Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 4/2017

SIDE 11/21

Børns tanker afgør deres fremtid

– Hvordan tænker dit barn?

Børn med et udviklende tankesæt er mere motiverede til at lære, udvikler sig bedre og opnår i højere grad deres mål i livet. Børn med et fastlåst tankesæt derimod udnytter ikke deres fulde potentiale af angst for at fejle, viser 40 års forskning fra Stanford University ledet af den verdensberømte professor i psykologi, Carol Dweck. Hvilket tankesæt har dit barn?

SCROLL NED

Personer med et
fastlåst tankesæt:

 

•   Ser intelligens og kompetencer som noget, man er født med og ikke har mulighed for at udvikle (i hvert fald ikke særlig meget). Talent er medfødt og alene afgørende for succes.

 

•   Ser udfordringer som noget, der skal undgås, for når de støder på udfordringer føler de sig inkompetente og mindre værd. Når noget er svært for dem, ser de det som et tegn på, at de ikke kan finde ud af det.

 

•   Ser fejl som en fiasko og noget, der skal gemmes for andre.

 

•   Prioriterer at vise sit værd og undgå fiasko.

 

•   Opfatter indsats som unødvendig, hvis de har talent for noget. Gør sig med vilje ikke umage, så de har en undskyldning, hvis tingene ikke går som planlagt.

 

•   Modtager kritik som en negativ ting, der sætter dem tilbage og gør dem kede af det.

 

* Resultat: Får ikke udnyttet sit fulde potentiale.

Personer med et udviklende tankesæt:

 

•   Ser intelligens og kompetencer som et udgangspunkt og noget de kan udvikle gennem indsats, hårdt arbejde og ved at udfordre sig selv.

 

•   Ser udfordringer som en inspiration og synes det er spændende at kaste sig ud i nye ting. De søger råd og støtte og udtænker strategier. Når noget er svært for dem, ser de det som tegn på, at de lærer.

 

•   Ser fejl som noget man kan lære af og vil derfor gerne tale om det.

 

•   Prioriterer at udvikle sig og lære af deres fejltagelser.

 

•   Opfatter indsats som afgørende. Tror på, at man altid kan blive bedre til noget lige meget hvor god man er. Hvis man arbejder hårdt for det, er der større sandsynlighed for at få succes og udvikle sig.

 

•   Modtager kritik som en positiv ting, der kan hjælpe dem til at blive bedre.

 

* Resultat: Bliver robuste, får en glæde ved at lære og opnår meget.

Magasinet Skolebørn var inviteret til konference med Carol Dweck af forlaget Dafolo i september 2017.

Teksten der beskriver de to tankesæt er taget fra konferencematerialet

Skolebørn nr. 4 2017 INDHOLD