Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 11/21

Forsøg

med

Åben Skole/

Understøttende

Undervisning:

Da eleverne kunne mere end de troede

Konkrete opgaver, der kan bruges til noget i virkelighedens verden motiverer og udvikler eleverne. Det har både elever og lærere oplevet, da de unge var med til at arrangere en stor teaterfestival i Frederikssund og fik kæmpet sig til både en skaterbane og ungdomscafé i byen.

EEn uges teaterfestival i Frederikssund blev løftestang for at involvere byens skoleelever i kulturlivet fremover. Nogle elever er blevet en del af konceptet KulturCrew og har været med til at afholde arrangementerne, mens andre har indtaget byens rum med hjemmebyggede møbler og en skaterbane. Det udvikler eleverne og kommer byen til gode, mener de både på skolerne og i kommunen. Og så er det en kickstart til skabelsen af den åbne skole og understøttende undervisning, som er den del af folkeskolereformen.

 

Potentiale: Formålet med at engagere eleverne i arbejdet som kulturarrangører er at give dem kompetencer, ansvar og ejerskab, der udvikler dem som mennesker. Fokus er på deres ressourcer. Der er måske meget, som de ikke kan endnu, men det kan de lære ved at udfordre sig selv, fortæller Pernille Welent Sørensen, der er KulturCrew-ansvarlig i Teatercentrum.

#Vi vandt:

En gruppe skoleelever har i løbet af festival-ugen indtaget en nedlagt ejendom i byen og bygget deres egen løbehjulspark med ramper og en scene, hvor de fredag afholdt konkurrenceshow for byens unge, naboer og forældre. De var værter, stod for musikken, solgte grillpølser og skrev sedler til naboerne. Som følge af indsatsen har kommunens politikere nu lovet dem en fast grund, hvor deres ramper og udstyr kan flyttes hen. Det har de efterspurgt i flere år. De unge har også fået lovning på en ungdomscafé, som byen ikke har haft i 25 år. Af den årsag er de unges malerier, som de har fået lov til at dekorere den nedlagte bygning med, påført hashtagget #Vi vandt.

Brugbar: Kristoffer Paulin Petersen, der går i 8.d på Kingoskolen, har blandt andet arbejdet som teateranmelder under teaterfestivalen. Hans anmeldelse af børneteaterstykker bliver taget i betragtning af kommunen, når de skal finde ud af, hvilke teaterstykker de skal købe ind til næste år.

    ”Det var fedt at opleve, at det jeg har lært i skolen kan bruges til noget. Vi har fået ansvar for ting, som involverer mange mennesker, så vi bliver nødt til at give den en skalle og gøre det ordentligt,” siger han.

 

Håndværk: Som en del af reklamen for teaterfestivalen har 200 skolebørn arbejdet i byggelaboratoriet, hvor de sammen med håndværkere blandt andet har lavet gynger, møbler, stiger og installationer med logoet ”Vores By”, der er placeret rundt om i hele byen.

”Jeg har aldrig set sådan noget i Frederikssund før. Jeg synes de unge har givet byen helt vildt meget, der er helt wau-agtigt. Samtidig har de haft det sjovt og lært noget af det. Det er et eksempel på, hvordan man kan tage nogle andre fagligheder med ind i skolen og arbejde med noget konkret,” siger kommunens kulturchef, Paw Holze Nielsen.

 

KulturCrew er et tilbud, der siden 2010 har involveret unge i kulturlivet og samtidig skabt et alternativt læringsrum for skoleelever. Typisk bliver 8-12 elever på en skole uddannet til at være KulturCrew. Ved kulturelle arrangementer tager de eksempelvis mod skuespillerne og byder publikum velkommen, laver PR for arrangementet, hjælper til med teknikken, scenearbejdet og udfører andre praktiske opgaver. I nogle kommuner står KulturCrewet for hele arrangementer lige fra at lave aftaler med kunstnerne til at åbne op i hallen kl. 19, når forestillingen starter. Konceptet er udviklet af Teatercentrum i samarbejde med Levende Musik i Skolen og Dansehallerne, der udbyder kurserne og hjælper skolerne med at reflektere over, hvad konceptet kan bruges til. Nogle skoler har valgt, at KulturCrewet skal bestå af de fagligt svageste børn eller vildbasse-drengene, der trænger til at være i skole på en anden måde, mens andre skoler har brugt det til at give de fagligt stærke nye udfordringer. Indtil videre er der omkring 90 skoler i 20 kommuner, der har taget konceptet til sig og mere end 2.000 elever er blevet uddannet til at blive KulturCrew.

