Samspil mellem SFO og skole styrker elevernes trivsel
Hvad, der sker i skoletiden, har betydning i SFO’en. Og hvad, der sker i SFO’en, har betydning for skoledagen. Lærere og pædagoger på Kongevejens Skole oplever at styrke elevernes trivsel og læring, når de samarbejder om at skabe sammenhæng i børnenes dag.
TEKST OG FOTO: MAJ CARBONI
“Hvorfor blev Noa sur på mig i går?” ”Er der nogen, der vil lege med mig i frikvarteret?”
Det er svært at koncentrere sig om stavning og minusstykker, hvis man bekymrer sig om at blive holdt ude eller har haft et skænderi med en ven. ”Vi ved, at trivsel og læring går hånd i hånd. Hvis man er blevet ked af noget i skolen, kan tristheden følge med i SFO’en og omvendt. Følelser skelner ikke mellem, om klokken er 10 eller 14. Derfor er det vigtigt, at vi voksne samarbejder om hele barnets dag,” siger Gitte Grabas, der er leder af SFO og klub på Kongevejens Skole i Virum. Deres erfaring er, at når lærere og pædagoger arbejder tæt sammen, styrker det elevernes trivsel og dermed også læringen. Derfor er tid til samarbejdet en høj prioritet for ledelsen.
Prioriterer tid til samarbejde
Hver uge er der sat tid af i skemaet til, at lærere og pædagoger kan holde møde i deres team. I hverdagen er der også mulighed for, at de kan stikke hovederne sammen efter skoletid og vende, hvad der rør sig i klassen. Måske har der været en konflikt mellem nogle elever i skoletiden, som pædagogerne kan arbejde målrettet med i SFO-tiden. ”Pædagogerne kan fx sørge for, at de børn, der har været i konflikt, inviteres til en sjov aktivitet. Hvis vi kan lykkes med, at de får nogle gode oplevelser sammen om eftermiddagen, så tages konflikten ikke med i skole dagen efter. Det kan også være, at et barn, der ikke er blevet inviteret med i legen i skoletiden. Så er vi opmærksomme på, at han ikke bare tuller ned i et legehus alene, når klokken ringer, men bliver trukket med ind i nogle fælles lege, så dagen kan ende godt alligevel,” fortæller Gitte Grabas. Lærere og pædagoger samarbejder også om fællesindsatser i længere perioder, hvis der fx er et barn, der har behov for ekstra fokus. ”Det er vigtigt, at det er den samme indsats, som barnet og hans familie oplever, både fra lærernes og pædagogernes side, så vi ikke arbejder hver vores retning,” siger SFO-lederen.
Hvordan kan barnet lykkes i fællesskabet?
Lærere og pædagoger arbejder også med at trække elevernes successer og styrker fra SFO-tiden med ind i skoletiden og omvendt. ”Et barn kan have været urolig i dansktimen og var måske heller ikke verdens bedste arbejdsmakker i matematik. Men i SFO’en finder han på en god leg, som får en gruppe af børn til at have det sjovt hele eftermiddagen. Det handler om at få øje på de styrker og kompetencer, som børnene har. Nogle børn trives ikke i skolen, men har det godt i SFO’en eller omvendt. Så spørger vi os selv, hvordan vi kan bruge vores viden fra den ene del af dagen til at styrke den anden. Hvordan kan vi få barnet til at lykkes i fællesskabet?” Det er også et af de fokusområder, som lærere og pædagoger har, når de som en fast del af skemaet har timer sammen i deres klasse, som de forbereder i fællesskab. Når pædagogerne er med i undervisningen, er det også med til at skabe et godt læringsmiljø, er Gittes erfaring. ”Mens læreren fx er ved at vise noget på tavlen, holder pædagogerne øje med børnenes udtryk og reaktioner. Måske er der én, der sidder uroligt og lige skal have en hånd på skulderen. Eller én, der ser fortabt ud og skal have opgaven forklaret på en anden måde. To voksne i undervisningen giver også mulighed for at tage en mindre gruppe med ud af lokalet, som måske har behov for i højere grad at lege læringen ind, mens resten af klassen får ro til at fordybe sig i bøgerne.”
