Vælg side

Skole-hjem-samarbejde

Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for vores børns læring, dannelse og trivsel. Som forældre kender vi vores børn bedst, og vi kan bidrage med vigtige input til, hvordan de lærer og trives bedst. Her kan du læse en række artikler om, hvorfor det gode samarbejde er vigtigt og hvordan, det bliver skabt.

Skole-hjem-samarbejde

Samarbejdet mellem skole og hjem er afgørende for vores børns læring, dannelse og trivsel. Som forældre kender vi vores børn bedst, og vi kan bidrage med vigtige input til, hvordan de lærer og trives bedst. Her kan du læse en række artikler om, hvorfor det gode samarbejde er vigtigt og hvordan, det bliver skabt.

Forældre får skylden for deres børns udfordringer

4 ud af 10 forældre til børn, der mistrives i skolen, oplever, at skolen peger på dem som årsagen. Det kan får forældrene til at trække sig tilbage fra samarbejdet eller gå til modangreb – og så har vi en ond spiral, der er ødelæggende for det skole-hjem-samarbejde, der skulle have fået barnet tilbage i trivsel. Vi må pakke pegefingrene væk, slå ørene ud og lytte til hinandens perspektiver, lyder det fra Forældrerådgivningen.

Læs mere

Lyt til forældrene og få flere børn i trivsel

Mange forældre oplever, at skolen tillægger dem skylden for deres børns mistrivsel. Men det bidrager ikke til at hjælpe barnet – tværtimod, lyder det fra speciallæge i børne- og ungdomspsykiatri, Nina Tejs Jørring. Her får du hendes bud på, hvordan de fagprofessionelle på skolen i stedet kan få et ligeværdigt samarbejde med forældrene til gavn for alle parter.

Læs mere

En mors fortælling: ”Vi kom så langt ud, at jeg så min søn som et monster og følte, det var min skyld”

Hvorfor skal han altid ødelægge det hele, tænker Charlotte ofte om sin søn. Først da hun begynder at arbejde med sig selv, indser hun, at Tobias skælder ud og gør modstand, fordi han har det virkelig svært. Da hun stopper med at gøre som skolen og lægen råder hende til, begynder der en forvandling. Her får du historien om Tobias fortalt af hans mor.

Læs mere

Skolerne skal droppe tanken om, at mistrivsel er forældrenes skyld

Markant flere forældre har svært ved at få fat i skolen, lærere og PPR, når deres børn mistrives, viser tal fra Forældrerådgivningen. Udfordringer i skole-hjem-samarbejdet løses blandt andet ved, at skolerne kigger på egen praksis i stedet for at give forældrene skylden, lyder det fra ekspert. En skole i Aalborg har skabt en model, der forebygger mistrivsel ved at inddrage forældrene tidligt.

Læs mere

Det var svært at få skolen i tale

Mange forældre kontakter Forældrerådgivningen med problemer omkring skole-hjem-samarbejdet. Det fortæller leder af Skole og Forældres Forældrerådgivning i podcasten Spørg’ om Skolebørn. Her fortæller en mor om, hvordan det er at føle sig afvist af skolen og ikke blive lyttet til

Læs mere

Forældrenes kamp for den lille lokale folkeskole ”Kald det kærlighed”

Forældrene elsker den, fordi den gør deres børn trygge og glade. Borgerne elsker den, fordi den får fælleskabet til at blomstre. Bjedstrup Skole er ikke bare et sted, hvor områdets børn undervises. Den er udgangspunkt for livet i landsbyerne og hjerteblod for hele lokalområdet. Så meget, at mange forældre ofrer det meste af deres fritid på at redde skolen fra kommunens sparekniv. Midt i kampen kom storbydrengen, Bertram, på besøg for at mærke på egen krop, hvad en lille landsbyskole kan.

Læs mere

Forældre og eksperter: Erfaringer med fjernundervisning bør bruges til børn med skolevægring

Forældre til børn med skolevægring eller langvarig sygdom har forgæves råbt på fjernundervisning i årevis. Da corona-virussen ramte Danmark kunne det hele pludselig lade sig gøre. Nu vil forældrene have, at erfaringerne kommer deres børn til gode. Men skolerne har tilsyneladende valgt at gå tilbage til det gamle. Mads og Heidi er begge forældre til børn, der stortrives med fjernundervisning.

