”De siger til mig, at de intet positivt har at sige om min søn”
Skole og Forældres Forældrerådgivning får dagligt opringninger fra forældre, der oplever, at kommunikationen med skolen er gået i hårdknude.
Læs mereVælg side
Skolebørn / Skole-hjem-samarbejde
Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for vores børns læring, dannelse og trivsel. Som forældre kender vi vores børn bedst, og vi kan bidrage med vigtige input til, hvordan de lærer og trives bedst. Her kan du læse en række artikler om, hvorfor det gode samarbejde er vigtigt og hvordan, det bliver skabt.
Skole og Forældres Forældrerådgivning får dagligt opringninger fra forældre, der oplever, at kommunikationen med skolen er gået i hårdknude.
Læs mereMange forældre oplever skole-hjem-samarbejdet som vanskeligt og krævende. Der er behov for nye måder at tilgå forældresamarbejdet, så det bliver mere dynamisk og mindre fastlåst, mener eksperterne i studiet. Lyt med, når Spørg om skole får besøg af skoleforsker Gro Emmertsen Lund i studiet i en samtale om skole-hjem-samarbejdet.
Læs mereMange forældre oplever skole-hjem-samarbejdet som vanskeligt og krævende. Der er behov for nye måder at tilgå forældresamarbejdet, så det bliver mere dynamisk og mindre fastlåst, mener eksperterne i studiet. Lyt med, når Spørg om skole får besøg af skoleforsker Gro Emmertsen Lund i studiet i en samtale om skole-hjem-samarbejdet.
Læs mere4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen peger på dem som årsagen. Det kan får forældrene til at trække sig tilbage fra samarbejdet eller gå til modangreb – og så har vi en ond spiral, der er ødelæggende for det skole-hjem-samarbejde, der skulle have fået barnet tilbage i trivsel. Vi må pakke pegefingrene væk, slå ørene ud og lytte til hinandens perspektiver, lyder det fra Forældrerådgivningen.
Læs mereHvis der er noget galt med børnene, er det fordi, der er noget galt med forældrene. Det er en forældet forståelse af børns udvikling, der kan være skadelig for, hvordan skolen håndterer elever med udfordringer og deres forældre, mener professor i udviklingspsykologi, Dion Sommer.
Læs mere4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen direkte eller indirekte giver dem skylden for deres barns mistrivsel. Her er nogle af de kommentarer fra skolen, som har fået forældrene til at føle, at skolens finger pegede på dem og deres ”forældre-evne”.
Læs mereMange forældre oplever, at skolen tillægger dem skylden for deres børns mistrivsel. Men det bidrager ikke til at hjælpe barnet – tværtimod, lyder det fra speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri, Nina Tejs Jørring. Her får du hendes bud på, hvordan de fagprofessionelle på skolen i stedet kan få et ligeværdigt samarbejde med forældrene til gavn for alle parter.
Læs mereMange skoleledere, lærere og psykologer oplever, at de svigter elever, forældre og kolleger, fordi der ikke er nok ressourcer til, at de kan løse opgaven med den stigende mistrivsel blandt børn
og unge. Her fortæller fire fagprofessionelle om deres følelse af skyld og afmagt.
Hvorfor skal han altid ødelægge det hele, tænker Charlotte ofte om sin søn. Først da hun begynder at arbejde med sig selv, indser hun, at Tobias skælder ud og gør modstand, fordi han har det virkelig svært. Da hun stopper med at gøre som skolen og lægen råder hende til, begynder der en forvandling. Her får du historien om Tobias fortalt af hans mor.
Læs mereNår fire ud af ti forældre til børn, der mistrives oplever, at skolen giver dem skylden for deres barns udfordringer, må vi hver især se nærmere på, hvad det er der går galt i samarbejdet mellem skole og hjem, mener formand i Skole og Forældre, Rasmus Edelberg.
Læs mereBørn i kriser kan få fysiske og psykiske mén, hvis ikke barnet mødes af voksne, der kan gribe deres sorg. Når skolen og familien samarbejder, bliver det lettere for barnet at bære sorgen. Det har Elizabeth Gray haft gode erfaringer med i sine 12 år som lærer i folkeskolen. Hun opfordrer de voksne til at bryde tabuet omkring sorg.