Tryghed i fællesskaber spreder sig
På Kongevejen Skole har de bibeholdt en del af timerne til ”understøttende undervisning”, der oprindeligt blev indført med skolereformen i 2014. Pædagogerne fra SFO’en har faste timer i skoletiden, hvor de laver forskellige aktiviteter, der skal styrke elevernes sociale relationer. Det, mener Gitte Grabas, kan gøre en stor forskel for eleverne: ”Nogle vil måske sige, at pædagogerne bare kan lave de aktiviteter med børnene i SFO’en. Men i SFO’en er det jo børnenes fritid, så der er ikke det formelle rum, hvor eleverne i en klasse er samlet. I undervisningstiden kan pædagogerne arbejde målrettet med, hvordan man kan være en være en god klassekammerat og have et godt fællesskab i sin egen klasse. Når eleverne lærer dét, bliver de også mere modige og får lettere ved at søge ud i andre fællesskaber med børn fra de andre klasser i SFO-tiden. Så hvis man får styrket det enkelte barns mod til at være sig selv og være en god kammerat i skoletiden, så får de også en meget større verden at indgå i uden for skolen.”
SFO’en skaber andre fællesskaber
Omvendt kan oplevelsen af at være en del af et fællesskab i SFO’en også have en positiv betydning for skoletiden. ”I SFO’en sætter pædagogerne gang i forskellige projekter – fx et filmprojekt eller et musikprojekt. Så oplever børnene at få et fællesskab med dem, de laver projektet med. Det kan også være, at der skabes gode relationer blandt børn, der interesserer sig for det samme, fx krea, skak eller fodbold. Selvom et barn er på kanten af fællesskabet i sin klasse, kan det godt have gode venner i SFO’en. På den måde prøver vi at udvide børnenes horisont og vise dem, at man kan være en del af fællesskaber forskellige steder,” fortæller Gitte Grabas. Hun oplever, at den oplevelse også smitter af på klassefællesskabet. ”Når børnene får øjnene op for, at der er andre ligesom dem et andet sted, så får de en større selvtillid og udstråler: ”Jeg er god nok, som jeg er”. Så prøver de ikke at lave om på sig selv for at passe ind i klassen, og det kan faktisk hjælpe dem til at få bedre relationer til klassekammeraterne også.”
Besparelser rammer elever med særlige behov
Selvom Kongevejens Skole og SFO har rigtig gode erfaringer med samarbejdet mellem pædagoger og lærere, vokser træerne ikke ind i himlen. Også her kan de mærke, at skolebudgetterne er stramme, og det kan være svært at få ressourcerne til at slå til. “Vi er særligt opmærksomme på, hvordan vi organiserer SFO’en, så den skaber deltagelsesmuligheder for alle børn. Det er en udfordring, for der er børn, der har brug for ekstra støtte til at kunne indgå i de sociale relationer. Nogle af dem formår måske at være i fritidsdelen, fordi der ikke er lige så mange krav som i undervisningstiden. Men de formår ikke at være en del af de fælles aktiviteter, fordi de fx ikke kan aflæse de andre eller gennemskue, hvad de skal uden voksenstøtte. Så er det nemmere bare at gå ned og lege i legehuset, men så er de jo stadig på kanten af fællesskabet. Uden de nødvendige ressourcer kan vi ikke udnytte det potentiale, som fritidspædagogikken faktisk har,” siger Gitte Grabas.
Understøttende undervisning styrker fællesskabet i klassen
I 2.B laver pædagogen Diana små øvelser med eleverne, der skal træne dem i at samarbejde, være opmærksomme på hinanden og vise dem, hvordan deres måde at handle på, kan påvirke andre. Samtidig har de det sjovt sammen, og det styrker i sig selv fællesskabet i klassen.
Eleverne skal stå i tæt rundkreds og koordinere at gå ned i knæ på samme tid og derefter rejse sig op. Hvis ikke de samarbejder, vælter de. Men det kan også være sjovt. Til sidst lykkes det.
Alle elever får et kort med et tal på, hvorefter de skal samarbejde om at stille sig i rækkefølge uden at sige noget. Bagefter har Diana en dialog med eleverne om, hvordan man kommunikerer med sin krop. Hvordan føles det, når der bliver hevet i én eller skubbet? Og hvad kunne man have gjort i stedet?
Hver elev får en ”papirhat”, som de skal balancere med på hovedet, mens de går rundt i klassen. Hvis man taber sin ”hat”, skal man ”fryse” og stå helt stille. Man bliver tøet op og kommer til live igen, når en klassekammerat samler ens ”hat” op og få den sat tilbage på ens hoved. Eleverne lærer at være opmærksomme på hinanden og ser, hvordan man kan gøre en forskel for andre ved at hjælpe dem.
Eleverne deles op to og to, som står på hver sin side af bordet med en drikkedunk på midten. Når Diana siger ”skulder”, skal alle elever holde sig på skulderen. Når hun siger ”knæ”, skal de røre deres knæ etc. Det går hurtigere og hurtigere, og lige pludselig siger Diana ”dunk!”. Så gælder det om først at få fat i drikkedunken. Det giver røde kinder og gode grin i klassen.
