Forstå hvad dit barns matematiklærer siger
Regnestrategier, Tiervenner, Pluspar, Tælleremser og “Hoppe ti frem”. Der er sket lidt med matematikundervisningen siden vi forældre selv gik i skole. Har du også lidt svært ved at forstå de nye ord, dit barn kommer hjem og fortæller om? Her giver matematiklærer, Kathrine Iversen, dig en forklaring og tips til, hvordan du kan støtte dit barn i at træne matematik derhjemme.
TEKST OF FOTO: KATHRINE IVERSEN, MOR OG FORFATTER TIL FLERE BØGER OM MATEMATIK FOR BØRN INDSKOLINGEN.
6 råd
1. “Tiervenner” er to tal, der tilsammen giver summen 10. Fx 1+9, 2+8, 3+7… Det er en rigtig god idé at lære dit barn Tiervenner udenad. Ved dit barn at 3+7 er 10, så er der ikke langt til at vide at 4+7 er 11, for det må jo bare være én mere. Har dit barn styr på Tiervenner, så er det nemmere at overføre til større tal. Fx 20+80 giver 100. Jamen, så må 24+80 give 104, for det er jo bare fire mere. Tramp nogle stier i hjernen, ved at lære dit barn Tiervenner.
Sådan kan du træne Tiervenner på en sjov måde:
- Heldigvis har de fleste børn 10 fingre. Holder du alle ti fingre frem og lægger fx 2 fingre ned, så er der 8 fingre tilbage. 2 og 8 er Tiervenner.
- Find Tiervenner-sange på Google.
- Lav et vendespil med Tiervenner med dit barn: Tegn 2 prikker på den ene seddel og 8 på den anden og så fremdeles. Spil nu almindeligt vendespil, hvor stikkene er de brikker, der tilsammen giver ti. I kan også benytte et sæt almindelige spillekort, hvor I tager tierne og billedkortene ud.
2. ”Pluspar/fordobling” er to ens tal, man lægger sammen. Det kan fx være 3+3, 4+4 eller 7+7. Igen er det godt givet ud at lære pluspar udenad. Mange børn synes, det er sjovt at spørge ”hvad er 1+1, det er 2”, ”hvad er 2+2, det er 4”, ”hvad er 4+4, det er 8” og så prøve at se, hvor mange af de pluspar/fordoblinger, de kan huske. Pluspar på fotoet er fra hjemmesiden www.grovechristensen.dk.
3. ”Talforståelse” er det samme som at kende talnavnene og deres værdi rigtig godt. Mange børn er gode til at tælle til 10, men det kan være svært at tælle videre fra 4 eller tælle baglæns fra 7. For at hjælpe dit barn med at forstå talrækken, kan I inddrage tæl videre og tæl baglæns, fx når du sjipper eller hinker med dit barn eller når I står og laver mad. ”Hop 10 frem” er også en god strategi at kende til. Her mener jeg, lære at forstå hvad et tal plus ti giver. Fx har du 3 og hopper 10 frem, så er du på 13. En taltavle med tallene fra 0-100 er nem at se dette på, for så ”hopper” man blot en række op. For at få en god fornemmelse for tallets størrelse eller værdi kan man matche tal og mængde. Dette kan man fx gøre ved at vise et 5 tal, sige talnavnet fem og lade barnet finde 5 ting.
VIL DU HAVE MERE INSPIRATION TIL LIVET SOM SKOLEFORÆLDER?
TILMELD DIG SKOLEBØRNS NYHEDSBREV
Klik her
4. Tælleremser. Mange børn kender 10 tabellen, nogle har stået i vandkanten og hoppet, mens de sang 10 tabellen og så afsluttede den med at dyppe sig helt under vandet ved 100. Tælleremser er både tabeller, men også andre talremser som fx de ulige tal 1,3,5,7,9. Der er et hav af gode hyggelige tælle-sange på nettet[1]. Jeg har lært min datter 2 og 4 tabellen ved, at vi lavede det til en ”klapperemse” med fagter til. Ved 4 og 8 viste vi antal med fingre, ved 12 tog vi hænderne op til håret, som en knold, ved 16 lavede vi ”kys på hånd” fordi Emma sagde ”16 er kys din kæreste på rejsen”. Det jeg vil sige med dette er, at man kan lave ”huskeregler” og fagter som kan hjælpe børnene med at huske remserne.
5. Lodret opstilling – er det forbudt? Der er intet galt ved lodret opstilling som flere af os kender til, fra da vi selv gik i skole. Det der er galt, er at lære børnene lodret opstilling alt for tidligt i skoleforløbet. At lære børnene lodret opstilling, før de har fået en forståelse for de forskellige regnestrategier og metoder man kan bruge til subtraktion(minus), er en fejl. Børnene skal have en forståelse for tallene og bruge deres regnestrategier (fx Tiervenner eller Pluspar) til at udregne og forstå minus. Kender børnene Tiervenner og ved at 3+7=10, så kan man bruge dette til at finde ud af at 10-3=7.
6. Alle ovennævnte er en del af de regnestrategier, der arbejdes meget med i skolen i dag. Der er to former for strategier. Den ene kalder vi for backup strategi. Det er her, hvor børnene tæller det hele. De kan tælleremsen og hvis de så får et regnestykke 3+4, så tæller de først til 3, så til 4 og så 1,2,3,4,5,6,7 og finder ud af, at svaret er 7. Så er der Retrieval strategi, der er en strategi, hvor man bruger viden fra hukommelsen. Det kunne være regnestrategier som fx Tiervenner eller Pluspar. Får børnene samme regnestykke 3+4 og de ved at plusparret 3+3 giver 6, ja så må 3+4 være 7, for det er jo én mere. Et godt råd er at hjælpe jeres børn med at tilegne sig de gode regnestrategier, så bliver matematikken meget lettere og sjovere.
LÆS OGSÅ: ”Opdag matematikken i hverdagen”
Kathrine Iversen er 41 år, Mor til Emma på 9 år og Lukas på 13 år, Matematiklærer og matematikvejleder. Forfatter til bøgerne ”Matematik på iPad”, ”Hvad nu hvis” samt ”Regnefingre 1-6”. Nu konsulent hos Forlaget Matematik.
Udgivet: juni 2021