Tema / Mobning & Trivsel
Hver morgen er der løb rundt om skolen. Eleverne er blevet konditestet i starten af ugen og skal skrive deres tid og distance ind i løbeplanen. De følger stolte med i deres fremgang.
Efter morgenløb går eleverne selv op i klassen, finder en bog og sætter sig ned for at læse. Der er helt stille i klassen. Hver gang en elev er færdig med en bog, sætter de en stjerne op på væggen.
Klassen gennemgår, hvad der karakteriserer et Heiku-digt på tavlen. De klapper stavelser og taler om, hvilke sanser man kan bruge for at skrive et heiku-digt, så de ved, hvad de skal gå efter, når de selv skal ud i naturen og samle inspiration til deres eget digt.
Skolens tre 3.klasser tager på tur til naturområdet Amager Fælled sammen med tre lærere og en pædagog. I grupper på tre skal de blandt andet tage billeder, som viser noget om årstiden, som de skal beskrive i deres Heiku-digt dagen efter. Nyfødte lam passer perfekt til at skrive om foråret, mener en gruppe.
”Det er sjovt at bevæge sig mere og komme på tur ud i frisk luft. Når man ser tingene, så lærer man mere, synes jeg. Det er rart at have lidt bedre tid, så man ikke altid skal skynde sig,” fortæller Enes.
”Jeg tror det bliver sjovere at gå i skole efter sommerferien, fordi det er sjovt at komme ud og gøre noget aktivt, mens man lærer,” siger Leila.
Thor og hans gruppe har talt 36 træstubbe med fødderne, som de skal hjem og ”dividere med et eller andet”.
”Det er sjovt at komme mere ud i stedet for at sidde i klassen og have matematik,” siger han.
En dag med
“God Fantastisk-Sjov-Ren-dag,“ lyder det fra en af eleverne fra 3. klasse på Amager Fælles Skole, da han ser sin lærer komme ind i klassen. Skolen har FSR-uge. Egentligt står det for Folkeskole-reformen, men det synes eleverne lød for kedeligt. Det nye navn passer faktisk også ret godt, synes eleverne. Måske lige bortset fra det med Ren.
reformen
Trivsel er central i reformen
Et af reformens tre nationale mål er, at elevernes trivsel skal øges. Skolelederne, lærerne og pædagogerne skal arbejde med at udvikle undervisningsmiljøet og trivslen på skolen blandt andet ved at gennemføre aktiviteter, som udvikler elevernes sociale og faglige kompetencer. Det bliver obligatorisk for skolerne at følge elevernes trivsel.
Skolebørn nr. 2 – maj 2014. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarsh. red. Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk Layout: Gregorius
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Skolebørn bruger cookies med det formål at forbedre indholdet og brugeroplevelsen for vores læsere.