næsten
MMens 73 procent af skoleforældrene føler sig informeret om, hvordan skolen arbejder med deres barns faglige udvikling, føler kun 24 procent sig informeret om, hvordan skolen gør deres barn parat til at være en del af det demokratiske samfund. Det viser Magasinet Skolebørns nye undersøgelse blandt 1.116 forældre til børn i folkeskolen. Mens det nye mantra i skoleverdenen er at gøre elevernes læring synlig, er der kun ganske få, der taler om at gøre elevernes dannelse synlig.
Minister: Tal med forældre om dannelsesmål
Det står ellers øverst i både folkeskolelov og aftalen om folkeskolereformen, at skolen ”i samarbejde med forældrene” skal fremme elevernes alsidige udvikling og dannelse.
Undervisningsminister, Ellen Trane Nørby, mener at skolerne skal blive bedre til at tale med forældrene om arbejdet med elevernes dannelse, hvis samarbejdet skal fungere bedst muligt.
”Vi skal være bedre til også at tale om de ting, der er svære at sætte måltal på. Et godt samarbejde kræver, at forældrene og skolen har en tæt dialog omkring de mål, der er for børnene. Det gælder hvad enten det er læringsmål eller det er mål, der handler om dannelsen og den alsidige udvikling,” siger hun.
Forskere: Sæt ord på dannelsen
Samme budskab lyder fra to førende skoleforskere. Det er skolernes opgave at gøre dannelses-aspektet i undervisningen synlig, mener forskningschef Andreas Rasch-Christensen.
”Det er skolernes ansvar at fortælle forældrene, at læsning og regning ikke fylder hele deres arbejde. De må også fortælle, at de arbejder med blandt andet elevernes relationer med hinanden og samarbejdet mellem dem. Ydermere skal lærerne være tydelige omkring, hvordan de gør det, og hvad de kan se, at det fører med sig,” siger han. Han bakkes op af Lars Qvortrup, der er professor på Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet samt Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis. Han mener, at det modarbejder arbejdet med dannelsen, at mange ser det som noget, der er svært at beskrive.
”Dannelse er lige så praktisk som alt andet. Det er ikke noget luftigt abstrakt noget eller et særligt fint rum, som trænges væk af viden,” siger han.
Fælles mål som redskab for forældrene
Et af formålene med de nye forenklede fælles mål er at styrke dialogen mellem skolen og forældrene. Det er eksempelvis et krav, at omdrejningspunktet i elevplanerne er Fælles Mål.
”Når det bliver klarere og mere præcist, hvad eleverne skal lære, burde det styrke dialogen med forældrene,” forklarer Andreas Rasch-Christensen, der var formand for den arbejdsgruppe, der fik til opgave at forny og forenkle Fælles Mål. Han var egentlig fortaler for, at der var flere konkrete mål for elevernes sociale og personlige udvikling i Fælles Mål, men dette var ikke et politisk ønske, fortæller han.
”Det ville have været oplagt at have sådanne mål som omdrejningspunkt til eksempelvis skole-hjem-samtaler,” siger han.
LÆS OGSÅ Kan man have mål for dannelse?
LÆS OGSÅ 6 eksempler på dannelse i folkeskolen
LÆS OGSÅ Elever har stor viden om demokrati, men høres ikke
Det siger forældrene:
Andel af forældre, der ved, at der er sat konkrete mål for deres barns…
• faglige udvikling: 41%
• sociale udvikling: 17%
• personlige udvikling: 20%
Andel af forældre, der i høj/nogen grad er blevet informeret om,
hvordan skolen konkret arbejder med deres barns…
• faglige kompetencer: 73%
• demokratiske dannelse: 24%
• sociale og personlige udvikling: 36%
• alsidige udvikling 35%
LÆS OGSÅ Forældreguide: Sådan giver du dit barn livsmod
LÆS OGSÅ Hvad er det vigtigste en elev får med sig fra skolen?
Læs svarene fra Blachman, DI-direktør, fremtidsforsker og iværksætter
Tilfredshed blandt forældrene
82%
...oplever i høj eller nogen grad, at skolen fremmer deres barns alsidige udvikling – herunder samarbejdsevne, ansvarlighed, foretagsomhed, kreativitet, initiativ, engagement og respekt for forskellighed.
80%
...af forældrene er tilfredse med skolens arbejde med deres barns personlige og sociale udvikling.
Forældre mangler information
80%
...af forældrene er kun i ringe grad eller slet ikke klar over, at elevens alsidige udvikling og demokratisk dannelse også er en del af Fælles Mål.
70%
...af forældrene er i ringe grad eller slet ikke blevet informeret om, at deres barn bliver vurderet på sine personlige og sociale forudsætninger i 8. klasse og at dette er afgørende for om barnet bliver erklæret uddannelsesparat.
LÆS OGSÅ Forældresamarbejdet forringet med reformen
LÆS OGSÅ Forældre om reformen: Fra begejstring til skuffelse
Det kan skolebestyrelsen gøre
• Diskutér i skolebestyrelsen, hvordan skolens konkrete arbejde med dannelse kan gøres mere synligt, og hvordan forældrene kan informeres og inddrages.
• Overvej om det skal tilføjes i et princip, at forældrene skal informeres og inddrages i arbejdet med elevernes dannelse. Det kan enten være i et særskilt princip for dannelse eller i princippet for skole-hjem-samarbejdet, herunder elevplaner og skole-hjem-samtaler. Se eksempler på principper for skole-hjem-samarbejdet i Skolebestyrelsens værktøjskasse på www.skole-foraeldre.dk og download gratis hæfte til skolebestyrelsen om Samarbejdet mellem skole og hjem under www.skole-foraeldre.dk/publikation
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – November 2015. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.