Kasper, som her ses i en hyggestund med sin far Søren Kusk, har gået i SFO-førskole på Ikast Østre Skole, hvor han allerede er introduceret til skole-PALS.
Med PALS er der styr på de daglige pligter, så de ikke bliver til irritationsmomenter, forklarer Lene Kusk, som her ses med sønnen Jakob, som efter skoletid har lært at sætte den tomme madkasse ved køkkenvasken.
Lene Kusk husker at rose og opmuntre, når der er grund til det. Også når hun læser lektier med Jakob, der går i 4. kl.
Forældrene fik på kurset til opgave at øve sig i at rose deres børn.
Forældrene skal også øve sig i at give gode beskeder. De skal være korte, indeholde en forventning og ikke afsluttes med et spørgsmål.
”Vær konkret” anbefaler Lene Kusk, for så er det nemt for børnene at overskue f.eks. dagens gøremål. Disse lister, som er er hængt op på køleskabet, sparer familien for mange konflikter.
Når der er fælles fodslag mellem skole og hjem, bliver eleverne gladere og dygtigere, viser indsatsen på Ikast Østre Skole.
Allerede når børnene starter i førskole i Østre Skoles SFO, får de den første introduktion til PALS. De lærer blandt andet, hvordan de skal tale venligt til hinanden, være hjælpsomme og lægge tingene på plads efter brug. En af de nye skolebørn er Lene Kusks yngste søn på seks år. Med to storebrødre i skolens 4. og 6. klasse er han allerede godt inde i ”spillereglerne”, som hans mor også bruger derhjemme.
”Det er rart, at skolen og vi forældre bruger de samme principper. Børnene oplever en ensartethed og konsekvens, som giver tryghed,” fortæller hun.
Skolebestyrelsen inddrager forældrene
I 2009 tog Ikast Østre Skole PALS, som står for Positiv Adfærd i Læring og Samspil, på programmet. Forud var gået flere forberedende møder i det såkaldte PALS-team, hvori Michael Andersen, medlem af skolebestyrelsen, sad med. Han blev så begejstret for værktøjerne, som styrker børns sociale og faglige kompetencer, at han tog initiativ til, og udviklede, en pendant målrettet skolens forældre.
”Det er så nemt at bruge PALS-principperne derhjemme. Tidligere skældte jeg en del ud, når mine tre børn for eksempel kom i konflikt med hinanden, eller når de ikke hørte efter, hvad jeg sagde. Skældud virker her og nu, og så er det glemt igen. Anderledes med PALS hvor du helt konkret går ind og viser børnene nye måder at gøre tingene på. For eksempel at sætte skoletasken pænt på plads. Først viser du hvordan, og bagefter øver børnene det flere gange,” forklarer Michael Andersen.
Han oplever, at PALS virker præcis efter hensigten, og at børnene også er glade for de nye værktøjer, fordi de ikke får så meget skældud som tidligere.
Forældre forstærker effekten
I årene 2009-10 inviterede gruppen bag forældre-PALS og Ikast Østre Skole alle interesserede forældre til at deltage i fire kurser i PALS. Første gang kom der 250 forældre, også nogle fra andre skoler, næste gang kom der 130. Siden er der afholdt endnu et kursus, og i det kommende skoleår er der planer om to, så nye forældre også kan lære metoderne.
At forældre og lærere i et vist omfang har koordineret indsatsen, forstærker ifølge skoleleder Thomas Garsdal de positive effekter af PALS.
”Forældrene bakker aktivt op og forstår, med baggrund i egne erfaringer med PALS derhjemme, også bedre, hvordan skolen arbejder. Vi har således et fælles sprog, og skole-hjem-samarbejdet fungerer derved rigtig godt,” siger skolelederen.
Han peger på, at PALS har givet bedre trivsel på skolen, hvor såvel grundtonen – som stemningen har fået et nøk opad. Fagligheden har ligeledes fået et løft, idet god trivsel fremmer læringen, men det spiller også ind, at PALS indebærer, at både elever og lærere hver dag kommer til tiden og når mere. Thomas Garsdal nævner, at PALS som sidegevinst har betydet, at skolen lykkes godt med inklusion af elever med særlige behov.
Hvad er PALS?
PALS står for Positiv Adfærd i Læring og Samspil og er en skoleomfattende udviklingsmodel, der omfatter, at der blandt andet arbejdes med skolens værdier, med skolens regler i form af positive forventninger, med at give eleverne gode beskeder og med at håndtere problemadfærd. Metoderne er ofte kendt i forvejen, men i PALS bliver metoderne systematiseret for at skabe tryghed og tydelighed for både personale og elever. PALS er evidensbaseret og bygger på viden fra henholdsvis USA og Norge.
Se mere på www.socialstyrelsen.dk
PALS FOR FORÆLDRE
SÅDAN GØR DU
Skolebørn nr. 3 – august 2014. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarsh. red. Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk Layout: Gregorius
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.