Podcast: Sådan genskaber vi fællesskabet i skolen
Fællesskaberne er i disse år underpres. Mange børn trives ikke, flere og flere kommer ikke i skole og forældre står i svære situationer. Helle Rabøl Hansen og Lise Tingleff Nielsen giver deres bud på, hvordan vi kan udvikle skolen, så den bliver mere fællesskabsorienteret.
“Det kunne have hjulpet mig at have en god ven”
Cody har ADHD og følte sig anderledes i skolen. Han blev kaldt “fed” og “grim” og ingen ville være sammen med ham. Nu har han oplevet betydningen af ægte venskaber.
Formand: Vi voksne har ansvaret for, at alle børn har kammerater i skolen
Måske er det skolens vigtigste opgave, at alle børn oplever at have gode kammerater og føler sig som en del af et trygt fællesskab, mener formand i Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.
Forældremødespil skaber dialog om venskaber
Vi skal genskabe forældremøderne, så forældrene kan få lavet gode aftaler om, hvordan de fremmer venskaber og styrker fællesskabet i klassen.
5 RÅD: Sådan kan du tale om sex med dit barn
Vores børn og unge vil bære ubesvaret rundt på deres spørgsmål, hvis ikke forældrene byder ind og tager vores del af ansvaret for, at næste generation ikke ender rådvilde angående egen seksualitet, og alt det der er forbundet med at være et seksuelt menneske.
Store børn skal også hjælpes til gode fællesskaber
Trivslen falder op gennem skolelivet og er lavest i udskolingen. Årsagen skal findes i de unges fællesskaber. Fra at have fået hjælp i de mindre klasser, er de store børn overladt til sig selv. Men også udskolingselever har brug for voksnes hjælp til at trives socialt.
Hvordan du er den bedste støtte for dit barn med psykiske problemer
Flere og flere børn og unge kæmper med angst, depression, autisme, ADHD og spiseforstyrrelser. Forskning viser, at pårørende er afgørende i behandlingen af psykiske problemer, men at de ikke nødvendigvis får hjælp til at håndtere den opgave. Det efterlader mange forældre under stort pres. Tea Sletved har derfor skrevet Bogen til pårørende, som tilbyder viden, vejledning og gode råd baseret på fagfolks erfaringer og forskning inden for feltet. Her får du et uddrag.
Forfatter: Den autoritative forælder virker bedst i en digital tid
I Danmark er vi frisindede, også i forhold til opdragelse, men hvordan flugter det med techgiganternes dominans, der har stor indflydelse på børn og unges digitale forbrug.
Er dit barn autist?
Autister er lige så forskellige som alle andre, men har som regel de tre s’er tilfælles: Sensitivitet, særinteresser og sociale udfordringer. Få et indblik i diagnosen her.
Er dit barn talblind – eller har han ’bare’ svært ved matematik?
Ligesom ordblinde er født med udfordringer i forhold til læsning, er talblinde født med manglende talforståelse. Læs om talblindhed, matematikangst og få gode råd.
Lærer: “Det giver god mening med specialbørn i klassen. Hvis man har ressourcerne.”
Dorthe Olsen er lærer og har to børn med ADHD i sin femteklasse. Og en del andre med særlige behov. Her fortæller hun om sin hverdag.