Læs mereMarkant flere forældre har svært ved at få fat i skolen, lærere og PPR, når deres børn mistrives, viser tal fra Forældrerådgivningen. Udfordringer i skole-hjem-samarbejdet løses blandt andet ved, at skolerne kigger på egen praksis i stedet for at give forældrene skylden, lyder det fra ekspert. En skole i Aalborg har skabt en model, der forebygger mistrivsel ved at inddrage forældrene tidligt.
Læs mereMange forældre kontakter Forældrerådgivningen med problemer omkring skole-hjem-samarbejdet. Det fortæller leder af Skole og Forældres Forældrerådgivning i podcasten Spørg’ om Skolebørn. Her fortæller en mor om, hvordan det er at føle sig afvist af skolen og ikke blive lyttet til
Læs mereNogle gange kan kommunikationen mellem skole og hjem optrappe konflikten og gå ud over barnets skolegang og læring. Lyt med, når kommunikationen mellem skole og hjem, bliver diskuteret i Spørg om skolebørn.
Læs mereI dag er skolen ikke bare et sted, hvor forældrene sender sine børn hen, og skolen skal heller ikke blot undervise eleverne. Uden dialog mellem skole og hjem. Skolen og forældrene skal nemlig samarbejde.
Læs mereHvis fællesskabet blandt forældrene i en klasse er godt, er der en stor sandsynlighed for, at fællesskabet blandt eleverne også er godt. Og det styrker trivslen for alle børn i klassen. Men hvordan skaber man et godt fællesskab med de andre mødre og fædre? Det får du forskere og fagpersoners bud på her.
Læs mereDet er ikke skolen, der har den største betydning for børns læring. Det er forældrene, viser Charles Desforges livslange forskning. Magasinet Skolebørn har talt med ham.
Læs mereJo stærkere fællesskabet er i klassen, jo bedre vil alle børn have det – også dit barn. Du kan gøre en positiv forskel, hvis du tør række hånden ud til de børn og forældre, der er i udkanten af fællesskabet. Kontakt- og trivselsforældre har et særligt ansvar.
Læs mereNår der skal tjekkes Aula, laves legeaftaler og arrangeres klassefest, er mor i overvældende grad mere på banen end far, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Det skyldes både økonomiske strukturer og højere forventninger til mor, siger sociolog Maria Ørskov Akselvoll. Selv synes forældrene, at det handler om praktik og evner.
Læs mereHele familier går ned med stress og depressioner, når et barn har bekymrende meget fravær på grund af mistrivsel i skolen. Skolevægring kunne måske undgås med den rette støtte i rette tid. I Aalborg er forældrene gået sammen for at gøre noget ved sagen.
Læs mere”Vi kan ikke se, at der er noget galt med dit barn i skolen, så problemet må findes hjemme hos jer.” Det er den besked, som mange forældre oplever at få fra skolen, når deres barn ikke magter at komme i skole. Skolens manglende forståelse for skolevægring spænder ben for skole-hjem-samarbejdet, der er afgørende for at få børnene til at trives i skolen.
Læs merePPR, PPV, VISO og §50. Det er op til forældrene selv at finde rundt i en labyrint af forkortelser, forvaltninger, forundersøgelser, paragraffer og regler, hvis de har brug for støtte til deres barn med særlige behov eller skolevægring. Det er en af de største udfordringer i forløbet, fortæller forældre, der føler sig magtesløse.
Læs mereFørst havde Tobias det med at gå fra skolen. Sidenhen holdt han op med at komme der. Men så tog et særligt skolevægringsteam over. Dem kunne han ringe eller skrive til, når han ville. Og de tog også fat i klassen. Det hjalp alt sammen. Et halvt år senere er han tilbage i skole og glad igen.
Læs mereDu kan miste børnepengene i et kvartal, hvis dit barn er for meget væk fra skolen uden at have fået lov. Her får du et overblik over de gældende fraværsregler.
Læs mere”Ingen forældre skal have dårlig samvittighed, hvis de ikke laver skolearbejde med deres børn. I skal først og fremmest have hverdagen til at fungere for familien i den særlige situation,” lyder budskabet fra næstformand i Skole og Forældre, Cecilie Harrits. Her får du hendes 5 råd til de kommende uger med hjemmeundervisning.
Læs mereForældrene elsker den, fordi den gør deres børn trygge og glade. Borgerne elsker den, fordi den får fælleskabet til at blomstre. Bjedstrup Skole er ikke bare et sted, hvor områdets børn undervises. Den er udgangspunkt for livet i landsbyerne og hjerteblod for hele lokalområdet. Så meget, at mange forældre ofrer det meste af deres fritid på at redde skolen fra kommunens sparekniv. Midt i kampen kom storbydrengen, Bertram, på besøg for at mærke på egen krop, hvad en lille landsbyskole kan.
