Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 5/21


Forsøg

med

skole-hjem-

samarbejde

En uge, hvor forældrene satte aftryk på undervisningen

Forældre der læser højt, tager eleverne med på arbejde eller laver mad med dem. Langelinieskolen på Østerbro i København gav forældrene frit spil til at deltage i og planlægge undervisningen i deres børns klasser i en uge. Projektet hedder Åben Mark og målet er at inddrage forældrene i skolens liv på en ny måde.

ÅÅben Mark skal skabe nye muligheder for forældrene til at bidrage til deres børns skolegang. Et alternativ til de traditionelle veje som skolebestyrelse og kontaktforældregrupper, fortæller næstformand for skolebestyrelsen, Andreas Rønne Nielsen.

“Projektet hedder Åben mark, fordi det er helt åbent, hvordan forældrene vil engagere sig. Det er vigtigt ikke at stille for store krav, og der er mange måder at gøre det på, hvilket ugen også viste,” siger han.

 

I 2. v havde lærerne i samarbejde med forældrene arrangeret temauge om kroppen. En af fædrene er optiker og kom og fortalte om øjets anatomi og finurligheder, mens en anden far lærte klassen en ny sportsgren, som han selv dyrker. Eleverne lavede også væddeløb med krykker og lærte, hvordan man skal passe på sine knæ af to mødre, der arbejder som ergoterapeuter.

 

Flere forældre deltog i løbet af ugen som en slags undervisningsassistenter, der tog med på ture ud af huset eller hjalp med praktiske øvelser, som i 2.klasse, hvor der blandt andet blev dissekeret svinehjerter.

En af forældrene i 5.v arbejder til dagligt i et køkken og en anden har en fortid i Fødevarestyrelsen. De kom forbi en dag i Åben Mark-ugen, hvor de lavede mad sammen med børnene og lærte dem om sund mad.

“Når man som forælder deltager i undervisningen giver det et helt nyt indblik i klassens hverdag og de enkelte børn, som man ikke får, når man bare har dem forbi til fødselsdag. Det giver også en anden forståelse for lærerens arbejde. Omvendt kommer vi forældre med en faglighed og et frisk pust fra verden uden for skolen, som lærerne ikke kan give,” siger Lotte Suwalski, mor til et barn i 5.v.

Mette Bryld (tv), klasselærer i 5.v spurgte først børnene, hvad de kunne tænke sig at arbejde med i løbet af Åben Mark-ugen. Bagefter tog hun fat i kontaktforældrene og sammen lavede de et forløb om sundhed. Eleverne kom blandt andet i fitnesscenter, svømmehal og skøjtehal. Under alle aktiviteterne var der forældre med. “Forældrene har mange forskellige ting at byde ind med, og det har fungeret rigtig godt. De kan bidrage med noget fra den virkelige verden, som eleverne kan blive inspireret af,” siger Mette Bryld, der her får en snak med en af de deltagende forældre.

Sådan blev forældrene også inddraget

 

Hvad kan jeg blive?

 

I en 1. klasse var temaet forskellige job i samfundet, og forældrene kunne byde ind ved at komme og fortælle om deres job eller ved at invitere klassen på besøg på deres arbejdsplads. En far, der arbejder som lods, kom forbi og fortalte om sit job, klassen var på besøg hos en præst og fik rundvisning i Roskilde Domkirke af en far, der er historiker.

På lejrtur

 

En 7. klasse tog på lejrtur i Hareskoven, hvor en far, der er spejder, stod for at leje en hytte. Der var overnatning i bivuakker, som eleverne selv byggede af presenninger og grene. Tolv forældre i alt bidrog med blandt andet at købe ind, lave bålmad med eleverne, bage boller som kunne tages med etc. Eleverne var organiseret i teams, der stod for underholdning om aftenen, opgaver med navigation med kompas, kendskab til skoven og et stort ”posteløb”.

LÆS OGSÅ Skole-hjem-samarbejdet forringet med reformen

LÆS OGSÅ Forældre inviterede lærer på hyttetur

LÆS OGSÅ Formand: Folkeskolen har brug for forandring

Skolebørn nr.3 2015 INDHOLD