Motivation: ”Det har virkelig motiveret eleverne at møde virkeligheden udenfor skolen. Når de bliver stillet en konkret opgave, så kæmper de mere for at få det i hus og tager ansvar, fordi der bliver forventet noget af dem. De har oplevet, at hvis de selv gør en indsats, så vokser det og bliver til noget stort. Det tror jeg er en erfaring, som de kan tage med sig videre,” siger Lene Gundersen, der er lærer og tovholder for KulturCrewet på Kingoskolen.

Udfordring: ”Det har været en overvindelse for eleverne at blive kastet ud i nogle ting, som de ikke har været helt sikre på om de kunne, og det tror jeg, at de har lært meget af. De har taget imod skuespillerne på skolerne og hvis det krævede af elever ned til 6. klasse, at de talte engelsk, så har de gjort det. De har oplevet, at de har noget at byde ind med i den virkelige verden og vi lærere har set, hvor meget de faktisk kan,” siger Steffen Erck-Termansen, der er lærer og tovholder på KulturCrewet på Ådalen Skole i Frederikssund.

Satsning: ”Som embedsmand, der som udgangspunkt er forsigtig, tænker jeg: ”Hold nu op, det kan stikke helt af det her”, når jeg ser de unge står og maler på et gammelt hus, der skal rives ned. Vi ville gerne aktivere de unge mennesker, og det er lykkedes. Det synes jeg er forrygende, men også lidt angstprovokerende, for det er svært at forudse, hvor det bærer hen. Som kommune handler det om at kaste sig ud i det, og så er det vigtigt, at vi voksne også følger op på det og er villige til at føre det helt ud. Ellers tror jeg det bliver en dårlig oplevelse. Dette kunne godt være de første spæde skridt til at involvere de unge mere i byen og beslutningerne – for eksempel ved at inddrage dem i, hvordan vi skal indrette byens rum. Det tror jeg kunne give noget nyt liv til byen,” siger kulturchef i Frederikssund Kommune, Paw Holze Nielsen.

Samarbejde: ”Før havde jeg meget svært ved at samarbejde. Jeg var meget sådan ”den-klarer-jeg-selv-typen”, men ved at være i Kulturcrewet har jeg lært, at hvis man skal løse en stor opgave, bliver man nødt til at arbejde sammen fra start af. Jeg er blevet meget bedre til at være en del af en gruppe, og det tror jeg, at jeg kan tage med mig tilbage i skolen. Mange mennesker har evner, som man ikke selv har opdaget. Det kan Kulturcrew hjælpe én til at finde,” siger Oliver Skønt fra 7.b på Kingoskolen.

Anderledes læring: Selve teaterforestillingerne, som alle skolebørn i kommunen kommer ind at se, er også en anderledes måde at lære på og skabe refleksion hos eleverne. Mange af forestillingerne er blevet tilpasset elevernes læringsmål, så de kan lære om alt fra demokrati til miljø og verdenshistorie. I forestillingen Fra Big Bang til Facebook lærer eleverne eksempelvis om det periodiske system, mens dansetruppen Freestyle Phanatix breakdancer eleverne gennem evolutionen fra huleboer til homo sapiens.

Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund ved at inddrage lokale idrætsforeninger, musik- og billedskoler, museer, erhvervslivet eller andre lokale foreninger. Aktiviteterne skal understøtte det, eleverne generelt skal lære. www.uvm.dk

Det siger Undervisningsministeriet om åben skole

 

§

Skolebestyrelsen og den åbne skole

Den åbne skole eller samarbejdet med det omgivende samfund er en del af det lovpligtige principområde: Undervisningens organisering. Princippet kan udformes på mange måder og skal passe til jeres skole og til jeres værdigrundlag, men formålet kunne være:

   - At højne trivslen, motivationen, den faglige kvalitet og livsdueligheden hos eleverne gennem samarbejde med det omgivende samfund samt styrke den lokale sammenhængskraft og introducere eleverne til fritids- og fremtidsmuligheder.

LÆS OGSÅ Det mener forældrene om understøttende undervisning

LÆS OGSÅ Forståelsen forbedres med fisk i fingrene

Skolebørn nr.3 2015 INDHOLD