Læs mereForældre til børn med skolevægring eller langvarig sygdom har forgæves råbt på fjernundervisning i årevis. Da corona-virussen ramte Danmark kunne det hele pludselig lade sig gøre. Nu vil forældrene have, at erfaringerne kommer deres børn til gode. Men skolerne har tilsyneladende valgt at gå tilbage til det gamle. Mads og Heidi er begge forældre til børn, der stortrives med fjernundervisning.
Læs mereNår børn vokser op, sker det oftere og oftere, at det ikke er i en klassisk kernefamilie. I stedet er det i udvidede familieformer, der består af far, mor og bonusforælder, stedmor, papfar, ekstramor eller mors kæreste. Men hvordan skal alle disse ekstra voksne indgå i børnenes liv i folkeskolen?
Læs mereIda Binderup og Henrik Lundø bor 50 meter fra hinanden, går sammen til forældremøder og tjekker Aula (næsten) lige meget. De er skilt og skoleforældre. Et klart fokus på barnet og et nærværende lærerteam hjalp dem og Alfred på nu 13 gennem skilsmisse-krisen.
Læs mereEn skilsmisse medfører en afgørende ny virkelighed for dit skolebarn. Men både forældre og skolen kan med fokus og fleksibilitet hjælpe barnet til, at den nye hverdag bliver tryg og god. Vi har bedt psykolog, ph.d. og forfatter til bogen Kom godt igennem skilsmissen Gert Martin Hald, give sine bedste skoleforælder-råd baseret på forskning og praksis.
Læs mereHåndbog for skoleforældre, der udkom for nylig, giver dig svar på alt, hvad du skal vide som skoleforælder gennem 10 år. Her får du 20 godbidder fra håndbogens forfatter og redaktør.
Læs mereHer får du forældrenes bud på indsatser mod ensomhed blandt børn.
Læs mereMagasinet Skolebørn blev sammen med en række andre fagjournalister inviteret til rundbordssamtale med undervisningsminister, Pernille Rosenkrantz-Theil. Vi fik lov til at stille to spørgsmål. Her er, hvad hun svarede.
Læs mereDe fleste af os kender følelsen af ensomhed. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan langvarig ensomhed i skolen kan medføre skam, lavt selvværd og det, der er værre. Ensomhed er psykisk mistrivsel. Derfor skal vi styrke børnefællesskaberne i skolen, mener Skole og Forældres formand, Rasmus Edelberg.
Læs mereHvordan får børnefamilierne dagligdagen til at hænge sammen, mens skoler og arbejdspladser er lukkede på grund af coronavirus? Hvad oplever forældrene af glæder og udfordringer? Og har de tips til andre børnefamilier? Vi har samler billeder og beretninger ind fra skolefamilierne. Vil du også være med, så send et billede og kort tekst til mc@skole-foraeldre.dk
Læs mereSociale arrangementer uden for skoletiden kan styrke elevernes følelse af at høre til i klassen, det er dog ikke nødvendigvis alle, der føler sig velkomne.
Læs mereAlt for mange børn og teenagere med tegn på depression bliver ikke opdaget. Det kan betyde fravær fra skolen og sværere sygdomsforløb. Men i samarbejde med skolen kan vi forældre gøre meget for at hjælpe, hvis vi ved, hvordan vi opdager depression og hvad vi så skal gøre.
Læs mereEr det forældrenes skyld, hvis deres børn ikke læser i fritiden? Går det ud over læselysten, hvis eleverne tvinges til bøgerne? Vi har spurgt formændene fra eleverne, lærerne, skolelederne og forældrene om, hvordan ansvaret for elevernes læsning skal fordeles.
Læs mereSkoler og kommuner er ikke gode nok til at lytte til forældrenes erfaringer og bekymringer. Det mener næsten halvdelen af 1.175 forældre til børn med særlige behov ifølge en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn.
Læs mereMange skoler bruger straf og sanktioner i forsøget på at løse deres udfordringer med elever, der ikke gør som der bliver sagt
Læs mere6 gode råd, når skole-hjem-samarbejdet er svært KILDE: Forældrerådgivningen, Skole og Forældre...
