Uden fritidstilbud – uden for fællesskabet?
Undersøgelser viser, at langt de fleste børn går i SFO eller fritidshjem i indskolingen, men andelen af børn, der er indskrevet i fritidstilbud, falder kraftigt på mellemtrinnet og rammer bunden i udskolingen.
TEKST: LINE FELHOLT OG MAJ CARBONI
FOTO: MAJ CARBONI
un seks procent af børnene i indskolingen går ikke i fritidstilbud, ifølge Skole og Forældres undersøgelse. På mellemtrinnet stiger det til 27 procent, mens det i udskolingen er hele 68 procent af de unge, der ikke gør brug af fritidstilbud. Det er et problem, mener Helle Marie Mortensen fra DEA.
”Hvis isolation på værelset eller digital kontakt med venner træder i stedet for fysisk socialisering i for eksempel fritidsklubber, kan det blandt andet have konsekvenser for unges udvikling af social intelligens,” siger hun med henvisning til, at den sociale intelligens ifølge hjerneforskere udvikles på tærsklen til puberteten.
Årsager til fravær
For nogle børn og unge er det forældrenes økonomi, der spænder ben for deres mulighed for at gå i et fritidstilbud. Det fremgår både af en undersøgelse fra EVA og en undersøgelse fra FOA. Omvendt bruger familier med høje indkomster og høj uddannelse fritidsordningerne mest.
I forældreundersøgelsen er der også en gruppe forældre, der angiver, at de ikke har råd til at betale for, at deres børn går i fritidstilbud. For andre kan barnets behov ikke tilgodeses, eller barnet synes ikke om de aktiviteter, der tilbydes. Nogle steder er der slet ikke fritidstilbud til børn på mellemtrinnet og i udskolingen.
Flest forældre svarer dog, at årsagen, til at deres barn ikke går i fritidstilbud, er, at de går til andre fritidsaktiviteter som eksempelvis sport, der kræver meget tid. For de børn og unge, som fravælger fritidstilbuddet på grund af andre aktiviteter, ser det ikke ud til at have en negativ effekt på deres trivsel. Men det kan det have
for dem, der ikke i så høj grad er en del af andre fællesskaber uden for skoletid.
”Er ret sikker på, at det påvirker hans trivsel negativt ikke at være sammen med andre unge,” skriver en forælder i undersøgelsen. En anden skriver:
”Min søn vil gerne have følelsen af at høre til, men det er svært som situationen er i øjeblikket.”
Tip til skolebestyrelsen
Opfordr lærere og kontaktforældre på skolen til at tage brugen af fritidstilbud op på forældremøder. Forældrene kan fx lave fælles aftaler i klassen om, at man prioriterer at bruge det lokale fritidstilbud, evt. konkrete dage.
“De andre kommer ikke”
En tredjedel af forældrene peger på, at deres barn ikke går i fritidstilbud, fordi deres barns klassekammerater eller andre venner ikke kommer der. Omvendt svarer 8 ud af 10 forældre, at det har betydning for deres barns brug af fritids- tilbuddet, at klassekammeraterne også kommer der (60 procent i høj grad). Der kan altså være tale om en ond spiral, hvor de unge bliver væk fra fritidstilbuddet, fordi de andre unge ikke er der.
”Ingen af hans kammerater bruger det, så derfor er interessen fra min søns side også lav,” forklarer en forælder i undersøgelsen.
Kun 2 ud af 10 forældre i undersøgelsen svarer, at de i forældregruppen har lavet aftaler om deres børns brug af fritidstilbuddet fx på et forældremøde. Det, oplever flere forældre ellers, kan have en positiv effekt, hvis man gør.
”Hvis der er generel opbakning i klassen for, at flere deltager i fritidstilbuddet, har det en positiv indflydelse,” skriver en forælder.
I nogle klasser har forældrene talt om, at de vil støtte deres børn i at bruge fritidstilbuddet mest muligt i stedet for at lave private legeaftaler eller hænge ud derhjemme. Andre aftaler bestemte dage om ugen, hvor deres barn kommer i fritidstilbuddet, så børnene ved, at der i hvert fald de dage er andre fra klassen.
Kilder
– Undersøgelse fra Skole og Forældre fra september 2024 med besvarelser fra 1.317 forældre til børn i folkeskolen. Undersøgelsen er geografisk repræsentativ og vægtet for respondenternes køn og uddannelsesniveau.
– Notatet ’Fritidstilbud – en fællesskabskilde med uforløste potentialer’ fra Tænketanken DEA.
– ’Børn og unges brug af fritids- og klubtilbud’ fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
– Rapport med rundspørge blandt landets ledere af fritids- og klubtilbud fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) 2023.
– Tal fra Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Udgivet: november 2024