Formand i Skole og Forældre:
Skole og fritidstilbud skal samarbejde om at styrke børnenes trivsel
Vores børns fritidstilbud er blevet forsømt igennem længere tid. En dyrere SFO med dårligere kvalitet kan betyde, at flere forældre fravælger den. Det er ærgerligt for børnene og for os som samfund, fordi fritidstilbud er vigtige for børnenes dannelse, fællesskab og trivsel.
TEKST: RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND, SKOLE OG FORÆLDRE
FOTO: LARS BERTELSEN
S FO’en er presset af, at mange skoler har valgt at konvertere den understøttende undervisning til to-voksen-ordninger og dermed kortere skoledage og flere timer i SFO. Mange steder uden ekstra ressourcer. Og selvom der i det nye kvalitetsprogram er lagt op til, at man kan flytte ressourcer fra skolen over i SFO’en ved kortere skoledage, så går det igen ud over skolen, der jo også er presset mange steder økonomisk. Det er selvfølgelig ikke i orden, for vi vil have gode tilbud med høj kvalitet begge steder.
Samtidig er forældrebetaling til SFO’en steget, og stiger fortsat, i mange kommuner. En dyrere SFO med dårligere kvalitet kan betyde, at flere forældre fravælger den. Det er ærgerligt for børnene og for os som samfund, fordi fritidstilbud er vigtige for børnenes dannelse, fællesskab og trivsel. Det gælder særligt for børn i udsatte positioner. Derfor vil vi også have et loft over forældrebetalingen og hjælp til dem, der ligger lige over fripladsgrænsen, der oftere melder deres barn ud.
Fritidstilbuddene skal være tæt koblet til skolen, så der er sammenhæng i barnets hverdag. Med kendte voksne, fælles regler og et stærkt samarbejde mellem de voksne, der har betydning for børnene. Når skolen siger ingen telefoner og skærme, og SFO og klub siger noget helt andet, så forvirrer det både børn og forældre. Det samme gør det, når de voksne i skole og fritidstilbud ikke får udvekslet deres erfaringer om barnet, og den ene indsats modarbejder den anden. Derudover er forældres tid dyrebar, og derfor bør vi samle kræfterne i endnu højere grad i skolebestyrelsen, som en fælles ramme for skole og fritid, fremfor at dele op i flere forældrebestyrelser og lovgivninger. Men vi skal samtidig som skolebestyrelser blive endnu bedre til at føre tilsyn med SFO-budgettet, og at skolerne har adskilt udgifter til SFO fra øvrige udgifter. SFO’en skaber lige så meget værdi som skolen.
Vores fritidstilbud, pædagogiske ledelser og pædagoger gør det fantastisk for vores børn og unge. Med rollespil, nål og tråd i hånden og filmfredage i salen. De giver børn troen på sig selv og viser dem, at de har værdi, uanset om de kan læse eller ej. Derfor skal vi også have SFO og klubtilbud i hele landet tæt på skolen med dygtige, uddannede pædagoger. Tilbud hvor børn med særlige behov også får støtte, hvis behovet er der. Det sker nemlig ikke automatisk. Der skal være plads til alle, og vi skal have endnu flere børn med i de fede fritidsfællesskaber. Alt det bringer vi med til Sammen om fritiden.
Udgivet: november 2024