SCROLL NED
Din søn bliver ikke set som den, han er, men som ‘ham der larmer’. Læreren presser din stille datter for hårdt. Du ved ikke, hvad der forventes af dig. Mulighederne for at komme i konflikt, når vi deler vores dyrebareste med andre voksne, er mange, og dårlig kommunikation er en af de største årsager. Charlotte Broe, leder af Skole og Forældres Forældrerådgivning, anslår, at omkring 30 procent af alle de konflikter, som forældre henvender sig om til foreningens forældrerådgivning, skyldes, at kommunikationen mellem skole og hjem er gået skævt.
”Mange forældre ringer ikke, fordi de som sådan er utilfredse med for eksempel en skoleleders beslutning, men fordi beslutningen er kommunikeret uhensigtsmæssigt. Når forældre kontakter os om konflikter, handler det ofte om, at skolen ikke har kunnet indfri deres forventninger, eller at de har ret til noget, som de ikke får. Det kan også handle om, at barnet ikke trives, og at skolen ikke ser det samme som forældrene,” siger Charlotte Broe.
Undgå at optrappe konflikten
Når en konflikt opstår, er det ifølge Charlotte Broe vigtigt at følge kommandovejen på skolen.
”Start med at gå til den lærer, der er involveret i konflikten, eller som kan hjælpe med at løse den. Det er som regel klasselæreren. Hvis man i stedet går direkte til ledelsen uden at give læreren en chance for at løse konflikten, vil det skade forholdet. Får man ikke løst konflikten med læreren, kan man så gå videre til næste niveau,” siger Charlotte Broe og gør opmærksom på, at det er lidt forskelligt fra skole til skole, hvad kommandovejen er, og også afhængigt af, om konflikten er med en lærer eller en pædagog.
Har man en konflikt med klasselæreren, som man ikke kan løse, er næste skridt ofte at gå til afdelingslederen, herefter skoleinspektøren og så den kommunale forvaltningschef. Hvis ikke man får noget ud af at gå hele vejen i systemet, er en sidste mulighed, at barnet skifter skole.
Underviser og konfliktmægler Marianne Katsina Munis er tidligere skoleleder og arbejder blandt andet for Center for Konfliktløsning. Hun opfordrer også til, at man som forælder henvender sig der, hvor konflikten er opstået.
”Få først afklaret, hvem konfliktens parter er. Det er ikke altid indlysende, især ikke, hvis det er barnet, der har en konflikt i skolen. Når man ved, hvem der er involveret, er det vigtigt at forholde sig undersøgende og ikke lade sig overvælde af følelser, hvis ens barn er oprevet. Vrede kan nemt smitte, så det er vigtigt at genfinde roen, før man kontakter den eller dem, man er kommet i konflikt med. Lyt til alle involverede og ikke kun til barnet, for vi oplever og tolker ting forskelligt,” siger Marianne Katsina Munis.
Det er hendes erfaring, at når man først får talt sammen og forstår hinandens intentioner og værdier, bliver det lettere at finde en løsning.
”Konflikter løses allerbedst, når man er fysisk til stede, fordi erfaringen viser, at det er mest hensigtsmæssigt, at man kan se hinanden og både få lejlighed til at lytte, spørge uddybende og tale. Når man er i rum sammen, kan man bedre kommunikere ved at bruge tale- og kropssprog, mimik og stemmeføring. Hvis det er svært at få tid til at mødes, kan man skype.”
SCROLL NED
Læreren gjorde intet ved mobning
”Da min datter gik i 3. klasse, var der et meget dårligt socialt klima blandt pigerne og en udpræget mobbekultur. Der var en dronning og de andre. De, der ikke indordnede sig, blev mobbet. Jeg prøvede forgæves at få hjælp til, at det blev løst, men uden held. Læreren vidste ingenting og ønskede heller ikke at gøre noget – det var nok for farligt. Jeg valgte at tage min datter ud og sætte hende på en lilleskole.”
Pernille, mor til datter på 9 år
Vred lærer skræmte børnene
”I min søns klasse var det et stort problem, at læreren råbte ad børnene, kaldte dem grimme ting og skældte meget ud. Børnene var bange for hende. Forældrerådet, som jeg var med i, tog det efter aftale med klassens forældre op med læreren, men det virkede, som om hun slet ikke kunne se problemet. Vi valgte derfor at gå til skolebestyrelsen, der tog et møde med læreren, som indrømmede, at hendes adfærd skyldtes personlige problemer, og hun endte med at tage orlov. Det viste sig at være en tilfredsstillende løsning for alle parter.”
Annette, mor til søn på 12 år
SCROLL NED
Kilder: Charlotte Broe, leder af Skole og Forældre's Forældrerådgivning og Marianne Katsina Munis, Center for Konfliktløsning.
Gode råd til skolebestyrelsen
om konflikter
Kilde: Marianne Katsina Munis, Center for Konfliktløsning
LÆS MERE:
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 1 – Februar 2017. Magasinet Skolebørn udgives af landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Ulla Hinge Thomsen: uht@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe det trykte magasin eller magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.