Uden fritidstilbud – uden for fællesskabet?
Trivslen falder op gennem skolelivet og er lavest i udskolingen. Årsagen skal findes i de unges fællesskaber. Fra at have fået hjælp i de mindre klasser, er de store børn overladt til sig selv. Men også udskolingselever har brug for voksnes hjælp til at trives socialt.
”Et godt fællesskab gør det nemmere at komme ud af sengen om morgenen”
Hvis fællesskabet skal være for alle, skal de voksne sørge for, at ryste eleverne sammen på tværs af hele årgangen, fortæller elever fra 7. årgang på Højdevangens Skole.
Unge drikker for at være en del af fællesskabet og overser konsekvenserne
Hvis man vil ændre på, at danske unge slingrer berusede rundt på gader og stræder i weekenden, må man forstå hvorfor de drikker. Sociolog, Jakob Demant, har talt med de unge og kigget dybt i statistikkerne for at finde ud af, hvorfor unge drages mod alkohol som insekter mod lys uden at ænse farerne. Og så har han en opsang til forældrene.
Teaterprojekt styrker fællesskabet for 8.klasser i Esbjerg
Når eleverne arbejder med teater, lærer de noget, der er vigtigere end at blive bedre til at regne og stave: At tro på sig selv og være en del af et fællesskab. Det oplever to lærere, der har haft deres klasser med til C:NTACT’s projekt for 8. klasserne på Urbanskolen i Esbjerg.
Den Islandske Model: Sådan blev de islandske unge ædru
I Island er de unges alkoholforbrug styrtdykket efter, at skoler, forældre og fritidstilbud er begyndt at samarbejde om at tilbyde de unge sjove aktiviteter uden alkohol. Tag med på “Forældrevandring” i Reykjavik en fredag aften med tre forældre, der er med til at holde de unge fra druk og stoffer.
Når teenageres fokus på sundhed bliver usundt
Mange udskolingsbørn bliver optaget af sund kost og træning, når deres kroppe begynder at ændre sig. Det er sundt og godt, men for nogen kan det kamme over i en usund optagethed af kroppen og måske ende i en spiseforstyrrelse eller træningsafhængighed. Her kan du læse, hvad du skal være opmærksom på.
”Jeg ved godt, at det er farligt for mig at træne så meget. Men jeg kan ikke lade være”
Et svært 9. klasse-år blev startskuddet til, at Nikoline Pilgaard begyndte at træne for trøst og kontrol. I starten virkede det godt, men igennem nogle svære år tog træningen overhånd, og nu har hun foreløbig overtrænet i 10 år. Med skader og livsfare til følge.
”Mit liv handlede kun om at spise mindre og motionere mere”
Laura Pedersen begyndte at tabe sig, da hun gik i folkeskolen. Ti år senere kan hun se tilbage på et ungdomsliv med voldsomme konflikter, forgæves indlæggelser og afbrudte uddannelser. I dag er hun rask, og håbet er hendes vigtigste råd til de voksne omkring unge spiseforstyrrede.
Podcast: Skærmens indtog – fra forældrenes frisind til forvirring
En opdragelsesform præget af frisind er udfordret – og helt naturligt spørger mange forældre forvirrede, hvornår de og skolen skal sige nej eller ja til børn og unges skærmbrug? Derfor har vi inviteret en af Danmarks førende eksperter på området i studiet, nemlig digital medieanalytiker Camilla Melhsen. Med sig har hun sin nyeste bog ”Opmærksomhedstyveriet – Hvor
Podcast: Sådan genskaber vi fællesskabet i skolen
Fællesskaberne er i disse år underpres. Mange børn trives ikke, flere og flere kommer ikke i skole og forældre står i svære situationer. Helle Rabøl Hansen og Lise Tingleff Nielsen giver deres bud på, hvordan vi kan udvikle skolen, så den bliver mere fællesskabsorienteret.
Forældre: Venskaber er det vigtigste for mit barns trivsel i skolen
7 ud af 10 forældre oplever, at venskaber er afgørende for, om deres barn trives i skolen. Det er skolens ansvar, at ingen føler sig uden for fællesskabet, mener Helle Rabøl Hansen.