01
Analyser viser, at jo mere lærerne sparrer og arbejder sammen i fagteams om at udvikle undervisningen, desto bedre bliver undervisningen, fordi lærerne kan udfordre hinandens ideer og måde at undervise på. Samtidig føles det mere trygt for nogle lærere at prøve nye undervisningsmetoder og teknologier, når gode kolleger er med indover.
02
Eleverne skal opleve, at deres skolearbejde giver mening, både her og nu og i det lange løb. Derfor er det godt, når eleverne har mulighed for at arbejde sammen og meget gerne producere et konkret produkt til en bestemt modtager, en film eller en avis, for eksempel.
03
Undervisningen skal ikke tage udgangspunkt i it, men i målene med undervisningen. Så inden læreren beslutter, om der er behov for at anvende it i undervisningen, skal han eller hun bestemme, hvad der skal læres, og hvordan der skal undervises og læres.
04
Skolen skal sikre, at lærerne både har det nødvendige udstyr og kendskab til, hvordan det fungerer. Og så skal lærerne have en bred viden om, hvilke digitale lærermidler, der helt konkret findes, og hvornår det giver mening at bruge dem. Ellers kan it hurtigt blive en bremseklods, der får læreren til at træffe det sikre, men ikke så innovative, valg.
05
Forsøg har vist, at skoleledelsen skal være tydelig i sine forventninger til, at lærerne bruger it i undervisningen, hvis undervisningen skal blive en succes. Men det skal ske i samarbejde med lærerne, for ellers kan de miste gejsten.
06
Alle børnenes devices skal kunne køre de programmer, som bliver anvendt i undervisningen. Derfor er det en fordel at bruge webbaserede værktøjer i stedet for programmer, der skal downloades og installeres på elevernes forskellige devices. Og så skal netværket selvfølgelig fungere!
07
Ny teknologi skal give mening i forhold til den enkelte lærers måde at undervise og forstå sit fag på. Brug af it kan udfordre lærernes fagforståelse. Derfor er der brug for, at lærerne udvikler deres undervisningsmetoder og syn på fagene i takt med, at skolens omverden udvikler sig.
08
Det tager tid at udvikle god undervisning, og det tager mere tid, når man skal udvikle ny, god undervisning med nye værktøjer. Hvis tiden skal være en god investering, skal læreren have mulighed for at bruge værktøjerne over tid og opøve en vis rutine.
09
Der skal være mulighed for at eksperimentere med undervisningen, så lærerne hver især og i fællesskab finder frem til fagligt kvalificerede måder at bruge it i undervisningen på. Det kræver et trygt og anerkendende fællesskab blandt lærerne og ledelsen på skolen.
Kilder: Jeppe Bundsgaard, professor, DPU (1-3), Danmarks Evalueringsinstitut (EVA): Inspiration til it-didaktisk og innovativ undervisning (4-6), Thomas Illum Hansen, ph.d., leder af Center for Anvendt Skoleforskning (7-10)
10
Forældrene må forvente en anderledes undervisning, end da de selv var elever. Det skal der være plads til. It i undervisningen er hverken godt eller skidt i sig selv, men en naturlig del af at være barn i det 21. århundrede og en nødvendig del af at være elev i det 21. århundredes skole.
• Alle børn skal have adgang til computer og internet.
• Brug af it skal fremme elevernes læring.
• Læreren får redskaber til at følge elevernes faglige udvikling, hvilket styrker skole-hjem-dialogen.
• Giver nem adgang til undervisningsmateriale og informationer.
• Nationale test og afgangsprøver skal foregå digitalt, så man kan følge elevernes udvikling.
Kilde: En digital folkeskole, uvm.dk
LÆS MERE:
LÆS OGSÅ:
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 3 – August 2016. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Ulla Hinge Thomsen: uht@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.