Skole og Forældres nye formand:

“Når man har mulighed for at gøre en forskel, skal man”

Læs portrættet af Skole og Forældres nytiltrådte formand, Regitze Spenner Ishøy, der her fortæller om sine tidligere erfaringer og ambitioner for formandsskabet.

TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
FOTO: MAJ CARBONI

Jeg var kun 14, da jeg kom med i en skolebestyrelse for første gang. Det var, mens jeg selv gik i folkeskolen og var elevrådsformand. Der oplevede jeg, at uanset hvem man er, så har man en relevans i forhold til at skabe en god skole. Jeg syntes allerede dengang, at det har en kæmpe værdi at sidde i skolebestyrelsen, og jeg kunne mærke, at jeg blev glad af det, når jeg var afsted. Dengang arbejdede vi meget med, hvordan vi kunne få lavet nogle fælles fritidstilbud for de unge i kommunen.

Jeg kommer fra Falster, hvor der var stor geografisk spredning på eleverne, og man kunne ikke nødvendigvis bare lige gå hen i den nærmeste klub. Som skolebestyrelse kunne vi ikke løfte det projekt selv, men der kom nogle rigtig gode diskussioner ud af det.

På mine egne børns skole tog jeg mange år senere med til et opstillingsmøde og blev valgt ind, og der har jeg så siddet i seks år. Jeg synes, at skolebestyrelsen er et af de steder, hvor vi reelt kan gøre en forskel, og når vi har mulighed for det, skal vi også gøre det.

I vores bestyrelse havde vi en formand, som var en del af Skole og Forældres hovedbestyrelse. Hun fik trukket mig med til et landsmøde. Ved det første landsmøde sad jeg på hænderne, fordi jeg ikke lige havde energien der. Men året efter kunne jeg ikke lade være med at stille op, og så kom jeg med der.

De sidste tre år har jeg været næstformand, og i de år har vi arbejdet på at positionere vores forening som en stemme, der bliver lyttet til. Der er stadig nogle kommuner, hvor skolebestyrelsen bliver set som et nødvendigt onde, og det er ærgerligt, for de forældre, som stiller op til skolebestyrelserne, gør det jo netop for at bidrage til skolen og fællesskabet.

Jeg synes, vi som organisation skal være med til at løsne op for det. Og så skal vi være med til at gøre vores forældre og vores skolebestyrelser endnu bedre til at arbejde konstruktivt sammen med kommunalbestyrelsen og forvaltningen, så de kan nå fremad sammen. Det, der fungerer allerbedst, er jo, at vores skoles ansatte, elever og forældrevalgte arbejder sammen. 

“Vores forening skal være tilgængelig, uanset om man er en bestyrelse på en almindelig skole eller på en specialskole.”
Regitze Spenner Ishøy

Lige nu knokler skolebestyrelserne med økonomien. Det er udfordrende at lave budgetter, når der pludselig kommer sparekrav fra forvaltningen midt i året. Samarbejdet om økonomien udfordrer også nogle steder. Problemet er ofte at der mangler gennemsigtighed. Jeg vil rigtig gerne arbejde for at styrke skolebestyrelserne i det arbejde. Jeg vil også fortsætte Rasmus’ (afgående formand, Rasmus Edelberg, red.) gode landspolitiske indsats, hvor vi har en masse gode samarbejdspartnere. Og så skal vi have endnu bedre kontakt til medlemmerne, så de ved, hvilke muligheder vi tilbyder dem.

 

Som pædagog har jeg et særligt hjertebarn i at bygge bro mellem det pædagogiske og forældreperspektivet, især på specialområdet. Tit bliver det et enten eller, men specialområdet er også en del af folkeskolen, og det skal vi huske, når vi snakker om, hvad vores målsætning er. Det, synes jeg, nogle gange drukner i snakken om økonomi. Vores forening skal være tilgængelig, uanset om man er en bestyrelse på en almindelig skole eller på en specialskole, og uanset om ens barn passer ned i en kasse eller ej.

 

De vilkår, forældre har i dag, er også sindssygt relevante. Der stilles mange krav til forældrene om at være tilgængelige, aktive og investeret i sit barns skoledag. Men man skal heller ikke være for aktiv, for så bliver man for meget og forstyrrende. Samtidig har vi en samfundsstruktur, hvor det at være forældre er nedprioriteret, fordi vi skal arbejde fuld tid.

Der kan vi i Skole og Forældre pege på, at det her er et strukturelt problem, som vi er nødt til at forholde os til. Og det skal vi. Det er vi nødt til. Forældrenes muligheder for at være forældre er afgørende for, hvordan de er forældre i folkeskolen, og hvordan deres børn har det. For hvis forældrene mistrives, siver det nedad til deres børn.


Regitze Spenner Ishøy, f. i 1987, er uddannet pædagog og Cand. Soc. I sociale interventioner. Indtil for nylig var hun leder af Børnehuset Østerbro, og hun er nu fuldtidsformand i Skole og Forældre. Regitze har to børn i hhv. 1. og 9. klasse. Familien bor i Lundby ved Vordingborg.

VIL DU HAVE MERE INSPIRATION TIL LIVET SOM SKOLEFORÆLDER?
TILMELD DIG SKOLEBØRNS NYHEDSBREV
Klik her

Udgivet: januar 2025