Forrige - Næste

FORSIDE

ARKIV

INDHOLD

MAGASINET

SKOLEBØRN

NR. 3/2017

SIDE 2/21

Leder

Folkeskolen, fundamentet

for fremtiden

Folkeskolen er under pres. Folkeskolen er i krise. Sådan har mange sagt og skrevet, og der er noget om snakken. Men for mange forældre er folkeskolen alligevel det helt naturlige valg, når deres børn skal begynde i skole.

 

Det er det, fordi folkeskolen er den skole, som vi selv har gået i. Der hvor vi fik de første gode venner, som vi måske har endnu. De gode minder vil vi gerne give videre til vores børn. Derfor skal vores børn gå i den lokale skole, for det er i den lokale skole vores børns kammerater også går.

 

Den lokale skole er desværre ikke længere altid en folkeskole, for kommunerne har gennem de sidste mange år lukket skoler både på landet og i byer - også selv om forældrene har kæmpet imod lukningen og fortalt kommunalpolitikerne, at de helst så, at den lokale skole var en folkeskole. De samme forældre har ofte siden oprettet en friskole for at bevare den lokale skole, fordi vi som forældre så gerne vil have, at vores børn skal opleve det fællesskab mellem skole og lokalområde, som vi selv husker og sætter pris på fra vores skolegang.

 

Man kan spørge sig selv, hvorfor forældre stadig foretrækker folkeskolen til sine børn? Mere end 80% af danske børn går i folkeskolen, og 95% af forældrene er ifølge EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) enige eller overvejende enige i, at barnets skole er god. Folkeskolen er presset af mange opgaver: Inklusion, it, bevægelse, samarbejde med lokalsamfundet, udfordrede elevgrupper. Ja, listen er lang, udfordringerne er store, og pengene er små. Men folkeskolen kan noget ganske særligt.

 

Folkeskolens formål er, udover at lære børnene fag, også at danne børn til nysgerrige, demokratiske borgere med både indsigt og udsyn, og det sker i et samarbejde med lokalområdets børn. Netop det gør folkeskolen til noget ganske særligt. I folkeskolen mødes folket, og sammen udvikler vi kommende generationer. Vores folkeskole er fundamentet for nutiden og for fremtiden, så derfor er den værd at kæmpe for at bevare og udvikle, så den kan blive et godt fundament, også for kommende generationer.

 

Så velkommen til nye og erfarne forældre i folkeskolens vigtige fællesskab, et fællesskab som forældrene også er en del af, da skolens formål skal løftes i samarbejde med forældrene. Så når vores børn begynder i folkeskolen, så begynder forældrene også i skole. Sammen skaber vi en skole, som kan skabe gode minder og et godt fundament for vores børn, som folkeskolen skabte fundamentet for os selv.

 

Skolebørn nr. 3 2017 INDHOLD