Forældre:Det har vores børn været udsat for i skolen
45 procent af forældre til børn i folkeskolen angiver, at deres barn har været udsat for udadreagerende adfærd som fx vold og trusler. 30 procent angiver, at deres barn har været udsat for grænseoverskridende adfærd som fx krænkende kommentarer og chikane på sociale medier. Det viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældre med besvarelser fra 980 forældre. Her fortæller nogle af dem, hvad deres børn har oplevet.
TEKST: MAj CABRONI
ILLUSTRATION: METTE EHLERS
Udadreagerende adfærd
%
angiver, at deres barn har været udsat for udadreagerende adfærd fra en anden elev inden for det seneste år. 17 % 3-10 gange og 7 % flere end 10 gange.*
”Der var en dreng, der slog min datter i gulvet og satte sig oven på hende og tog kvælertag. En anden pige og dreng måtte rive drengen baglæns, før han stoppede.”
”Min datter har været udsat for fysisk vold fra et andet barn ca. 100 gange i løbet af sit første skoleår. Derudover kommer de gange, hvor det “kun” har været verbalt.”
”Min søn fortæller, at han dagligt bliver kastet ned, sparket/ slået/skubbet kaldt brilleabe mv. Min søns briller er flere gange blevet ødelagt i skolen. Første gang af en elev, der blev vred i fodbold. Han tog brillerne af min søn og knuste dem i hænderne. Nu bliver min søn truet med, at det vil ske igen.”
”Min dreng har fået knytnæveslag i ansigtet og fået ødelagt sit tøj og sine ting af to drenge, der også krænker ham i omklædningen efter idræt.”
”Tre 6. klasses drenge holdt vores datter og slog hende i maven.”
Hvad er udadreagerende adfærd?
Udadreagerende adfærd er handlinger, hvor en person reagerer på indre spændinger, frustrationer eller følelser ved at udtrykke dem på en måde, der påvirker omgivelserne negativt. Det kan være fx være vold, slåskampe, ødelæggelse af ejendele, råben, truende sprog og adfærd.
Grænseoverskridende adfærd
%
angiver, at deres barn har været udsat for grænseoverskridende adfærd fra en anden elev inden for det seneste år. 10 % 3-10 gange og 6 % flere end 10 gange.*
”Han får stukket fingre op ved numsen.”
”En klassekammerat sagde til min søn: ’Det er ærgerligt, at Hitler ikke eksisterer mere, for han burde dræbe alle polakker.’”
”Der har været en fra klassen, som har vist min datter grænseoverskridende film, talt om planer om at slå andre børn ihjel, stjålet knive og forsøgt at involvere hende i planlægning af mord. Da min datter gik til de voksne med det, sparkede vedkommende hende hårdt i maven.”
”Der er nogle drenge fra 6. klasse, der kommenterer min datters krop og kalder hende ting som luder, smatso, bitch og klamme kælling.”
”Min søn på 7 år blev af en klassekammerat presset til at slikke på et toilet. Han var meget ked af det, men kunne ikke finde ud af at sige fra.”
Hvad er grænseoverskridende adfærd?
Handlinger, ord eller opførsel, som overskrider en anden persons grænser eller personlige rum, og som opleves som ubehagelige, respektløse eller krænkende. Det kan fx være seksuelle tilnærmelser, uønsket fysisk kontakt, krænkende kommentarer og chikane på sociale medier.
Skole og Forældres konfliktundersøgelse
Undersøgelsen er gennemført af Skole og Forældre i perioden 21.-28. juni med besvarelser fra 980 forældre til børn i folkeskolen. Undersøgelsen er geografisk repræsentativ. Blandt respondenterne er der en overvægt af kvinder og af personer med videregående uddannelse. Resultaterne er derfor vægtede i forhold til respondenternes køn og uddannelsesniveau.
HAR DIT BARN UDFORDRINGER I SKOLEN?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68
Udgivet: august 2024