SCROLL NED
Ansatte i omsorgsfag bliver mobbet mere på arbejdspladsen end nogen andre faggrupper, viser de nyeste tal fra Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. Mere end hver tiende pædagog, pædagogmedhjælper, specialpædagog og skolelærer havde i 2014 været udsat for mobning på arbejdspladsen inden for det seneste år, og voksenmobning påvirker ikke kun de mobberamte selv, men også de børn, de møder i hverdagen.
Helle Rabøl Hansen er ph.d. i pædagogisk psykologi ved Danmarks institut for Pædagogik og Uddannelse og har brugt et år på at forske i mobning blandt voksne på skoler og i SFO’er. Ifølge hende påvirker det skoleelever på to måder, når deres lærere mobber hinanden.
”Børnene aflæser, at sådan må man gerne gøre. De voksne skal være rollemodeller, men kulturen og tonen smitter fra voksne til børn. Selv når mobning ikke foregår foran børnene, får det konsekvenser, men når det er direkte foran børnene, er det selvfølgelig mere brutalt,” siger hun.
Samtidig påvirkes børnene indirekte ved manglen på sikkerhed, tryghed og overskud hos de voksne, der distancerer sig fra børn og kollegaer.
”Nogle mobbeofre bliver faktisk dårligere til deres arbejde, fordi det påvirker deres psyke, og der bliver derfor udsendt et usikkerhedstegn til børnene. Jeg har set mange børn opleve at miste en voksen, som de før var tæt knyttet til, fordi vedkommende forandrer sig og for eksempel bliver kortluntet.”
Fraværende voksne, forvirrede børn
Ifølge Helle Rabøl Hansen er det normalt, at mobberamte bliver fraværende både psykisk og fysisk, og det påvirker børnene.
”Hvis den lærer, man var tæt på, pludselig er meget psykisk fraværende, giver det usikkerhed. Lærerne er jo garanter for det enkelte barns tryghed, så den tryghed er truet. Når de ikke kan skabe et trygt klima imellem sig, kommer der revner i den tryghed, som er betingelsen for børnene,” fortæller hun.
Ifølge Helle Rabøl Hansen foregår mobningen oftest sådan, at enkelte lærere bliver udstødt af lærergruppen og nedgjort på lærerværelset. Den dynamik følger med ind i klasseværelset, hvor lærerne for eksempel kommer med sarkastiske og negative kommentarer om hinanden foran eleverne.
”Når du som elev oplever den opførsel blandt de voksne, lærer du, at det er okay social adfærd, og det er enormt forvirrende for børnene. De voksne forestiller sig, at børnene ikke rigtigt forstår det, og det er naivt,” siger hun.
Ida Koch er psykolog og har arbejdet med børn og unge i 35 år. Hun oplever også et stort problem med voksenmobning på skoler.
”Børn er følsomme over for, hvad vi voksne går rundt og gør. Om vi vil det eller ej, så er vi rollemodeller for børnene. En grim tone og en mobbekultur kan smitte fra voksne til børn. De lærer jo, at det åbenbart er i orden at tale grimt til hinanden, ligesom de voksne gør. De bliver kede af det og kan også blive forvirrede, for budskabet fra voksne til børn er jo, at man skal opføre sig ordentligt,” siger Ida Koch.
Også i Skole og Forældre er man bekymret over, at lærere og pædagoger mobber hinanden i skoler og SFO’er.
”Voksne er rollemodeller for børn. Ligesom forældrene er det derhjemme, er voksne det også på skolen. Når mobning sker mellem voksne, er det skridtet værre, end når det sker mellem børn, fordi børn ser op til de voksne og tror, at det er i orden at tale og opføre sig, som de voksne gør. Hvis man ser en dårlig stemning blandt personalet, så smitter det også af på børnene,” siger Mette With Hagensen, som er landsformand for Skole og Forældre.
SCROLL NED
SCROLL NED
Kilder: Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen,
og Mette With Hagensen, landsformand for Skole og Forældre
LÆS OGSÅ:
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – November 2016. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Ulla Hinge Thomsen: uht@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.