Læs mereNår forældrene inddrages i skolens trivselsarbejde, stiger elevernes trivsel, fællesskabet styrkes og undervisningsmiljøet forbedres.
Læs mereForældre, der kommunikerer godt, taler pænt om hinanden og føler sig inddraget i skolens trivselsarbejde, oplever også mindre mobning blandt børnene.
Læs mereEleverne på Sophienborgskolen viser deres læringsmål frem for forældrene ved fire ferniseringer.
Læs merePå Erritsø Fællesskole forbereder eleverne sig på næste skoledag derhjemme ved at se undervisningsvideoer med forældrene.
Læs mereDet er langt mere effektivt, hvis forældrene hjælper deres børn med at forberede sig til næste dags undervisning fremfor at lave lektier, viser forskning.
Læs mereLangelinieskolen på Østerbro i København gav forældrene frit spil til at deltage i og planlægge undervisningen i deres børns klasser i en uge.
Læs mereBørn lærer mere, når deres forældre involveres i skolen, viser internationale undersøgelser. Alligevel oplever næsten halvdelen af danske folkeskoleforældre kun i ringe grad eller slet ikke, at skolen inddrager dem i deres børns læring, viser ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Seks ud af ti forældre vil ellers gerne inddrages mere.
Læs mereFor fire år siden havde 73 % af de danske folkeskoler to skole-hjem-samtaler om året. Nu gælder det kun 47 %. Også antallet af forældremøder er blevet halveret på mange skoler, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Det kan spænde ben for et godt samarbejde mellem skole og hjem, som er afgørende for elevernes skolegang, mener formand og forsker.
Læs mereForældre og skolebestyrelsesformænd giver jer de bedste eksempler på, hvordan de har nytænkt skole-hjem-samarbejdet på deres skole.
Læs mere”Sjovt”, ”spændende” og ”hyggeligt” er de ord, som eleverne bruger til at beskrive deres oplevelse med ”familieopgaver” og ”familieferniseringer”, som er afprøvet på fire skoler i projektet Lær med Familien.
Læs mereSom led i projektet Lær med Familien inviterede Gadehaveskolen i Høje Taastrup forældrene på skolen til at opleve, hvad deres børn lærer. Eleverne fremviste blandt andet deres filmprojekter, naturvidenskabelige forsøg og bingo på fremmedsprog. Her er det eleverne fra indskolingen, der optræder med rim og remser.
Læs mereHvis du kender de forskellige forældretyper i dit barns klasse, kan du styrke samarbejdet og fællesskabet i forældregruppen, mener coach og ekspert i enneagrammet.
Læs mereEleverne lærer mere og trives bedre, når forældre inviteres til at løse faglige opgaver med deres børn derhjemme og på skolen. Det viser erfaringerne fra Bøgeskovskolen i Bjerringbro, der sidste skoleår gik ind i projekt Lær med Familien. Pludselig fik vi et rigtigt samarbejde, fortæller både lærere og forældre. Selv eleverne var begejstrede for at få opgaver med hjem.
Læs mereHvad foregår der egentlig i hjernen på en teenager? En åben dialog blandt teenagere og deres forældre kan hjælpe de unge til at træffe gode valg i livet.
Læs mere”Jamen, så blev vi jo enige om det!” Nogle forældre er mere populære og bestemmer mere end andre, når der diskuteres vigtige emner på forældremødet, eller når der skal arrangeres. Det oplever næsten halvdelen af forældrene i folkeskolen, viser en ny undersøgelse. En høj grad af hierarki kan skade fælleskabet og samarbejdet i forældregruppen – og det smitter af på eleverne.
Læs mereKagebagere og idémagere. De frembrusende og de fraværende. I Skolebørns forældreundersøgelse har 479 forældre fortalt, hvilke forældretyper og -roller de møder i deres forældregruppe.
Læs mereSkoler kan have en tendens til at skære alle forældre over én kam, men forældre er ikke bare forældre. Skolens forventninger til forældrenes opdragelse og involvering passer ikke lige godt til alle, mener sociolog, Maria Ørskov Akselvoll, der har skrevet ph.d. om skole-hjem-samarbejdet.
Læs mereSå stor forskel gør forældrene Tallene er baseret på en spørgeskemaundersøgelse foretaget i april...
Læs mereDet er ikke kun børnene, som møder spændte op til første skoledag. Forældrene er lige så spændte. En varm og målrettet tale fra skolelederen kan sætte kursen mod trivsel.
Læs mereFå ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.
Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.
Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.