Formand:
“Aula fungerer, når vi har principperne for brugen i orden”

TEKST: REGITZE SPENNER ISHØY, FORMAND I SKOLE OG FORÆLDRE
FOTO: LARS BERTELSEN

M åske kender du Instagramprofilen ’Besked fra Aula’? Satireprofilen, der gør grin med forældre, og hvor beskeder hurtigt kan tage tragikomiske drejninger om indholdet af madpakker, venindehalskæder og lus – hvor forældrene fylder helt utrolig meget. Måske inspirerede den også statsministeren, da hun i en åbningstale luftede tanken om at afskaffe platformen? For ifølge hende bruger lærerne alt for meget tid på at svare forældre, der spørger om alt for meget, og opfordringen til forældrene lød på at træde et skridt tilbage og have mere tillid til lærerne.

Og ja, måske spørger vi forældre for meget – men måske er det også, fordi vi ikke har fået sat rammerne for, hvordan vi bruger Aula, og hvad der forventes af os. Måske er det, fordi vi ikke kender lærerne og pædagogerne ret godt? Men det er ikke kun os forældre, der kan gøre noget anderledes. Det gælder også de fagprofessionelle og skolen. Er det fx en god idé at skrive om en konfliktsituation, eller bør vi holde os mere til informationer og så gribe knoglen, når noget bliver følsomt? Hvordan skriver vi overhovedet en god besked med barnet i centrum? Hvor skriver vi hvad? Og hvilke informationer er overhovedet relevante? Det bør vi som skolebestyrelser være særligt opmærksomme på og lave gode principper for – principper, som efterleves i praksis. For det viser sig faktisk, at alle bliver gladere for Aula, når der er en tydelig rammesætning i forhold til måden, platformen bliver brugt på.

Hvis vi beslutter ude på skolerne, at der fx ringes eller indkaldes til et møde, når noget er på spil, så er det også vigtigt, at vi sørger for, at lærerne har tid til den vigtige dialog. Og desværre er der i dag alt for lidt tid til det. Derfor kommer meget nok til at blive taget på Aula, fordi det – i hvert fald i første omgang –  er hurtigere. Vi vil derfor også arbejde politisk for, at de fagprofessionelle får mere tid til skole-hjem-samarbejdet og mere viden om det. For en række anbefalinger til det digitale skole-hjem-samarbejde kan ikke stå alene.

Selvom det er fornemmelsen fra den offentlige debat, at alle elsker at hade Aula, så forholder det sig i virkeligheden ikke helt sådan. Mange forældre oplever, at de får relevante beskeder fra lærere og pædagoger, at der er hurtigt svar, og at der kommunikeres nysgerrigt og respektfuldt. Aula er bedre end sit rygte, men der er fortsat ting, der kan finjusteres, så det kan styrke skole-hjem-samarbejdet til gavn for børnene. Fx skal platformen i højere grad styrke fokus på social og faglig udvikling og i mindre grad bruges til beskeder a la ”vil du lige tale med dit barn om…”, for det kan være utrolig svært at vide som forældre, hvad der helt præcist skal komme ud af den samtale. Skal vi skælde ud, spørge ind til barnets perspektiv – eller noget helt tredje? 

VIL DU HAVE MERE INSPIRATION TIL LIVET SOM SKOLEFORÆLDER?
TILMELD DIG SKOLEBØRNS NYHEDSBREV
Klik her

Udgivet: August 2025