Hvis du kender de forskellige forældretyper i dit barns klasse, kan du styrke samarbejdet og fællesskabet i forældregruppen, mener coach og ekspert i enneagrammet.
”På arbejdsmarkedet kan du vælge at sige nej til et job, hvis du ikke kan lide de mennesker, der ville blive dine fremtidige kolleger. Du kan ikke på samme måde sige nej tak til at blive en del af forældregruppen, for det følger nu engang med, når dit barn starter i skole. Derfor handler det om at få det bedste ud af det,” siger Lene Fischermann, der er ICF-certificeret Mindjuice Master Coach i teamcoaching, kraftfuld kommunikation og enneagrammet.
Lene mener, at man ved at arbejde med enneagrammet kan blive bedre til at samarbejde med hinanden og i sidste ende blive mere rummelige som mennesker. Det kan være med til at styrke fællesskabet og samarbejdet i en forældregruppe.
Ni typer
Enneagrammet er en guide, der kan hjælpe dig med at forstå, hvorfor mennesker agerer forskelligt og med at sætte ord på vores forskelligheder. Enneagrammet taler om ni forskellige typer eller energier. Fra fødslen har vi adgang til dem alle, men én energi vil være dominerende, og den kommer først virkelig til udtryk, når vi kommer under pres.
De enkelte energier kan variere meget i udtrykket, afhængigt af hvor tryg du er i dine omgivelser. Derfor kan de komme til udtryk på én måde, når du er sammen med din familie, en anden måde, når du er på arbejde og en tredje, når du er sammen med de andre forældre i dit barns klasse.
“Det er vigtigt, at vi anerkender hinanden, når vi laver et godt stykke arbejde. Hvis vi kender hinandens typer, så kan vi bedre anerkende hinanden for de rigtige ting,” siger hun og forsætter:
“Man skal for eksempel ikke anerkende en 5’er for hans kompetencer, for han ved godt, at han er dygtig. Så er det bedre at anerkende ham for at være til stede, for det er det, han kan have svært ved.”
Her kan du se Lene Fischermanns bud på, hvordan de forskellige enneagram-typer kommer til udtryk i forældregruppen, og hvordan du bedst kommunikerer med de forskellige typer. Måske kan du genkende dig selv i en af dem?
Type 1:
Reformatoren
Reformatoren sidder til forældremødet med skuldrene helt oppe ved ørerne og er meget stiv i kropssproget. I diskussionen om alkoholregler kæmper reformatoren ihærdigt for at få rykket grænsen for, hvornår børnene må drikke, fra 15 år til 17 år. Reformatoren har et behov for at gøre det rigtige og bliver derfor også kaldt for perfektionisten.
Det er vigtigt for en reformator, at der er klare regler og rammer. De sætter gerne selv reglerne og gerne meget hårdere end dem, der er i forvejen.
Sådan kommunikerer du med reformatoren:
Anerkend reformatoren for at være engageret, ihærdig og ordentlig, men forsøg samtidig at vise, hvor komisk det egentlig er, at det hele bliver så stringent. De synes også selv, det er sjovt, at de ikke altid følger de strenge regler, de selv sætter.
Type 2:
Hjælperen
For hjælperen handler det om at blive elsket - og om at bage kage. Til forældremøderne ser du hjælperne sidde med et smil på læben. De nikker, når de andre forældre siger noget, og forsøger at finde ud af, hvem der har mest at skulle have sagt i forældregruppen. Hjælperne bakker op om dem med magt og går med i grupper, men lader de andre om at styre.
Hjælperne er meget udadvendte, snakkesalige og venlige, og de gør alt for dem, de holder af, men falder du udenfor, er de iskolde.
Sådan kommunikerer du med hjælperen:
Fortæl hjælperen, at du sætter pris på de ting, hjælperen gør for dig. Skab fortrolighed og opbyg en relation, men husk på, at du ikke har deres loyalitet. Det kræver, at de finder dig værdig til at hjælpe.
Type 3:
Udretteren
Udretterne er sjældent for sent på den til møderne, men hvis det er tilfældet, så lader de som ingenting. Og det er egentlig også okay, hvis de kommer lidt for sent, for de er jo vigtige mennesker med et godt job og styr på udseendet. Udretterne udtaler sig kun om det, de har forstand på og det, der giver værdi. Image betyder alt.
Udretterne er præstationstyper, der som kamæleoner tilpasser sig omgivelserne, uanset hvor de er.
Sådan kommunikerer du med udretteren:
Udretteren har travlt og går straks i handling. Det kan være svært at følge med.
Anerkend udretteren for handlekraft, og fortæl dem med et smil, at de er langt foran tidsplanen. Det giver anerkendelse og udretteren føler sig værdifuld.
Type 4:
Individualisten
For individualisterne handler det hele om at være sig selv. De er lidt specielle og skiller sig meget ud fra resten af forældrene. De melder sig sjældent ind i grupperne men ønsker inderligt at blive accepteret for at være anderledes. De er bange for at blive holdt udenfor, fordi de er for mystiske.