”Jonas er verdens bedste pædagog,” råber en dreng højt på legepladsen, da han ser Jonas sammen med fotografen. ”Arj, det ved jeg nu ikke. Men det er rigtigt, at jeg har vundet en pris,” siger han og smiler lidt genert. Jonas Abildgaard Bruun vandt i 2023 Politikens Pædagogpris for at ”stimulere børnenes videnbegærlighed og kreativitet”. Det var forældrene i en af hans klasser på Kongevejens Skole, der gik sammen om at indstille ham. Jonas selv synes, at han og de andre pædagoger og lærere på skolen er bedst, når de får lov til at lave noget med eleverne, som de selv brænder for. For så smitter motivationen også.
”Jeg synes, at vi her på skolen er rigtig gode til at supplere hinanden. Jeg er ikke så god til at lære eleverne bogstaver, men det er min kollega, der er lærer. Jeg har til gengæld nogle musiske evner, så jeg vil gerne lave noget med sang, sammenspil eller dans. Det kræver selvfølgelig, at vi giver hinanden tid og plads, men så udvikler vi også hinanden ved at opleve hinandens måder at arbejde og tænke på,” siger Jonas Abildgaard Bruun.
Noget tyder på, at det går ret godt med elevernes motivation i det lille musikstudie, som Jonas har indrettet på skolen. I hvert fald er nogle af de sange, der er produceret i studiet hele fem gange endt i børnenes MGP. For Jonas handler det dog mere om, at børnene har det sjovt og lærer noget om musik. Det kan også smitte af på deres motivation i undervisningen, for man skal jo både kunne bogstaver og matematik for at spille musik.
”Ville du skifte spor og redde fem mennesker frem for ét menneske?”. ”Hvad så, hvis den ene af de fem var Hitler?” Jonas Abildgaard Bruun elsker selv filosofi og har fået lov til at undervise eleverne i filosofi som en del af ”understøttende undervisning”. ”Jeg oplever, at det vækker en del af elevernes hjerne, som ellers ikke var vågen. Når man stiller dem spørgsmål om, hvad der er rigtigt eller forkert, så kan de næsten ikke stoppe igen, fordi de tanker giver genlyd i forhold til deres eget liv og hverdag. Jeg kan se, at deres hjerner kører på højtryk, og det er så fedt. Når jeg selv er motiveret, så smitter den motivation også af på eleverne, og så kommer den tilbage til mig igen.”
Trygge voksne: I SFO-tiden er der på nogle tidspunkter færre børn omkring den voksne, så pædagogerne har større mulighed for at være nærværende og lytte. ”Vi oplever, at børn fortæller deres inderste tanker og ønsker til pædagogerne, også når de er mistrivsel. Så i SFO-tiden har vi gode mulighed for at få øje på børn, der mistrives, så vi kan hjælpe dem,” siger Gitte Grabas.
I frikvartererne sætter lærere og pædagogerne gang i gode fælles lege, som de forinden har koordineret, så der er de samme regler i skole og SFO. Børnene øver sig i bestemte lege sammen med de voksne, så de til sidst selv kan sætte dem i gang. ”Det kan skabe uro og kaos, hvis der er forskellige regler, som børnene selv skal forhandle. Vi arbejder på at sikre, at hvis børnene vælger en leg fra, så er det fordi de ikke har lyst, og ikke fordi de ikke kan være med,” siger Gitte Grabas.
Værkstedpædagogikken handler også om relationer. Man er fælles om den samme interesse, men pædagogerne arbejder også med, at børnene kan hjælpe hinanden. De har også fokus på at understøtte børn, der er dygtige til noget kreativt, så de får lov til at shine. Det kan give dem noget selvværd, som de kan tage med i skolen, hvor de måske har det sværere.
5 råd fra Gitte Grabas til andre skoler og SFO’er
1.
Lad pædagoger stå for understøttende undervisning i skoletiden, så de kan arbejde med klassefællesskabet.
2.
Hav faste timer, hvor en lærer og pædagog planlægger og arbejder sammen om undervisningen.
3.
Afsæt tid til, at lærere og pædagoger kan mødes for at dele deres viden om børnene og planlægge særlige indsatser.
4.
Hav pædagogerne med til skole-hjem-samtalerne, så forældrene får et helt billede af, hvordan deres børn har det.
5.
Giv så vidt muligt personalet lov til at arbejde med det, de brænder for.
Udgivet: november 2024