Uddannelsesparat?
Det er ikke nok at score gode karakterer, når lærerne fra i år skal vurdere, hvorvidt en elev er uddannelsesparat eller ej. Som noget nyt har Undervisningsministeriet langt mere konkret beskrevet, hvilke personlige og sociale forudsætninger, som eleverne også skal have for at kunne begynde på en ungdomsuddannelse. Dermed bliver udviklingen af en elevs personlige og sociale kompetencer noget, som både skole og hjem i højere grad skal have fokus på at udvikle op igennem hele skoleforløbet.
Personlige forudsætninger
Har eleven lyst til at lære og bidrage aktivt til i
undervisningen? Det er et udtryk for
motivation, at eleven gerne vil opnå noget og arbejder mod sit mål.
Kan eleven stå på egne ben? Er eleven afhængig af kammeraternes valg, eller tør
han/hun stå fast på egne idéer og valg?
Er eleven i stand til at holde en aftale med lærere eller andre elever? Ansvarlighed kan fx også vise sig i gruppearbejde, og om eleven er forberedt og afleverer sine opgaver til tiden.
Kommer eleven i skole hver dag til tiden?
Kan eleven tage beslutninger, og er han/hun i stand til at tage et positivt og aktivt
tilvalg og reflektere over valget?
Sociale forudsætninger
Kan eleven løse opgaver sammen med andre, overholde fælles aftaler og bidrage til fællesskabet? Hvordan håndterer eleven fx at skulle gå med på andres idéer og modtage respons og bruge kritik konstruktivt?
Viser eleven hensyn over for andre elever og læreren? Fx ved at anerkende og respektere andres holdninger.
Kan eleven omgås og samarbejde med mennesker, der er forskellige fra ham/hende? Tolerance hos eleven handler grundlæggende om at kunne forstå og acceptere andre menneskers meninger, væremåde, kultur, religion osv.
Læs også:
”Gør dit barn parat til uddannelse”
”Sådan bliver du dit barns bedste vejleder”
”Forældre forudser forkert uddannelsesvalg”
Fremtidsforsker: ”Forny jeres syn på uddannelse”
Læs Undervisningsministeriets guide til lærerne:
De nye regler
Senest 1. december i 8. klasse skal en elevs lærere udarbejde grundlaget for en vurdering af, hvorvidt den enkelte elev er uddannelsesparat eller ej. Eleven skal vurderes på karakterer samt deres personlige og sociale kompetencer. Det er uddannelsesvejlederen, der på baggrund af disse oplysninger, formelt erklærer eleven uddannelsesparat eller ej. I 9. og 10. klasse bliver der foretaget en ny vurdering af de elever, der ikke bliver vurderet uddannelsesparate i 8. klasse samt elever ”der er faldet væsentligt i niveau”. Undervisningsministeriet har lavet en folder til lærerne om uddannelsesparathedsvurderingen, som er på vej.
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – november 2014. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarsh. red. Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk Layout: Gregorius
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.