Forældre: Sådan påvirker besparelser vores børns fritidstilbud
Ny undersøgelse foretaget af Skole og Forældre blandt forældre til børn i folkeskolen, viser hvornår skolernes konflikthåndtering virker og ikke virker. Få indblik i tallene og forældrenes egne oplevelser her.
Konflikthåndtering: Er du i konflikt med de andre forældre?
Med dit barns skolegang følger en hel gruppe nye voksne i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan potentielt fører til konflikter mellem forældre. Find gode råd til at undgå og forebygge dem her.
Konflikthåndtering: Er du i konflikt med skolens personale?
Gennem mindst ti års skolegang er det svært at undgå uenigheder, og nogle gange ender det i konflikt. Hvad gør du, hvis du er kommet på kant med de voksne, som er sammen med dit barn hver dag? Det får du 10 bud på her.
Gode børnefællesskaber forebygger vold og mobning – det gør sanktioner ikke
Gode børnefælles skaber forebygger vold og mobning – det gør sanktioner ikke. Når skoler tyr til sanktioner for at løse vold
og konflikter mellem børn, gør det mere skade end gavn, lyder det enstemmigt fra tre eksperter. De argumenterer for, at pædagogikken skal i front, mens straf og retfærdighedssans må træde i baggrunden, hvis vi skal hjælpe de involverede børn tilbage på sporet.
7 råd til skolen fra forskningen om vold og mobning: Hvad virker? Og hvad virker ikke?
Få de 7 bedste råd fra den aktuelle forskning, der sætter spot på mobning og krænkelser og forklarer, hvorfor sanktioner ikke virker. Læs om metoden genoprettede praksis, der er en relativ ny metode herhjemme, men erfaringer fra udlandet peger på at det kan biddrage til at styrke elevernes faglige og personlige udvikling.
Hvilke muligheder for sanktioner mod elever har skolen?
Læs mere om, hvad skolen og skolebestyrelsen kan gøre, når de skal sanktionere en elev, der ikke overholder skolens ordensregler. I artiklen kan du læse om de regler og beføljelser som skolen råder over i forbindelse med sanktioner.
Forældre: Skolers konflikthåndtering halter
49 procent af forældrene har oplevet, at deres barn i løbet af det sidste år har været udsat for udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd fra en anden elev i skolen, viser en ny undersøgelse fra Skole og Forældre. Læs hvorfor over halvdelen af dem ikke oplever, at skolens konflikthåndtering virker i artiklen.
Forældre: Det har vores børn været udsat for i skolen
I en ny undersøgelse blandt skoleforældre, angiver 45 % at deres børn er blevet udsat for udadreagerende adfærd, mens 30 % af børnene har oplevet grænseoverskridende adfærd. Bliv klogere på tallene og læs de konkrete eksempler her.
Forældre om konflikthåndtering på deres barns skole: Dette virker – og dette virker ikke
Ny undersøgelse foretaget af Skole og Forældre blandt forældre til børn i folkeskolen, viser hvornår skolernes konflikthåndtering virker og ikke virker. Få indblik i tallene og forældrenes egne oplevelser her.
Formand: Vi skal have fokus på god konflikthåndtering
Når halvdelen af forældrene oplever, at deres barn har været udsat for udadreagerende eller grænseoverskridende adfærd inden for det seneste år, har vi ikke gjort det godt nok i den danske folkeskole.
Albertslund løser konflikter med ‘genoprettende praksis’: Sætter fokus på alt det, eleverne har tilfælles
Relationsdannende og genoprettende praksis er en effektiv metode til at løse andre konflikter, fx i skolen. Forrest i dét arbejde er skolerne i Albertslund Kommune, hvor man har løst konflikter ved hjælp af RGP siden 2018. Herstedøsterskole er en af de skoler i kommunen, der bruger metoden mest systematisk.
RGP er en metode under paraplyen ’genoprettende praksis’, som stammer fra retssystemet, hvor det hedder ’genoprettende retfærdighed’. Det vil sige, at man bringer parterne i en konflikt sammen med en mægler for at reparere – eller genoprette – den skade, en kriminel handling har forvoldt. Det har nemlig vist sig, at den genoprettende tilgang kan mindske risikoen for, at gerningspersoner gentager kriminalitet, og også at de forurettede oplever større tryghed.