4/18 TEMA: Folkeskolereformen

Sider

Indhold

Sådan bliver dit barns skoledag

45 minutters

bevægelse om dagen

Man lærer mere

matematik, når man løber

Løbediktat, skattejagt på tysk og regnestykker spredt ud i aulaen. På Bellahøj skole er bevægelse en del af undervisningen.

Mohammed M og Jonathan fra 1.u løber grinende gennem aulaen og kaster sig ned på gulvet i en glidende bevægelse. Selvom det er midt i deres matematiktime, får drengene ikke skæld ud. Faktisk har de fået besked på at løbe af deres lærer. Drengene er nemlig i gang med at løse de regnestykker, som læreren har lagt ud til klassen rundt om i aulaen. Når eleverne har skrevet resultatet ned på en lille skive, skal de løbe videre til et af de andre regnestykker, indtil de har været rundt ved alle poster.

”Jeg tror, at man bliver gladere af at bevæge sig, og når man har det sjovt, bliver det ikke surt slid at skulle lære, så har man bare pludselig lært noget nyt,” siger Susanne Carl, der er matematiklærer i 1.u. Tilsyneladende er eleverne enige.

”Det er dejligt at kunne løbe lidt. Så lærer man mere,” siger Musu.

”Ja, man får mere energi i sin hjerne,” tilføjer veninden Yasmin.

 

Kombinerer metoderne i løbet af dagen

Bellahøj Skole er blevet berømt i skolekredse for at tænke bevægelse ind som en fast del af skoledagen. Det betyder dog ikke, at eleverne aldrig sidder stille foran tavlen eller bøjet over bøgerne.

”Jeg synes, at eleverne bliver dygtige af bevægelsesundervisning, men det kan ikke stå alene,” siger hun.

Susanne Carl bruger bevægelse i undervisningen for sin klasse mindst en gang om ugen. Hvor meget hun planlægger afhænger af, hvad de ellers skal. Alle elever på idrætsskolen har mindst fem timers idræt om ugen. Hvis klassen har startet dagen med at have to timers idræt, kan det godt være, at hun ikke laver bevægelsesundervisning den dag. Men hvis hun ved, at de skal sidde ned seks timer en dag, sørger hun for, at eleverne får lov at være fysisk aktive. Det kan være, at nogle af dagens opgaver indebærer bevægelse, men det kan også være en pause mellem to timer, hvor de laver gymnastik eller løber en tur på skolens løbesti.

”Hvis eleverne skal sidde ned en hel dag, bliver de ukoncentrerede. Jeg lægger vægt på, at der skal være afveksling i løbet af dagen. Nogle lærer bedre ved at sidde stille, mens andre lærer bedre, når de får lov at røre sig. Der skal være noget for alle, men de har jo alle sammen godt af at få rørt sig,” siger Susanne.

 

Om børn og fysisk aktivitet:

 

• Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn og unge er aktive mindst 60 minutter om dagen.

 

• Børn og unge mellem 7-17 år bevæger sig i gennemsnit 30 minutter om dagen.

 

• Børn og unge mellem 7-17 år sidder foran en skærm i gennemsnit 3 timer og 8 minutter om dagen.

 

Det siger eksperterne

 

Undersøgelser viser, at:

• Mennesker, der har haft en aktiv ungdom, får bedre uddannelser end deres passive jævnaldrende.

 

• Fysisk aktivitet forbedrer de kognitive funktioner.

 

• Når man bruger kroppen øges produktionen af stoffet BDNF, som er en slags hjernegødning, der fremmer væksten af både nye hjerneceller og forbindelserne mellem cellerne, hvilket bl.a. kan optimere både hukommelse og læring.

 

• Fysiske aktiviteter booster børn og unges sociale dannelsesproces og øger børnenes selvværd og reducerer mobning.