NNår guitarundervisningen bliver for kedelig og dit barn hellere vil gå til fodbold, kan det være fristende som forældre at give efter. Det samme gælder, når det 8-årige barn kommer træt hjem fra fritidshjem og ikke orker at sætte sine sko på plads, selvom det er noget, I har aftalt. Du er også selv træt og har haft en lang dag på arbejdet. Det sidste du ønsker, er en lang og opslidende konflikt nu, hvor I endelig er sammen.
Du tænker, at der ikke går noget fra dig ved selv at sætte skoene på plads. Du tænker, at det vigtigste lige nu er, at I har det hyggeligt og rart. Og du tænker, at det er fuldstændig åndsvagt at skulle presse dit barn til at fortsætte med guitarundervisningen, når han nu tydeligvis har mistet interessen for det.
Som forældre ønsker vi det bedste for vores børn. Men ifølge professor i socialpsykolog, Per Schultz Jørgensen, skal vi som forældre blive langt bedre til at være tydelige overfor vores børn og gå ind i de uundgåelige konflikter, hvis vores børn skal rustes til at klare de udfordringer, som det moderne samfund stiller dem overfor.
”Vi er tilbøjelige til at tro, at børns selvstændighed og evne til at tage et ansvar er noget, der kommer af sig selv. Vi tænker, at vores børns indre kompas mere eller mindre udvikles med alderen, bare vi er kærlige nok. Men hvis vi fjerner al modstand på vejen for at gøre vores børn til glade børn, gør vi dem i virkeligheden en bjørnetjeneste,” siger Per Schultz Jørgensen.
Mangler robusthed
Han peger på, at mange børn og unge i dag mangler livskraft. De har aldrig skullet yde noget, og når de endelig bliver stillet overfor et krav, giver de alt for tidligt op.
”Man kan kun blive et livsdueligt menneske, hvis man kan tage ansvar både for sig selv og andre. Problemet er, at vi med vores laissez faire-opdragelse har forsømt at sætte nogle rammer for dem og give dem nogle incitamenter, som kan udvikle dem som mennesker, forklarer Per Schultz Jørgensen og tilføjer:
”De mangler den indre robusthed, der skal til for at give dem en fornemmelse af, at de kan, og at de selv kan stå på mål for det. Og heri ligger også at kunne samarbejde og være social.”
Styrk karakteren
Hvis vi som forældre vil ruste vores børn til den omskiftelige verden, de vokser op i, kræver det, at vi i højere grad styrker det, som Per Schultz Jørgensen kalder for barnets karakterdannelse. Og for at det skal lykkes, bliver vi nødt til både at investere tid og nærvær.
”Meget går galt ved, at vi som voksne har utrolig travlt. Vi har ikke rigtigt overskud til at tage fat i opdragelse. Vi har fokus på at vores børn skal være glade og lykkelige, men det er ikke nok. Vil vi opdrage vores børn til at være livsduelige samfundsborgere, må vi også være klar til at investere den tid og det nærvær, som er nødvendig,” siger Per Schultz Jørgensen.
Vores opgave som forældre er, at vi skal hjælpe vores børn med at udvikle et selvværd og en selvstændighed, der gør, at vores børn oplever, at de er i stand til at tackle modgang samtidig med, at de erfarer glæden ved at kunne klare noget selv og være i stand til at holde fast i en opgave.
”Karakterdannelse handler ikke bare om at kunne tage ansvar for at lave lektier. Det handler om udviklingen af hele barnet som menneske. Det er spørgsmål om at styrke barnets livsmod og indre målestok, så det kan klare virkeligheden og de udfordringer det støder på,” siger Per Schultz Jørgensen.
LÆS OGSÅ Kan man have mål for dannelse?
LÆS OGSÅ 6 eksempler på dannelse i folkeskolen
LÆS OGSÅ Elever har stor viden om demokrati, men høres ikke
LÆS OGSÅ Stress blandt børn: Konkurrence døgnet rundt
LÆS OGSÅ Er dit barn perfektionist?
LÆS OGSÅ John Halses opsang til forældre: Sæt grænser for jeres børn!
LÆS OGSÅ B.S. Christiansen: Lær jeres børn at konfrontere deres frygt
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – November 2015. Magasinet Skolebørn udgives af Landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni (DJ): mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.