Indspark fra
næstformanden
En stærk folkeskole for lighed og frihed
Langt de fleste forældre vælger en folkeskole til deres børn. Det er en god mulighed for at børnene kan vokse op sammen med ligesindede og blive modne, livsduelige individer. Folkeskolen skaber fundamentet for samfundets værdier i virkeligheden. Det er således skolebestyrelsens opgave at bestemme skolens principper, der både støtter og i sidste ende forpligter eleven til lighed og frihed.
Lighed skal udmøntes i praksis for at have værdi. Alle er enige om, at vi i Danmark står stærkt fordi vi har høj tillid til hinanden. Den tillid og muligheden for at indgå som individ i det folkelige fællesskab, hvor vi mødes og spejler os i hinanden uden en indledende økonomisk sortering af børnene, grundlægges i folkeskolen. Undtagelsen, og dermed rummelighedens grænser, findes hvor individuelle hensyn til special-behov kræver en særlig opmærksomhed, der må organiseres i et andet fællesskab. Men selv her, er der et vigtigt ansvar med at følge op og være opmærksom på om grænsen for inklusion kan flyttes for hver enkelt elev.
Frihed udgøres ikke af privilegier, men af pligter - som Camus sagde. Vi kan kun blive os selv, sammen med andre. Vi kan kun påskønne styrken ved forskellighed, hvis vi har erfaret den som en mulighed for udvikling i stedet for kaos i klasseværelset. En stærk folkeskole handler ikke om at ofre sin frihed for fællesskabet, men om at folkeskolen skaber grobund for stærke besindige unge mennesker, der er klar til at mestre deres liv inden for rammerne videre frem – både de private, lokale, samfundets og de internationale. Ved at være noget for hinanden, opnår vi følelsen af et meningsfuldt liv. Det er frihed.
Men jeg fornemmer, at et stigende antal forældre er usikre på, om folkeskolen kan sikre deres børns fremtid og klæde dem fagligt på. Alle forældre synes, at deres barn er noget særligt, som kræver individuelle hensyn. Samtidig har forældre forståelse for, at vi skal lære eleverne at indgå i fællesskabet. Forældre insisterer faktisk ofte på den lokalt forankrede skole, om nødvendigt i privat regi, hvis kommunen holder op med at tage ansvar for den lokale folkeskole og etablerer en fjern mega-skole. Folkeskolens politikere står derfor med opgaven om at sikre investering og fleksible rammer, så vi lokalt kan holde fokus på faglige resultater og dannelse af det hele menneske via en differentieret tilgang til hver enkelt elev inden for de fælles rammer. Det er et stort ansvar.
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 3 – August 2017. Magasinet Skolebørn udgives af landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni: mc-skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe det trykte magasin eller magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.