Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

SIDE 6/19

Clara

”Læreren skal virke interesseret i én som person, for at jeg får lyst til at lære og deltage i undervisningen. Hvis man har en lærer, der virker ligeglad med én, og bare giver en masse information uden at tænke over, hvordan det ligesom kan hjælpe det enkelte barn bedst muligt, synes jeg ikke, at man får noget ud af undervisningen.   Hvis en lærer giver én en dårlig karakter, og man så forbedrer sig, men får den samme karakter igen, så gider man ikke rigtig, at prøve mere, når man ikke rigtig får anderkendelse for sit arbejde. Jeg har en lærer, som er god til at motivere mig, fordi hun giver hver enkelt elev nogle mål, og fortæller én, hvad man skal arbejde ekstra meget med.”

Clara Milla Rendtorff Darrouzet 9.d på Skolen ved Søerne

SCROLL NED

Kathrine

”Hvis man bare skal sidde på sin plads og tie helt stille, synes jeg ikke, at det er så sjovt. Så kan jeg bedre lide, hvis man får lov til at snakke med dem fra ens bord. Jeg kan bedst lide at arbejde i grupper, for så er man ikke sådan helt alene om opgaven, og hvis der er noget, som du ikke forstår, er der nogen, du kan få hjælp af. ”

Kathrine Bækmand Raun 3.v på Sortedamskolen

 

Alexey

”Jeg føler, at det i skolen foregår sådan, at læreren fortæller en masse, og så har du ligesom selv ansvaret for at suge det til dig. Det kan jeg godt have lidt svært ved nogle gange. Jeg går også på en russisk skole, hvor det føles mere som om, at lærerne, rent faktisk gerne vil lære dig noget og hjælpe dig. Jeg synes, det er rigtig kedeligt, hvis undervisningen bliver alt for ensformig og undervisningsformen og opgaverne ikke varierer. ”

Alexey Romaniouk, 9.a på Skolen ved Søerne

 

Philip

”Om en undervisningsmetode er god, kommer meget an på, hvilket fag man har. For eksempel kan det være godt i matematik at sidde og lave opgaver i bogen og få tavleundervisning, hvor det i billedkunst er bedre at komme ud og se nogle ting.”

Philip Søholt 7.c på Skolen ved Søerne

 

SCROLL NED

Malou

”Hvis jeg skal have lyst til at lære noget og deltage i undervisningen, skal det være spændende og ikke alt for nemt eller alt for svært. Når jeg arbejder sammen med andre, hjælper vi hinanden, og sørger for, at alle er med. ”

Malou Gregersen 7.c på Skolen ved Søerne

 

Jens

”Jeg bliver motiveret, hvis det er et sjovt emne. Hvis vi har om noget, der interesserer mig, og læreren gør noget ud af at få det forklaret ordenligt til mig og mine klassekammerater, så man kan komme godt i gang.”

Jens Bækmand Raun 5.v på Sortedamskolen

 

For mig er det især vigtigt, at det man laver er noget, der interesserer én. Ikke alt kan falde i ens interesse, men så syntes jeg i hvert fald, at lærerne skal kunne gøre det interessant.

   Jeg kan nemt blive træt og demotiveret, hvis undervisningen er alt for ensformig. Undervisningen bliver ofte sjovere, hvis man blander bevægelse ind i læringen og kommer lidt uden for skolen og laver noget dér. Jeg ved godt, at man nogle gange bliver nød til at sidde stille, lytte og læse, men det er vigtigt, at lærerne er gode til variere undervisningen.

   Jeg syntes også, at det er fedt at man engang imellem får noget indflydelse og medbestemmelse i undervisningen. Det er en rigtig god måde at motivere eleverne på, for så får vi mulighed for at arbejde med et emne, vi selv finder interessant eller arbejde på nogle måder, som vi syntes er sjove. Voksne tænker også anderledes end børn, og jeg tror derfor, at det er en rigtig god idé, at eleverne også kommer med nogle input til undervisningen.

    Gruppearbejde er også godt fordi man kommer til at se tingene fra flere forskellige vinkler, og der er flere, der kan komme med gode ideer og hjælpe til med projektet. Hvis jeg sidder alene med en opgave, kan det tit ende med, at jeg går lidt i stå, springer opgaven over eller giver lidt op. Hvis jeg derimod sidder i en gruppe, kan vi hjælpe og motivere hinanden.

Sofie Bækmand Raun, 9. klasse på Sortedamskolen

Sofie

LÆS MERE: