Vælg side

Skoleforældrenes dagbog i en corona-tid

Hvordan får børnefamilierne dagligdagen til at hænge sammen, mens skoler og arbejdspladser er lukkede på grund af coronavirus? Hvad oplever forældrene af glæder og udfordringer? Hvordan går det med fjernundervisningen? Og det med at arbejde samtidig med at have børnene hjemme?
Vi samler billeder og beretninger ind fra skolefamilierne.

Vil du også være med, så send et billede og kort tekst til mc@skole-foraeldre.dk

TEKSTER: SKOLEFORÆLDRE
FOTO: PRIVATE

“Det er vigtigt med socialt samvær, selvom man ikke kan være fysisk sammen.”

Far til 7-årig pige i hjemmeskole 

Vores pige på 7 år inviterede klassen til google hangout til frugt-tid kl. 14 i går. 12 børn og klasselæreren kiggede forbi. I dag har en lille gruppe på 3-4 piger lavet skriftlig dansk sammen over også over google hangout. De læste højt, delte tips og tricks, ligesom som om de sad i skolen. I morgen begynder de en quiz, hvor vinderen får æren af at lave en ny.
Pigerne blev enige om at forsætte i mindre grupper, hvor de tegnede foran hver deres enhed. Så de var sammen – uden at være sammen.

Børneyoga i stuen

“Flere af dagene har vores børn siddet 8-9 timer for at nå de opgaver, de er blevet tildelt. Opgavemængden giver et helt urimeligt stressniveau hos alle familiemedlemmer.”

Forældre til børn i 7. og 9. klasse

Nogle lærere tildelte opgaver til 14 dage allerede fredag efter regeringens udmelding om skolelukning. Herunder opgaver med stof som børnene ikke tidligere er blevet undervist i eller undervist ganske lidt i, hvilket selvfølgelig kræver forældreinvolvering. Flere af dagene har vores børn siddet 8-9 timer for at nå de opgaver, de er blevet tildelt. Yderligere oplever vi, at børnene ikke får feedback på deres opgaver, hvilket vi finder urimeligt. Vores ældste barn skal snart til eksamen og er derfor ekstra stresset. Ud over udfordringer med opgavemængden har vi været udfordret på, at de forskellige platforme har været overbelastede, unilogin nede m.m. Ved henvendelse beder lærerne blot om, at opgaverne løses, når platformene igen er tilgængelige, hvilket selvfølgelig betyder, at opgaverne hober sig op.

Vi har nu været i dialog med en af lærerne, som giver udtryk for, at hun forstår vores udfordring. Fremadrettet vil hun regulere i opgavemængden. Det er en lettelse, at der nu er forventningsafstemt.

“Min dreng Aksel på 7 år elsker alt om lande og flag, så han tegnede efter et puslespil over Europa og skrev navne på.”

Helene, mor til Aksel

I morgen vil vi blandt andet skrive indbyggertal på kortet, da Aksel elsker at google sådan noget. Det kniber dog lidt med læsearbejdet. 

“Vi tager det en dag ad gangen og taler sammen om, hvad børnene kunne tænke sig at lave.”

Hjemmearbejdende mor til pige på 6 år og dreng på 11 år.

Jeg har fra start af lavet lister over, hvad dagene skal indeholde. I dag skulle børnene lave projektopgave: Byg en hule og præsentér fra start til slut, hvordan du er kommet frem til netop den hule. Opstilling, valg af materialer, farver, genstande osv.

I morgen har vi en legepladsaftale en time med en veninde, dvs. udvidet spisefrikvarter. Og torsdag skal vi lave billedkunst: Maya skal farve påsketing af træ og Mathias skal sy en pude. Hver dag – nye opgaver.

Det er ikke altid nemt at finde opgaver til børn, som ikke har samme alder. Men det virker indtil videre hos os.

Vi bruger meget bolde, som kan bruges til mange træningslege: Tag en bold ad gangen med foden og læg den i en anden spand. Stil spanden med bolde bag ryggen og vend dig til højre og venstre og tag en bold ad gangen med hånden og læg i spanden foran dig. Her træner vi mave, ryg og benmuskler.
Man kan også tage en bold på en ske og løbe frem og tilbage eller rundt om stolen uden at tabe bolden. Imens skal man tælle til 20, 7- tabellen eller sige alfabetet eller noget andet som passer til den alderen på det barn, som er i gang med aktiviteten.

Hos os er det vigtigt med motion og friluftsliv. Heldigvis bor vi tæt på masser af legepladser og grønne områder, som vi benytter to gange om dagen.

“Min datter i 6. klasse har ligget begravet i lektier 3 døgn i streg nu, kun afbrudt af pauser for at spise, og lidt fritid i aftentimerne!”

Mor til to børn i 1. og 6. klasse

Udmeldinger til skolefamilier som “tag det roligt”, “familien skal trives” og at det er “skolens ansvar” er direkte modstridende med de mængder af lektier og opgaver med deadlines der kommer fra lærerne, som de jo forventer bliver lavet!

Min datter i 6. klasse har ligget begravet i lektier 3 døgn i streg nu, kun afbrudt af pauser for at spise, og lidt fritid i aftentimerne! Der er afleveringer til samtlige fag, med deadlines på! Og det samme har jeg på mit eget studie. Og lillesøster i 1. klasse som selvsagt ikke er selvkørende, skal hjælpes med de lektier hun får tilsendt fra sine lærere! Så noget MÅ vælges fra! Der er IKKE timer nok i døgnet til det hele! Ingen herhjemme trives godt med det her, og presset er langt større, end hvis børnene var i skole.

Vores hjemmekontor

Skemaer for ugen

“Vi bor på landet og bruger dagene med udgangspunkt i naturen.”

Mor til Laura og Villads

Vi har lavet fuglekugler (selvom det ikke er årstid for det) af noget Palmin fra jul.

I går lavede Laura selv pandekagedej efter en opskrift.

Lillebror Villads fik naturopgaver, hvor han skulle finde bestemte ting i haven, skoven og på stranden.

“Her er hjemmekontoret aka yogastudiet aka legepladsen med tre unger. Hyggeligt, rodet og alt andet en roligt ?

Anna, alene hjemme med tre børn fra 3-11 år

Drengene har fantastisk biologiundervisning med Randers Regnskov.

“Min Lui er gået

perleplade-amok og har utrolig mange formningstimer.”

Skal din dagbog være her?

Så send bileder og tekst til mc@skole-foraeldre.dk

Udgivet: Marts 2020

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.