Når skolebørn bør lære om innovation, entreprenørskab og andre færdigheder, der er brug for i det 21. århundrede, er det ikke for at gøre dem klar til et arbejdsmarked, som ingen kender endnu, understreger to eksperter. Det er for at gøre dem klar til det ukendte.
Vi skal ikke uddanne børn til et arbejdsmarked fuld af selvstændige erhvervsdrivende, løstilknyttede freelancere eller noget helt tredje. Gør vi det, kommer vi højst sandsynligt til at ende op med et utilstrækkeligt nutidigt svar på et fremtidigt problem. Vi skal i stedet uddanne børn, der bliver klar til et hvilket som helst fremtidsscenarie.
”Vi skal ud over den dér krystalkugletænkning. Der bliver lavet en masse analyser af, hvad der bliver brug for på fremtidens arbejdsmarked. Dem vil jeg ærligt talt gerne være fri for. Vi skal tænke mennesket først og markedet bagefter,” mener Anders Rasmussen fra Fonden for Entreprenørskab.
”Arbejdsmarkedet bør slet ikke være i fokus. Jeg anerkender, at det findes, men når vi taler om at gøre børn klar til det 21. århundrede, så bør der være et langt større og bredere fokus. Vi skal gøre børn klar til det liv, de skal ud og leve,”, siger Andreas Binggeli fra Center for Undervisningsmidler.
LÆS OGSÅ: Ti kompetencer til fremtiden: Se hvad dit barn skal kunne.
Eleverne skal lære at skabe deres eget liv
Når folkeskolen ikke skal uddanne til et fremtidigt arbejdsmarked, men til livet, skyldes det:
”De børn, der starter i skole nu, vil få et skole- og studieliv, der består af en række videnskaber og fag, som ikke engang er opfundet endnu. Derfor kan vi heller ikke stå i dag og tro, at bestemte fag er løsningen. Vi skal i stedet give børn et mindset – en måde at tænke på - som gør dem klar til alt det ukendte, de kommer til at møde i det 21. århundrede, ” mener Andreas Binggeli fra Center for Undervisningsmidler.
LÆS OGSÅ: Børn undervises i at gøre deres drømme til virkelighed.
De innovative og entreprenørielle kompetencer kan børnene få glæde af i alle aspekter af livet.
”De kan bruge dem til alt fra at starte virksomheder til vejfester. Entreprenørskab sætter børn i stand til - og giver den selvtillid til - at skabe deres eget liv,” understreger Anders Rasmussen fra Fonden for Entreprenørskab.
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 3 – August 2018. Magasinet Skolebørn udgives af landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni: mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe det trykte magasin eller magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.