FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

Forrige - Næste

SIDE 11/21

Tema / Mobning & Trivsel

Trivsel er et

fælles ansvar

AAt sende vores børn glade af sted i skole, og se dem komme glade hjem, er den største glæde for forældre. På trods af mange års fokus på trivsel og mobning, er der desværre stadig mange børn for hvem, skoledagen kan være fyldt med frygt og mistrivsel. Vi forældre vil gøre alt for at finde løsninger for vores børn, og vi prøver at gøre dem mere robuste, så de kan modstå drilleri og udfordringer i skoledagen.

Jeg var selv straks parat til at købe en ny cykel til min datter, da hun kom hjem fra skole og fortalte, at nogle drenge havde drillet hende, fordi hun havde en lille cykel. Inden jeg nåede så langt, fortalte min datter videre, at en ny cykel jo ikke ville få drengene til at stoppe med at drille, for de ville blot finde på noget andet at drille hende med. I stedet havde hun talt med en voksen og med drengene om, hvordan man er en god ven, for det var jo det, det handlede om, og ikke cyklen.

   Denne lille historie viser, at løsningerne findes i fællesskabet og ikke hos den enkelte, for lykkes det at ændre klassekulturen, så alle føler sig som en del af klassens sociale og faglige fællesskab, så øges trivslen blandt alle børn.

    I skolebestyrelsen taler vi ofte om elevtrivsel, og vi laver trivselspolitik og anti-mobbestrategi.   Den vigtigste opgave er at få det gode arbejde fra skolebestyrelsen ud i klasserne til elever og forældre, så de får indflydelse og sammen finder løsninger for, hvordan de kan skabe en god kultur i klassen, så alle børn – og forældre - trives i klassefællesskabet.

”Lykkes det at ændre klassekulturen, så alle føler sig som en del af klassens sociale og faglige fællesskab, så øges trivslen blandt alle børn.”

METTE WITH HAGENSEN, LANDSFORMAND

Mail: mwh@skole-foraeldre.dk