Danske Skoleelever:
“Tag os i hånden i stedet for at tage skærmene fra os”
Eleverne har brug for hjælp til digital dannelse i en kompleks verden – Ikke forbud, siger formanden for Danske Skoleelever, Caroline Helene Hermansen.
TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
FOTO: PR
Voksne, der tager ansvar og inddrager eleverne i at udarbejde spilleregler. Dét er ønsket fra Danske Skoleelever (DSE), når det gælder skærme i skolen.
”Forbud er ikke vejen frem. Skærmene er her, og vi må lære at agere med dem,” siger formand for DSE, Caroline Hermansen: ”De kommer til at være en så stor del af vores fremtid, at det virker lidt fjollet at opsætte forbud. Jeg synes, at vi ender med at tage både læring og dannelse fra nogle elever, som så uden for skolen selv skal finde ud af, hvordan de agerer omkring de her skærme.”
Dannelse er der ifølge DSE-formanden i den grad brug for, også selv om de børn, som er elever nu, er vokset op med skærmene. ”Forventningerne er, at fordi man er digital indfødt eller ”generation online”, så kan man finde ud af det, og det er desværre ikke sådan. Det er komplekst for os alle sammen, så vi har brug for at lære at færdes positivt online, og vi har brug for nogle voksne, der tager hånd om alt det negative, som fx skadeligt indhold på de sociale medier, eller algoritmer, som får os ind i et evigheds-scroll,” siger Caroline Hermansen:
”Vi har brug for, at nogen tager os i hånden. Ingen har nogensinde lært noget af en sort skærm.”
Gode regler kræver inddragelse
Dermed ikke sagt, at regler omkring brugen er en dårlig ting. Tværtimod. ”Der findes mange bestyrelser, lærere, ledelser og elevråd, som har været med til at lave gode mobilregler ude på skolerne. De fungerer, fordi der har været en inddragelsesproces, hvor alle føler et ejerskab over dem,” siger Caroline Hermansen.
Uden inddragelse bliver reglerne til gengæld mere fristende at bryde, mener Caroline Hermansen: ”Så føler vi, at der er nogle sure voksne, som prøver at tage vores virkelighed og hverdag fra os.” I det hele taget skal de voksne vide, hvad børnenes virkelighed og hverdag består af. ”Jeg tror ofte, at der er nogle voksne mennesker, som glemmer alt det positive, der ligger i de skærme, og de gode fællesskaber, som betyder rigtig meget for nogle elever. De ved ikke, hvad der foregår på skærmene, hvis de ikke spørger,” siger Caroline Hermansen: ”Eleverne møder fx andre unge på nettet, som de ellers ikke ville have mødt, fordi de bor et andet sted. Eller de finder nogen at dyrke en nørdet interesse med.
Selvfølgelig er der noget i, at hvis man har valgt skærmene til, så har man også valgt noget andet fra. Ligesom at hvis man vælger det analoge fællesskab til, så fravælger man det online fællesskab i den periode.” Det fravalg er mange unge faktisk ganske villige til at tage.
”En undersøgelse fra Dansk Ungdoms Fællesråd viser, at over halvdelen af alle unge gerne vil bruge mindre tid på skærmene og mere tid ude i den analoge verden. Men der er ikke gode nok alternativer. Vi skal have en skole, hvor der er nogle fede ting, man kan tage frem i stedet for skærmene – nogle analoge fællesskaber lavet sammen med os,” siger Caroline Hermansen.
Udgivet: Januar 2025