Hvilke muligheder for sanktioner mod elever har skolen?

Bryder en elev med skolens værdiregelsæt, kan skolen vælge at sanktionere mod eleven. Her kan du blive klogere på, hvilke sanktioner skolen kan tage i brug, og hvad skolebestyrelsen og de fagprofessionelle kan gøre.

TEKST: SKOLE OG FORÆLDRES SKOLEBESTYRELSESRÅDGIVNING
ILLUSTRATION: METTE EHLERS

 

Mulige sanktioner:

Rammerne for hvilke sanktioner, skolelederen kan iværksætte over for elever, der ikke overholder skolens værdiregelsæt, ordensregler eller almindelig god opførsel, står i ’Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen’. Iværksættelse af sanktioner kræver partshøring af elev og forældre, og at skolelederen tager notat om beslutningen. De to første mulige sanktioner kræver dog kun, at forældrene informeres. Skolen skal i øvrigt altid forsøge at forebygge regelbrud gennem dialog og pædagogiske tiltag før sanktioner.

1.
Eftersidning: Op til en time, hvor eleven skal være under opsyn. Må ikke hindre elevens hjemtransport.

2.

Overførsel til anden undervisning.

3.

Omgående udelukkelse resten af skoledagen:
Forældrene skal informeres, og eleven skal være under tilsyn. Kan kun ske to gange pr. skoleår, medmindre der er tale om særligt grove tilfælde.

4.
Udelukkelse i hele skoledage: Som udgangspunkt op til syv dage om året. Det kan dog udvides til ti dage i særligt grove tilfælde, herunder vold mod andre elever og medarbejdere.

5.

Overflytning til parallelklasse.

6.

Overflytning til anden afdeling:
Kan ske uden samtykke i særligt grove tilfælde.

7.

Overflytning til anden skole:
Normalt efter aftale med forældre, men kan ske uden samtykke i særligt grove tilfælde.

8.

Udskrivning i 10. klasse:
Elever kan udskrives ved gentagne regelbrud. Det er kommunal – bestyrelsen, der udskriver en elev fra 10. klasse.


Hvornår må lærere og pædagoger bruge magt?

De almindelige regler om, hvornår man må anvende magt, gælder også i folkeskolen. Det vil sige, at skolens personale må bruge magt for at beskytte sig selv eller andre eller for at stoppe ødelæggelser af ting. Magtanvendelse må kun bruges, når det er “absolut nødvendigt”. Forældre skal orienteres hurtigst muligt.

Kilde: ’Bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen’ og ’Vejledning til bekendtgørelse om fremme af god orden i folkeskolen’.


Skolens ordensregler og værdiregelsæt

Skolebestyrelsen laver reglerne, som elever og lærere skal følge. Det kan være regler for mobiltelefoner, frikvarterer, badning efter idræt, cykelparkering osv. Derudover skal skolebestyrelsen fastsætte skolens værdiregelsæt, som er retningslinjer for god opførsel og pejlemærker for, hvordan der opnås trivsel for elever og ansatte. Ordensregler og værdiregelsæt gælder både skole og SFO.

Kilde: Folkeskolelovens § 44


Det kan skolebestyrelsen gøre

  • Før tilsyn: Skolebestyrelsen skal ikke behandle personale- og elevsager. Det er skolelederens ansvar. Men skolebestyrelsen kan og bør også føre tilsyn og tage spørgsmål op med skolelederen med udgangspunkt i konkrete personale- og elevsager, hvis sagerne indeholder principielle aspekter. Det kan fx være, hvis konkrete sager betyder, at forældrene ikke er trygge ved at sende deres børn i skole og måske trækker deres børn ud af skolen, eller hvis der er forældrerelationer, der fører til dårlig trivsel blandt medarbejdere. Læs hæftet om tilsyn: skole-foraeldre.dk/haefte_om_tilsyn
  • Stil relevante spørgsmål: Der er tavshedspligt i elev- og personalesager, men i det lukkede skolebestyrelsesmøde kan skolelederen godt dele de fortrolige oplysninger, der er nødvendige for skolebestyrelsen at have for at føre tilsyn. Hvor grænsen går, beror på en konkret vurdering, som skolelederen skal foretage fra sag til sag. I skal altså ikke være bange for at spørge ind til sagerne, når blot I har det principielle for øje og ikke forestiller jer, at I skal sagsbehandle.
  • Sæt retning: Det er skolebestyrelsens fornemmeste opgave at formulere principper for arbejdet på skolen, og det kan give god mening at have et princip for konflikthåndtering. Her kan man fx sige, at konflikter som udgangspunkt skal løses pædagogisk, fx med genoprettende praksis, og at sanktioner så vidt muligt skal undgås. Kig også på det obligatoriske princip for ”skolens arbejde med elevernes udvikling i skolens faglige og sociale fællesskaber”. Læs hæftet om principper: skole-foraeldre.dk/haefte_om_principper
  • Bed om en handleplan: Som en del af arbejdet med princippet kan I bede skoleledelsen om at udarbejde en handleplan for, hvad skolen gør, hvis der opstår en situation på skolen med vold, grænse – overskridende adfærd eller lign. Hvem gør hvad hvornår? Og hvordan inddrages alle parter?
  • Sæt penge af til efteruddannelse: Skolebestyrelsen kan afsætte midler i budgettet til efteruddannelse af lærere i konflikthåndtering og brug af “genoprettende praksis” eller lignende metoder.
  • Styrk samarbejdet: Vær åbne over for hinanden. Hav fokus på at spille skoleledelsen god, så I sammen kan skabe den bedst mulige skole. Hav respekt for rollefordelingen, hvor skolelederen har den daglige ledelse, og skolebestyrelsen den overordnede ledelse. Tilbyd ledelsen at tage uenigheder op med forvaltningen.

Kilde: Skole og Forældres skolebestyrelsesrådgivning.

HAR DIT BARN UDFORDRINGER I SKOLEN? 
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

Udgivet: august 2024