Læs mere

Har bonusforældre en rolle i folkeskolen?

Når børn vokser op, sker det oftere og oftere, at det ikke er i en klassisk kernefamilie. I stedet er det i udvidede familieformer, der består af far, mor og bonusforælder, stedmor, papfar, ekstramor eller mors kæreste. Men hvordan skal alle disse ekstra voksne indgå i børnenes liv i folkeskolen?

Læs mere

10 stærke råd: Sådan støtter du dit barn ved skilsmisse

En skilsmisse medfører en afgørende ny virkelighed for dit skolebarn. Men både forældre og skolen kan med fokus og fleksibilitet hjælpe barnet til, at den nye hverdag bliver tryg og god. Vi har bedt psykolog, ph.d. og forfatter til bogen Kom godt igennem skilsmissen Gert Martin Hald, give sine bedste skoleforælder-råd baseret på forskning og praksis.

Læs mere

Ensomhed er et fælles ansvar

De fleste af os kender følelsen af ensomhed. Det er ikke svært at forestille sig, hvordan langvarig ensomhed i skolen kan medføre skam, lavt selvværd og det, der er værre. Ensomhed er psykisk mistrivsel. Derfor skal vi styrke børnefællesskaberne i skolen, mener Skole og Forældres formand, Rasmus Edelberg.

Læs mere

Skoleforældres dagbog fra coronadagene

Hvordan får børnefamilierne dagligdagen til at hænge sammen, mens skoler og arbejdspladser er lukkede på grund af coronavirus? Hvad oplever forældrene af glæder og udfordringer? Og har de tips til andre børnefamilier? Vi har samler billeder og beretninger ind fra skolefamilierne. Vil du også være med, så send et billede og kort tekst til mc@skole-foraeldre.dk

Læs mere

Skoler skærer ned på forældremøder og skole-hjem-samtaler

For fire år siden havde 73 % af de danske folkeskoler to skole-hjem-samtaler om året. Nu gælder det kun 47 %. Også antallet af forældremøder er blevet halveret på mange skoler, viser en ny undersøgelse fra magasinet Skolebørn. Det kan spænde ben for et godt samarbejde mellem skole og hjem, som er afgørende for elevernes skolegang, mener formand og forsker.

Læs mere

Familiefernisering på Gadehavskolen

Som led i projektet Lær med Familien inviterede Gadehaveskolen i Høje Taastrup forældrene på skolen til at opleve, hvad deres børn lærer. Eleverne fremviste blandt andet deres filmprojekter, naturvidenskabelige forsøg og bingo på fremmedsprog. Her er det eleverne fra indskolingen, der optræder med rim og remser.

Læs mere

Et vindue til skolen

Eleverne lærer mere og trives bedre, når forældre inviteres til at løse faglige opgaver med deres børn derhjemme og på skolen. Det viser erfaringerne fra Bøgeskovskolen i Bjerringbro, der sidste skoleår gik ind i projekt Lær med Familien. Pludselig fik vi et rigtigt samarbejde, fortæller både lærere og forældre. Selv eleverne var begejstrede for at få opgaver med hjem.

Læs mere

Hierarkier i forældregruppen rammer børnene

”Jamen, så blev vi jo enige om det!” Nogle forældre er mere populære og bestemmer mere end andre, når der diskuteres vigtige emner på forældremødet, eller når der skal arrangeres. Det oplever næsten halvdelen af forældrene i folkeskolen, viser en ny undersøgelse. En høj grad af hierarki kan skade fælleskabet og samarbejdet i forældregruppen – og det smitter af på eleverne.

Læs mere
Indlæser

Få ny viden, inspiration og gode råd til at støtte dit skolebarn
Tilmeld dig nyhedsbrevet fra Skole og Forældres magasin, Skolebørn, og få de nyeste artikler direkte i din indbakke 8 gange om året.
Det er helt GRATIS og vi giver ikke din mailadresse videre til anden part.

Hvis du har lyst, kan du udfylde fødselsåret for dit barn/dine børn, så vi kan sende dig artikler, der passer til dit barns klassetrin. Det er selvfølgelig frivilligt og vi bruger ikke oplysningerne til andet.

Ved at tilmelde dig nyhedsbrevet accepterer du Skole og Forældres privatlivspolitik. Læs den her.