Konflikthåndtering:
Er du i konflikt med skolens personale?

Gennem mindst ti års skolegang er det svært at undgå uenigheder, og nogle gange ender det i konflikt. Hvad gør du, hvis du er kommet på kant med de voksne, som er sammen med dit barn hver dag? Det får du 10 bud på her.

TEKST: ULLA HINGE THOMSEN
FOTO: METTE EHLERS

1.

Start med at gå direkte til den person, det handler om

Er det fx en matematiklærer, som efter din mening giver for mange eller for svære lektier for, så tag emnet op med den pågældende lærer frem for at tale med andre forældre eller lærere om det.

2.

Beskeder på Aula er uegnede til konflikter, og tråde med ’alle’ på er no go

Husk, at en lærer er et menneske, og at det kan føles stærkt intimiderende at have en hel forældregruppe på ’medhør’. Det er også meget nemmere at misforstå hinanden i en skriftlig kommunikation, hvor I ikke har kropssprog og betoning med, og det kan i sig selv eskalere konflikten.

3.

Vær nysgerrig overfor skolens perspektiv

Fagpersonerne, som har med dit barn at gøre, har ikke ondt i sinde, men de har en anden tilgang til skolen end dig, fordi det er deres arbejde. Hvis du kan finde ud af, hvad der motiverer lærerne eller pædagogerne til at gøre det, de gør, er du måske mere enig med dem, end du tror. Eller får lettere ved at acceptere deres standpunkt.

4.

Husk, at du er en rollemodel for dit barn

Vil du lære dit barn at håndtere konflikter værdigt og konstruktivt, eller ønsker du for dit barn, at det står fast på sin egen mening uden at lytte til andre? Du skal selvfølgelig sætte grænser, men gør det på en måde, så du uden at blinke kan svare ja til, at du gerne vil se den samme adfærd hos dit barn. For det vil du sandsynligvis komme til.

5.

Hvis du er så meget i dine følelsers vold, at du ikke kan være en værdig version af dig selv, så lad så vidt muligt være med at deltage i kommunikationen

Måske er den anden forælder mindre involveret i konflikten og kan overtage, og ellers må du søge hjælp fra en uvildig tredjepart. Det er altid bedre at trykke på stop- eller pauseknappen end at eskalere konflikten.

6.

Hold fokus på sagen frem for personen

Husk, at det handler om lektier og ikke om, hvor irriterende du synes, at læreren eller pædagogen er som menneske. Kan du mærke, at du begynder at synes, at det er den anden, som er problemet, så træk dig lidt.

 

7.

Hvis I slet ikke kan nå hinanden, så gå videre til skolelederen

Han eller hun skal hjælpe både sin medarbejder og dig som forælder. Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) kan også træde ind og hjælpe som tredjepart. Som regel kan der findes løsninger, som gør, at I og barnet kan komme videre, også selv om I ikke bliver enige.

8.

Tal loyalt om skolens voksne derhjemme, uanset hvor stor konflikten er

Det er ikke godt for dit barns udvikling at høre dig tale grimt om de voksne, som barnet skal hen at være sammen med hver dag.

9.

Søg gerne hjælp hos de andre forældre

Men undlad at danne alliancer med de andre mod læreren eller pædagogen. Det vil kun eskalere konflikten til ingens fordel.

10.

I enkelte tilfælde kan det være nødvendigt at skifte skole, fordi I alle er kørt trætte i konflikten, og barnet mistrives

Hvis det kommer dertil, er det vigtigt, at dit barn får en god afrunding på sit skoleforløb og fx afholder en afsked for klassen. Bed eventuelt også selv om en samtale, hvor du får sagt, hvorfor I vælger at gå – med fokus på sagen.

Kilder: Rikke Alice Bille, leder af Skole og Forældres forældrerådgivning; Mette Juel Madsen, faglig leder af Center for Konflikthåndtering


Konflikter …

  • … er udtryk for, at et behov ikke bliver mødt.
  • … starter altid med en sag, men kommer til at handle om relationen.
  • … kan få dig til at gøre ting, du ellers ikke ville gøre, fx danne alliancer med andre mod nogen.
  • … eskalerer eller deskalerer, alt efter hvordan parterne opfører sig.
  • … kan godt ende godt, selv om I ikke bliver enige, så længe relationen bliver repareret.

Kilder: Rikke Alice Bille, leder af Skole og Forældres forældrerådgivning; Mette Juel Madsen, faglig leder af Center for Konflikthåndtering

Udgivet: august 2024