Formand i Skole og Forældre:

Vi skal have
fokus på god konflikthåndtering

Når halvdelen af forældrene oplever, at deres barn har været udsat for udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd inden for det seneste år, har vi ikke gjort det godt nok i den danske folkeskole.  

TEKST: RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND I SKOLE OG FORÆLDRE
FOTO: LARS BERTELSEN

V i forældre skal trygt kunne sende vores børn i skole, og vi skal have støttesystemer rundt om dem, der har det svært, så de får hurtig hjælp og den støtte, de har behov for. Vi skal bort fra at se det enkelte barn, som problemet i de her sager og være særligt opmærksomme på, om flere muligheder for sanktioner og straf, end dem der er i dag, vil bidrage med noget positivt. Vi ved jo fra forskning, at det ikke virker, og faktisk kan føre til mere af den adfærd, vi ikke ønsker.  
I stedet skal vi gøre dét, der virker: Bruge pædagogiske metoder til at forebygge og håndtere konflikter, så eleverne også lærer af det som en del af den dannelse til livet og samfundet, som folkeskolen også har ansvar for. 
 
Og så skal vi arbejde med trivsel, fællesskaber og stærke relationer både børnene imellem og mellem børn og voksne i skolen. Vi skal også have fokus på det gode samarbejde mellem skole og hjem, så alle parter oplever at blive hørt og inddraget – også eleverne selv. De gode løsninger findes i samarbejdet.  
Det kræver ressourcer og tid. Derfor må politikerne investere i folkeskolen, så vi kan lave de indsatser, der skal til for at sikre stærke og trygge fællesskaber for alle børn. 
 
Vi forældre kan fokusere på at være gode forbilleder for vores børn. Vi skal ikke tale dårligt om andre børn og forældre derhjemme, og vi skal med ord og handlinger vise, at forskelligheder er en styrke, og alle skal være med i fællesskabet. Selvom vi kan blive følelsesmæssigt berørt, når vores barn ender i en konflikt i skolen, skal vi huske at se sagen fra den andens perspektiv og have fokus på bolden: Hvordan vi sammen kan finde gode løsninger, der kommer alle til gode. 
 
I skolebestyrelserne kan vi opfordre skolelederne til i højere grad at informere om enkeltsager, så vi kan føre tilsyn med, om og hvordan der handles i konfliktsituationer. Også her skal vi have fokus på, at konflikter skal løses med pædagogiske metoder. Og hvis ikke personalet har kompetencerne og ressourcerne til det, skal de have det.