Skoler i Bolivia
Ernesto ”Che” Guevara blev i 1967 dræbt på den lokale skole i den lille landsby, La Higuera, i Bolivias jungle. I dag bliver han af mange bolivianere tilbedt som en helgen på linje med Jesus.
Folk valfarter til det sted, hvor Che Guevaras lig blev vasket og fremvist for verdenspressen.
Det var Susana Osinaga, der som ung sygeplejerske vaskede Che Guevaras lig. Hun følte, at han fulgte hende med sit intense blik. Lige siden har hun bedt til ham. Hun er overbevist om, at det var Che, der helbredte hende, da hun blev alvorligt syg.
Bolivianerne hylder ”Che” for at ofre sit liv i kampen for at forbedre vilkårene for de fattige bønder og minearbejdere i landet.
En af Che Guevaras missioner var at sørge for uddannelse til den indianske underklasse.
I 2005 fik Bolivia sin første præsident med indiansk baggrund. Evo Morales har udråbt Che Guevaras dødsdag til national helligdag og har som mærkesag at kæmpe for de oprindelige folks rettigheder.
I den nye grundlov fra 2009 har præsidenten givet uddannelse den største prioritet i landets budget.
Det er blevet vedtaget, at alle landsbyer med mindst ti børn skal have sin egen skole og lærer.
Danmark har støttet udviklingen af Bolivias skoler siden 2005 og spillede i 2011 en vigtig rolle i arbejdet med den nye nationale uddannelsesplan.
Næsten alle børn er indskrevet i grundskolen, selvom Bolivia har ry for at være det fattigste land i Sydamerika.
Der er dog stadig et problem, at mange børn går for tidligt ud af skolen for at hjælpe deres forældre med at tjene til føden.
Forældrene arbejder ofte fra tidlig morgen til sen aften, så lektierne må laves på mors arbejde.
Maria arbejder på markedet fra seks om morgenen til seks om aftenen, hvorefter hun går direkte i skole. Når der ikke er kunder, fordyber hun sig i lektierne for at opfylde sin drøm om at blive stewardesse.
Det er en alvorlig udfordring for Evo Morales’ uddannelsesplaner, at lærerne ofte ikke er tilstrækkeligt uddannede og undervisningen er ude af trit med kravene på arbejdsmarkedet.
For et par måneder siden åbnede en gruppe forældre deres egen skole, Flor de Montaña, i byen Samaipata for at sikre deres børn en bedre fremtid.
Skole-hjem-samarbejdet eksisterer næsten ikke på de offentlige skoler, men på Flor de Montaña er inddragelse af forældrene i børnenes læring et af de vigtigste redskaber i undervisningen.
Lærerne til skolen håndplukkes, for det er afgørende for skolen at have engagerede undervisere.
Mange af forældre underviser selv på skolen og de fleste engagerer sig på en eller anden måde.
De forældre, der kan, hjælper med at bygge nye lokaler, nyttehaver og andet til skolen. Arbejdet fungerer samtidig som praktiske undervisningsforløb for børnene.
På skolen er bevægelse er en vigtig del af skoledagen.
<
>
Skolebørn nr. 3 – jun 2013. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarsh. red. Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk Layout: Gregorius
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Skolebørn bruger cookies med det formål at forbedre indholdet og brugeroplevelsen for vores læsere.