Lege der styrker fællesskabet

Sociale arrangementer og legegrupper er med til at styrke fællesskabet i klassen – specielt, hvis børnene leger godt sammen. Men hvad gør du, hvis børnene ikke selv kan finde på en leg? Få gode ideer til alle klassetrin her.

TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
FOTO: LARS BERTELSEN

Indskoling

Med yngre skolebørn kan du lege det meste. Cirkellege er gode, fordi alle er med og kan se hinanden. Det gør også, at børnene måske får øje på nogle nye kammerater. Kamp- eller risikofyldte lege (indenfor det ansvarlige, selvfølgelig) er også gode, fordi det er sundt at mærke et lille gys i maven, ligesom det er godt at mærke, hvorfra ens egen krop slutter, og den andens starter. Det giver kropslig selvtillid og fælles glæde.


Kispus

  • Stil jer i en cirkel.
  • Én i cirklen skal vinke til en anden, og når de vinker tilbage, må de to bytte plads.Det gælder om at vinke til så mange som muligt, så alle løber på kryds og tværs af cirklen.
  • Når I har gjort det et stykke tid, kan I udvide legen med, at man skal gøre en anden bevægelse med hånd eller ben for at må bytte plads. Eller I kan slå børnene sammen to og to i par, som skal bytte plads med andre par.
  • Inde på midten skal børnene nu fx give en high five, hinke et trin eller sætte sig på gulvet. Lad børnene være med til at bestemme, hvad de skal.
  • Når I har prøvet mange forskellige versioner, kan I sætte en fanger ind på midten, så børnene skal nå at bytte plads, inden de bliver fanget.

Giver: kropskontakt, element af gys


Banke bøf

  • Stil jer i en cirkel.
  • Vælg en, som skal gå uden om cirklen og banke på de andres skuldre, mens de siger ”banke, banke, banke …” og på et tidspunkt ”… bøf!”
  • Barnet, der er blevet ”bøf”, skal nu løbe uden om cirklen, og ”bankeren” skal løbe den anden vej. Den, der først når ”hullet” i cirklen, stiller sig der, og den anden skal nu gå rundt og banke.
  • Når I har gjort det et stykke tid, kan I indføre, at børnene skal sige noget, når de mødes på midten, fx ”godmorgen, godmiddag, godaften, spis din kage til kaffen”. I kan også lade de to mødende parter tage en svingom med armkrog eller hoppe eller hinke.
  • Nu kan det være, at der er to, som bliver ’bøf’ og skal løbe hver deres omgang.

Giver: kropskontakt, element af gys, sproglig udvikling


Trække gulerødder

  • Alle ligger på maven og holder hinanden i hænderne.
  • En er bondemand, som prøver at trække ’gulerødderne’ op ved at hive dem i benene.
  • Når bondemanden har fået fat i en gulerod, er guleroden blevet bondemandens hjælper og skal også prøve at hive i de andres ben, mens gulerødderne prøver at hjælpe hinanden ved at holde fast i hinandeen.

Giver: kropskontakt, element af kamp, samarbejde


Pakke gaver op

  • Alle børn sidder på numsen med benene trukket op under sig og holder sammen.
  • Den, der ”har fødselsdag”, går nu rundt og prøver at pakke ’gaverne’ op og rette dem ud.
  • Hvis den voksne er fødselaren, kan den voksne løfte nogle af børnene helt op fra jorden og prøve at få dem rettet ud.
  • Når gaven endelig er pakket ud, spørger man, hvad er der er inde i pakken.

Giver: kropskontakt, element af kamp


Broen falder

  • Alle børn stiller sig op på alle fire og står som en ”bro”.
  • Et af børnene skal nu kravle under maven, gennem armene eller gennem benene.
  • På et tidspunkt kollapser broen, og barnet skal forsøge at få møffet sig ud.

