Selv om du ikke føler dig hjemme på de digitale platforme, dine børn bruger i skolen, har du alligevel masser at byde ind med. Lad dig ikke afskrække af, at lektierne ligger på en computer. Hvis dit barn har produceret en præsentation eller video, så tag en snak om indholdet. Hvad fungerer, hvad kunne gøres bedre? Spørg, hvordan barnet har lavet videoen, og hvorfor det bestemte sig for at gribe det sådan an. I den digitale skole drejer det sig ikke kun om at finde svar eller at regne rigtigt, men i lige så høj grad om at analysere, hvilke svar man skal bruge, og bruge dem i en sammenhæng, hvor man kan argumentere for sine valg. Og når regnestykkerne bare er flyttet fra papir til computer, kan du hjælpe ved at snakke om det faglige indhold, selv om du ikke kender eller kan finde ud af matematikprogrammet.
Nogle børn bryder sig ikke om at rende rundt med en mobiltelefon i lommen hele tiden, og det er helt i orden. Undervisningen i skolen skal lægges på et niveau, så alle kan være med. I forbindelse med brug af teknologi i undervisningen vil dit barn ofte skulle arbejde sammen med klassekammerater, og der vil foregå en masse læring mellem børnene. Nogle børn er gode til at læse, andre har helt styr på en billedredigeringsapp. Hvis din søn eller datter har svært ved it og bliver hægtet af i skolen, så tag en snak med dit barns lærer om problemet. Det er vigtigt, at skolen ikke automatisk går ud fra, at alle børn bare kan.
Smartphones og digitale læringsplatforme har kun værdi, hvis skolen ved, hvad de skal bruges til. Opfordr skolebestyrelsen til at sætte gang i arbejdet med finde ud af, hvad skolen vil med digitale medier. Det er vigtigt, at skolen ikke blindt løber efter den nyeste trend, men aktivt tager stilling til principper for brug af it, så de giver en pædagogisk merværdi. It og medier giver mulighed for at lade børnene samarbejde om at innovere og forstå deres egen verden. Teknologi kan blive en frisættelse for både elever og lærere, men det kræver, at skolen tager stilling og skaber mulighed for at udvikle digitale læringsmiljøer med de muligheder.
En vigtig del af at lære at bruge teknologiske medier handler om digital dannelse. Tal med dit barn om, hvad der foregår på de sociale medier. Vær interesseret, og anerkend, at det er fascinerende. Bliv ved med at insistere på at vide noget om, hvad dit barn laver, når det sidder foran skærmen, men indse også, at du ikke kan vide alt. Det handler om, at du giver dine børn grundlæggende værdier, som de kan handle ud fra. Dine børn skal blive klar over, at de moralske spilleregler, som vi bruger i daglig omgang med hinanden, også gælder på nettet. Tal med dem om, hvordan man taler til hinanden, hvad det er i orden at dele med andre, og hvordan de fremstiller sig selv på de sociale medier. Lær dem også at forholde sig kildekritisk i forhold til, om man nu også kan stole på alt, hvad de andre viser på de sociale medier.
En smartphone i lommen med straksadgang til venner og underholdning er normalt i dag. Det er vigtigt at være bevidst om konsekvenserne og vælge til og fra. Ved at tale med dine børn og eventuelt have regler for brug af telefoner, computere og tablets i hjemmet, giver du dit barn bedre mulighed for at forholde sig til sine egne valg. Børn, som taler med deres forældre om mulighederne med digitale teknologier, er også bedre rustet til at bruge dem.
Sedler i skoletasken og telefonopkald er snart en saga blot. Kommunikation med dit barns lærere og skolens kontor foregår i dag via skoleintra, ligesom at du kan følge med dit barns lektier og skema. SkoleIntra gemmer på mange nyttige funktioner, som for eksempel klasselister, bustider, feriekalender og meget andet. Men det kan være svært at finde rundt i. Bed derfor kontaktforældrene i dit barns klasse arrangere en aften med undervisning i intra.
LÆS MERE:
LÆS OGSÅ:
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 3 – August 2016. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Ulla Hinge Thomsen: uht@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.