Individualisterne kan godt finde på at fortælle deres personlige historier, og de har et meget idealistisk menneskesyn.
Sådan kommunikerer du med individualisten:
Fortæl individualisterne, at de er unikke og betydningsfulde for gruppen, og anerkend deres dybde og intellekt. Individualisten har stor respekt for andres holdninger, så diskuter gerne med dem.
Type 5:
Udforskeren
Udforskeren har det svært i sociale sammenhænge, hvor der er en masse fremmede mennesker at forholde sig til. Når udforskerne dukker op til forældremøderne, så er de meget stille. Egentlig vil de gerne være med i fællesskabet, men de føler sig akavede, fordi de er vant til at blive afvist i sociale sammenhænge.
De vil rigtig gerne bidrage, og de sprudler, når de får mulighed for at dele ud af deres faglige viden. Udforskeren er typen, der tager klassen med ud på arbejdspladsen i laboratoriet og laver sjove grønne drinks til børnenes klassefester, mens de tænker over, hvad de skal sige til de andre forældre. Oftest bliver det i tankerne.
Sådan kommunikerer du med udforskeren:
Udforskerne frygter at være inkompetente, så anerkend dem for deres gode, skøre idéer eller blot for, at de er mødt op. Lad være med at give udforskerne planlægningsopgaver og sørg for at forberede dem i god tid, hvis noget skal diskuteres.
Type 6:
Loyalisten
For loyalisterne handler det om fællesskaber og sikkerhed. Der er ikke noget, der må gå galt, og derfor vil de være med til at planlægge. Hvis hele klassen er kommet hjem fra tur uden skrammer, så er det sikkert fordi, loyalisten har hjulpet med at planlægge den.
De går ind i forældrefællesskabet, for at det skal være trygt og sikkert.
Deres latente usikkerhed kommer til udtryk gennem klare udmeldinger, når de er utilfredse med noget, og de søger opbakning blandt og laver grupper med andre utilfredse forældre.
Sådan kommunikerer du med loyalisten:
Anerkend loyalisternes tvivlen. Fortæl dem, at det er OK at fejle indimellem. Gør hvad du kan, for at give dem faste rammer - det giver dem tryghed. Vær reel og ærlig over for dem. De kan godt tåle sandheden.
Type 7:
Entusiasten
Entusiasterne kommer ofte for sent til forældremøderne, fordi de har travlt med alt muligt andet. De er eventyrere, og det er vigtigt, at det hele er sjovt. Derfor vil de også meget hellere tale om alt muligt andet end det, der er planlagt til møderne - det er simpelthen for kedeligt. I det hele taget taler de meget og hurtigt om alt mellem himmel og jord.
Entusiasterne melder sig gerne til at stå for ting, de synes, er sjove, men de gider ikke at deltage i planlægningen. De er meget engagerede, så længe de ikke keder sig.
Sådan kommunikerer du med entusiasten:
Anerkend deres kreativitet og deres idéer. Hvis det er muligt, så undgå at lave for mange regler og retningslinjer, de skal følge.
Fortæl dem, at kvalitet er vigtig - så sætter de farten ned.
Type 8:
Udfordreren
Udfordreren er en stor fyr, der sikkert også har en stor hund derhjemme. Han sidder tilbagelænet med korslagte arme og skuler til forældremøderne, og siger han noget, er det i korte kommanderende sætninger. Udfordrerne er meget målrettede og direkte, og de kan godt virke lidt skræmmende, men bag det ligger et varmt hjerte.
Sådan kommunikerer du med udfordreren:
Gå aldrig ind i en kamp mod en udfordrer. Forsøg at tale til deres hjerte, og fortæl dem, hvis der er noget, der gør dig ked af det. Kig dem i øjnene, når du snakker med dem, og lad være med at tale dårligt om andre.
Type 9:
Fredselskeren
Fredselskerne vil gerne være venner med alle. De har ofte en stærk partner, der kan tale for dem, så de selv kan få fred og ro. De holder sig selv i baggrunden til forældremøderne, men tager deres partner med, så de kan tale.
Fredselskerne er enige med alle og støtter alle parter ved konflikter. De har svært ved selv at tage initiativ til at gå ind i grupper, men resten af forældregruppen peger på fredselskerne, fordi de godt kan lide dem. Fredselskerne vil egentlig helst sige nej, men så kommer der jo ufred, og derfor siger de alligevel ofte ja.
Sådan kommunikerer du med fredselskeren:
Tal stille og roligt, og hold øje med, om deres kropssprog siger det samme som deres mund. Lad være med at uddelegere opgaver til fredselskerne, men forsøg at finde nogen, de kan løse opgaverne sammen med.
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – November 2018. Magasinet Skolebørn udgives af landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni: mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe det trykte magasin eller magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.