7 råd til skolen fra forskningen om håndtering af vold og mobning
TEKST: MATHILDE WEIRSØE
ILLUSTRATION: METTE EHLERS
7 råd til skolen fra forskningen
1.
Skolen skal være åben og bedre til at informere forældre og elever om, hvad der er sket.
2.
Skolen skal være mere inddragende omkring episoderne og inddrage forældre og elever i forhold til at finde løsninger.
3.
Der skal være tydelige voksne på skolen, som viser børnene, hvordan det gode fællesskab ser ud, og som viser børn i periferien vej ind i fællesskabet.
4.
Lærerne skal praktisere og være bedre til konflikthåndtering.
5.
Børnene skal inddrages i konflikthåndteringen.
6.
Skolerne skal handle på forældres henvendelser og udarbejde en klar handlingsplan, når vold og krænkelser mellem børn indtræffer.
7.
Skolerne skal arbejde systematisk med at indsamle viden og erfaringer, når der sker vold og krænkelser. Den viden skal de dels trække på, hvis lignende episoder indtræffer igen, og dels dele med andre skoler, der kommer i samme situation.
Kilde: Skoleforsker Claus Munch Drejer og eva.dk
Genoprettede praksis virker
Genoprettende praksis er kun i sin vorden herhjemme, men mange andre lande har gode erfaringer med metoden, som har vist sig meget anvendelig i praksis. Erfaringerne fra fx New Zealand, USA, England, Holland og Norge
peger på, at genoprettende praksis styrker elevernes personlige og
faglige udvikling, deres indbyrdes relationer, trivsel og skolemotivation, relationen mellem elever og skolens voksne, samt nedbringer
mobning, konflikter og eksklusion. Brug af sanktioner og bortvisninger
minimeres og samtidig styrkes fællesskaber, hvilket øger skoletilhørsforholdet, fremmøde, skoleudbytte og gennemførselsprocent.
Kilde: Dansk Institut for Restorativ Praksis (dirp.dk).
LÆS OGSÅ: Hvilke muligheder for sanktioner har skolen?
Sanktioner virker ikke
Hvis et barn overtræder skolens retningslinjer, har nogle en antagelse om, at hvis barnet udsættes for sanktioner (såsom udelukkelse fra
klassen, hjemsendelse, bortvisning eller eftersidning), vil barnet forbedre sig. International forskning viser, at dette ikke er tilfældet. Her er nogle eksempler:
- To amerikanske professorer i hhv. psykologi og specialundervisning Russ Skiba og Reece Peterson peger på, at forskning har identificeret en sammenhæng mellem brugen af sanktioner som pædagogisk redskab og øget aggressiv og voldelig elevadfærd (Skiba & Peterson, 2000).
- Et team af skoleforskere ved Oregon Research Institute og University of Oregon, USA, gennemførte et komparativt studie med to skoler, hvor der på den ene skole ikke blev ændret på tilgangen, mens brugen af sanktioner på den anden skole blev sat på pause. I stedet blev der arbejdet med positive respon – ser og anerkendelse. På sidstnævnte skole medførte det en række positive resultater: Færre elever blev sendt på skolelederens kontor, der blev mindre antisocial adfærd, færre elever begik hærværk mod skolen, færre opførte sig aggressivt, færre elever pjækkede og færre tog stoffer og drak alkohol (Metzler et al., 2001).
- Forskere fra to universiteter i Norge undersøgte interventioner målrettet elever med alvorlige adfærdsmæssige udfordringer. De fandt ud af, at eleverne havde færre konflikter, når skolens professionelle evnede at etablere støttende sociale relationer, hvilket også medførte en øget accept fra de øvrige elevers side. De fandt også ud af, at interventioner, der er rettet mod at skabe positive og støttende relationer mellem lærere og elever, har langt bedre resultater end interventioner, som involverer eleven/eleverne i terapeutiske processer. Men de gode resultater forudsætter, at skolens professionelle lykkes med at give positive responser i stedet for at fokusere på, hvordan de skal håndtere den aggressive og negative opførsel hos eleven (Drugli et al., 2007).
- Den amerikanske professor i uddannelsespsykologi Gale Morrison og den amerikanske skolepsykolog Barbara D’Incau konkluderer, at sanktioner som pædagogisk redskab bliver brugt langt oftere end anerkendelse og forståelse, på trods af at forskningsresultater fastslår, at det ingen positive effekter har på elevernes opførsel at sanktionere (Morrison & D’Incau, 2000)
Kilde: Fra fravær til fællesskab, Gro Emmertsen Lund, 2021.
HAR DIT BARN UDFORDRINGER I SKOLEN?
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68
Udgivet: august 2024