Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 5/19

Leder

”Test er (blot)

test og ikke den gyldne sandhed”

Jeg indrømmer det gerne, jeg er vild med mit løbeur, og jeg har svært ved at trække i løbetøjet og komme ud ad døren, hvis ikke løbeuret er med. Jeg skeler til uret under løbeturen og analyserer gerne hastighed, skridtlængde og meget mere, når jeg kommer hjem fra turen. Den viden, mit løbeur giver, hjælper mig med at planlægge den næste træning og motiverer mig til at komme afsted og yde lidt mere næste gang. Viden og data om præstationer kan altså være godt, men når jeg hører om børn i 2. klasse, som ikke kan sove om natten, fordi de skal have en national test i skolen næste dag, så er der noget helt galt.

   Nationale test blev introduceret som et værktøj, som skulle give lærere viden om elevernes færdigheder og være et værktøj til tilrettelæggelse af undervisning. Siden er de nationale test blevet ophøjet til den gyldne sandhed om den enkelte elev, om skolens kvalitet og hele den danske folkeskoles udvikling. Forskere og praktikere kan samtidig berette, at de nationale test nærmest måler som vinden blæser, og at de slet ikke kan bruges til alt det, som mange i dag ønsker at bruge dem til.

   Nationale test er digitale test med de begrænsninger som det giver, og derfor skal vi være meget påpasselige med at tillægge de nationale test mere sandhedsværdi, end testen kan bære. Nationale test er et pædagogisk værktøj og ikke andet, og de skal bruges sammen med de mange andre værktøjer til at få viden til evaluering og udvikling både af den enkelte elev og af hele skolen.

   Vil vi vide noget om den enkelte elevs faglige standpunkt og udvikling, skal der altså mere til end en enkel digital test få gange i løbet af et skoleliv. Der findes heldigvis mange gode måder at evaluere elever, undervisning og skoler på, og vi skal bruge mange metoder og forskellige test for at skabe et nuanceret billede, men billedet skal altid altid fortolkes: Hvorfor ser resultaterne sådan ud, hvad kan vi bruge resultaterne til, og, ikke mindst, hvad kan vi ikke bruge resultaterne til?

   Mange vil gerne bruge tal til at lave ranglister. Ranglister har intet pædagogisk formål, og ranglister kan udelukkende bruges til at hænge skoler og elever ud. Det giver ingen værdi at pege fingre, og sammenligninger giver kun mening, hvis det er sammenligning med egne tidligere testresultater. Af samme årsag er mit løbeur et redskab, som kun jeg bruger, og jeg kunne aldrig drømme om at sammenligne mine resultater med andres, for det bliver jeg jo ikke en bedre løber af.

 

LÆS MERE:

"Nationale test er et pædagogisk værktøj og

ikke andet, og de skal

bruges sammen med de mange andre værktøjer til

at få viden til evaluering

og udvikling både af den

enkelte elev og af hele skolen."

METTE WITH HAGENSEN, LANDSFORMAND

Mail: mwh@skole-foraeldre.dk