
Hvordan støtter vi børn i sorg?
Hvert år mister 1.400 skolebørn en mor eller far. Og 12.000 skolebørn lever med tabet af en forælder. Mine børn er desværre en del af den statistik, da deres far er død af ALS.

Fællesskabet 1/3: Forældremøder med mening
Hør, hvordan du skaber forældremøder, som engagerer og involverer alle forældre! I første episode af denne miniserie på tre afsnit dykker vi ned i projektet Fællesskabet – en platform, der vender op og ned på den klassiske måde at holde forældremøder på.

Fællesskabet 2/3: Sænk baren ved sociale arrangementer
Hvor meget hensyn skal man tage til økonomi, når man i forældregruppen arrangere sociale arrangementer?

Skole og Forældres formand: ”Hvordan bidrager vi som forældre til øget trivsel hos vores børn?”
Bliv klogere på Skole og Forældres nye formand, Regitze Spenner Ishøy, der her fortæller om sine ambitioner, erfaringer og passioner.

Er det PDO – pisse dårlig opdragelse – der er skyld i skolens krise?
Mange fingre peger i øjeblikket i retning af forældrenes opdragelse, når der skal findes årsager til kriser i skolen. Men at skyde skylden på forældrene skader det samarbejde, som er nødvendigt for at løse udfordringerne, lyder det fra forskere og forældre.

Faktatjek: Er det rigtigt, hvad de siger om forældrene?
Både regeringen og Trivselskommissionen har langet ud efter forældrenes opdragelse. Men har de ret? Vi har tryktestet de centrale budskaber hos dr.pæd. og UC Syd-rektor Alexander von Oettingen samt VIA-forskningschef, Andreas Rasch-Poulsen, der selv sad i Trivselskommissionen. Og hos 1.085 forældre til børn i folkeskolen.

Hvilke værdier opdrager forældre deres børn ud fra?
Se hvilke værdier, som de fleste forældre lægger vægt på i opdragelsen af deres børn på baggrund af ny stor undersøgelse.

Forstå “det gamle” og “det nye” børnesyn – og den mulige tredje vej
Forstå forskellen på “det gamle” og “det nye” børnesyn. I dag har vi brug for en balance mellem de to børnesyn og tilgangen til opdragelse, mener eksperter.

”Mistrivsel opstår, når skolens og forældrenes børnesyn støder sammen”
Skolen er blevet en institution, hvor en del børn og lærere mistrives. En væsentlig årsag er, at skolen har én kultur, mens familien har en anden, mener skoleforsker og ph.d. i pædagogisk psykologi Helle Rabøl Hansen.

Forældre tager ansvar for fællesskabet
Kontaktforældre fik øjenåbnere og gode input til arbejdet med at styrke fællesskabet i deres barns klasser.

Skolen skal sætte rammerne for det gode skole-hjem-samarbejde
En klar forventningsafstemning kan være nøglen til et godt skole-hjem-samarbejde og en styrkelse af fælleskabet i klassen, lyder det fra projektlederen af Skole og Forældre projekt Fællesskabet.