Giver: kropskontakt, element af kamp

Tip

“Giv slip på legen. Leg er ikke som i sport, hvor reglerne er skarpt defineret, og målet er at vinde. I legen er målet processen, at de legende hygger sig, sænker skuldrene og byder andre indenfor i legen.”
Frank Lampert, Gerlev Center for Leg og Bevægelse

Mellemtrin og udskoling

I takt med at børnene bliver ældre, kan det blive cringe at skulle lege, fordi de netop prøver at adskille sig fra det barnlige. Sig derfor fx til gruppen, at du gerne vil give dem en udfordring, eller at I skal ud at lave en aktivitet. Større børn kan også være generte ved at være tæt på hinanden, men de kan godt lide det, så leg noget, hvor de skal samarbejde. Sørg også for at dele dem op, så de er sammen med nogle andre, end de plejer


Kims leg

  • Find ti ting og læg på en bakke med et håndklæde over.
  • Giv børnene syv sekunder, hvor de må løfte håndklædet. Herefter skal de remse alle de ting op, de kan huske (den voksne kan skrive det ned på et papir, eller børnene kan tegne dem).
  • Legen kan gøres mere udfordrende ved, at børnene er sammen i par eller små grupper. Bakken står på den ene side af huset, og børnene sidder på den modsatte. Et barn fra hver gruppe løber om og kigger i syv sekunder. Herefter løber hun tilbage til sin gruppe og prøver at mime en ting fra bakken.
  • Når gruppen har gættet, hvad der blev mimet, løber ny person om og kigger i syv sekunder. Fortsæt sådan.


Gamer-leg

  • Sæt børnene sammen to og to, og afmærk et område til hvert par med snore, fx sjippetorv.
  • Giv det ene barn bind for øjnene. Barnet skal holde sig inden for snoren, mens den anden står uden for snoren og fører ham eller hende rundt ved hjælp at stemmen; ”lidt til højre”, ”lidt frem”, ”lidt tilbage” og så videre.
  • Når de har gjort dette et stykke tid, kan I lægge forhindringer ind på området i form af ”bomber” eller andet.
  • Næste level kan være en fanger, som også har bind for øjnene, og som også har en styrer.
  • Få børnene til at byde ind med forslag til de næste levels. Måske skal der være et helle på området, eller man kan blive usynlig, hvis man går sammen med en anden blind.

Giver: kropskontakt, element af gys, genkendelighed fra spilverdenen.


Telefon-gemme

  • Leg en traditionel gemmeleg, hvor I vælger en, der skal fange de andre. Han eller hun sætter sig på en stol og tæller til 100. De, der gemmer sig, har deres telefoner med.
  • I stedet for at råbe ”kuk-kuk” kan børnene zoome ind på en detalje med deres telefon, der hvor de har gemt sig, og sende et billede til den, der skal fange.
  • Fangeren kan nu se, at det måske er et hjørne af stuen og kan finde den, der har gemt sig

Giver: klassisk leg, genkendelighed fra skærmverden.


Krops-sten-saks-papir

  • Del børnene op to og to.
  • Aftal, om det hedder Sten-saks-papir eller 1-2-3-nu (altså tre eller fire slag).
  • Hvert par hopper tre eller fire gange. Hvis man lander på samlede ben, er man stenen. Hvis man lander med spredte ben, er man papir. Hvis man lander i gangstand, er man saksen.
  • Lad børnene bytte makker, så tabere spiller mod tabere og vindere mod vindere.

Giver: brug af kroppen, mange forskellige makkere, ingen endelige tabere eller vindere.


Nappe grydelåg

  • Find et grydelåg, og sæt jer i en cirkel.
  • Vælg en person, som starter med at få grydelåget til at rotere. Lige inden det går i stå, siger personen navnet på den, der skal nå at nappe grydelåget, inden det ligger stille.
  • Prøv at give nye udfordringer til den som skal nappe grydelåget – ”drej rundt om dig selv” eller ”løb rundt om gruppen” inden du napper grydelåget.

Giver: fokus, koordination

Kilde: Frank Lampert, Gerlev Center for Leg og Bevægelse

Få flere ”opskrifter” på lege og sjove aktiviteter med klassen på www.skoleborn.dk/ foraeldrefiduser.

Udgivet: november 2024