Formand i Skole og Forældre:

Samarbejde giver de bedste aftaler om børnenes brug af skærme

TEKST: REGITZE SPENNER ISHØY, LANDSFORMAND, SKOLE OG FORÆLDRE
FOTO: MAJ CARBONI

D iskussionen om børns brug af skærme er i den grad kommet ind i både klasselokaler og til skolebestyrelsesmøder. 9 ud af 10 skoler har vedtaget et forbud mod, at eleverne har deres mobiltelefoner i undervisningstiden. På næsten lige så mange skoler gælder forbuddet også i frikvartererne, ifølge Skole og Forældres nye undersøgelser. Det gør mig glad at høre, at størstedelen af skolebestyrelserne har haft indflydelse på reglerne. Skolebestyrelsen er et oplagt forum at tage den vigtige diskussion om skærmbrug i, fordi repræsentanter for både forældre, lærere og elever er samlet.

Både forældre og skoler kunne dog godt blive lidt bedre til at inddrage børnene i de beslutninger, der har indflydelse på deres liv og hverdag. Også selvom netop brugen af skærme kan være et svært emne for børn og voksne at blive enige om – det kender de fleste forældre nok også derhjemmefra. Det kan være nødvendigt, at vi som voksne beslutter, dét, vi mener, er bedst for børnene, men det betyder ikke, at vi skal opgive dialogen.

Vi voksne må forsøge at forstå, hvordan mobiltelefoner og sociale medier er en del af børn og unges liv og huske at lytte til deres synspunkter. Eleverne kan måske ikke få ophævet et forbud mod mobiltelefoner i skoletiden, men de kan godt få indflydelse på, hvad der bliver sat i stedet. Hvilke fællesaktiviteter skal der fx sættes i gang i frikvartererne? Mangler der legeredskaber og hyggekroge? Er der tidspunkter, hvor der gerne må bruges mobiltelefoner? Kan de fx gøre undervisningen mere motiverende, hvis de bruges til at lave film, musik eller podcast?

Samtalen om brugen af skærm må ikke slutte, når der indføres et forbud mod mobiltelefoner. Det er vigtigere end nogensinde at lære børn og unge at være kritiske mediebrugere og klæde dem på til selv at kunne tage stilling til deres brug af skærme og sociale medier – i et samarbejde med eleverne selv.

Skolen skal ikke kun samarbejde med eleverne. Samarbejdet med forældrene er også afgørende, så vi kan stå sammen om en sund brug af skærme i børn og unges liv. Og vi forældre skal også samarbejde med hinanden. For eksempelved at tage snakken på forældremøder og måske lave fælles aftaler for brug af mobiltelefoner, sociale medier og gaming.

De tekniske muligheder, verden og de unge ændrer sig så hurtigt, at det kan være svært at følge med. Men vi bliver nødt til at prøve. Og insistere på løbende at tage den vigtige samtale om børn og unges skærmbrug.

Udgivet: januar 2025