Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her

Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2018

SIDE 12/18

8 gode råd til kontaktforældre:

Sådan får du alle forældre med

Det kan være svært at få alle forældre til at dukke op til forældremøderne. Det kan også være svært at få alle til at komme til orde, når de er til møderne.

Rasmus Alenkær, der er Ph.D, psykolog og en af landets førende eksperter indenfor blandt andet inklusion i folkeskolen, har været til adskillige forældremøder rundt omkring i landet.

 

Læs hans gode råd til, hvordan du som kontaktforælder kan få flere forældre med til møderne og få alles meninger og idéer på bordet.

1Ring rundt til forældrene i dagene op til et forældremøde.

“Goddag, vi har et møde, hvor vi skal snakke om det og det, og vi vil rigtig gerne have, at du kommer. Tager du ikke nogle paptallerkener med?”

Den personlige kontakt virker især for dem, der ikke har så mange ressourcer til at deltage i skole-hjem-samarbejdet gennem forældreintra og lignende.

Fordel eventuelt klassens forældre mellem jer, hvis I er flere kontaktforældre.

 

 

2Når I ringer rundt, eller når I på anden vis er i kontakt med forældrene, så spørg, om de har nogle ting, de gerne vil have på dagsordenen til forældremødet.

Sørg for at alle har mulighed for at få noget på programmet, hvis de har noget, de er optagede af, eller noget, de synes, er vigtigt.

Ellers kan det let blive en gruppe med de ressourcestærke forældre og de meget involverede, der sætter dagsordenen og gang på gang kører showet, mens de andre forældre bare sidder og lytter.

 

 

 

 

3Lug ud og snak om det, der bedst kan tages, når I er samlet ansigt til ansigt.

En ligegyldig orientering om, hvad der foregår i dansk og matematik er måske ikke det mest relevante at bruge mødetid på - det kan man læse sig frem til på forældreintra.

Hvis der er noget helt specifikt, der skal tales om - for eksempel, hvis der skal laves en alkoholpolitik - så er der som regel flere, der dukker op, end hvis mødet er lidt løst planlagt.

 

 

4Snak med lærerne om, hvordan man normalt holder et godt forældremøde på skolen.

Det, at du er kontaktforælder, er ikke ensbetydende med, at du er en haj til at arrangere møder. Stjæl og lån fra andre møder og tidligere forældremøder. Der er en del møder gennem skoletiden, så lad dig inspirere af dem.

 

 

5Indtag rollen som procesleder -  ikke som ordstyrer. Din rolle som procesleder er at sørge for, at alle får lov at sige noget. Det er enormt væsentligt.

Man har ikke lov til at tale så længe man vil. Man har lov til at tale, indtil det ikke længere er relevant.

Sørg for at tegne konteksten omkring rollefordelingen i starten af mødet, i stedet for at det bliver noget, I skal finde ud af hen ad vejen.

“Spillereglerne er, at som kontaktforælder er det mig, der er procesleder i dag. Det vil sige, at jeg kan komme til at afbryde jer, for at sørge for, at alle får ordet, og det er jeg sikker på, vi kan hjælpe hinanden med.”

 

 

6Hvis I har et følsomt emne på dagsordenen, kan det ske, at der er nogle forældre, der bliver voldsomt følelsesmæssigt involverede og kommer til at fylde meget.

I de tilfælde er det vigtigt, at du som procesleder anerkender de følelser, men at du samtidig også er med på, at der kan være andre, der gerne vil have ordet.

Bølgerne kan godt gå højt, og folk kan sige noget voldsomt, men der skal træffes nogle beslutninger.

 

 

7Hold mødet kort. Folk gider ikke for lange forældremøder. Aftal, at I bruger præcis en time på mødet.

 

 

8Læg mødet, hvor det forstyrrer mindst muligt. Hvis mødet lægges ved 17:30-tiden, kan de fleste nå hjem til fælles aftensmad med familien.

17:30 er ikke et magisk tidspunkt, men tænk over, at folk gerne vil kunne spise aftensmad med familien.

Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her
Vil du have Skolebørn i din indbakke? Klik her