Forældre:Sådan påvirker besparelser vores børns fritidstilbud

Mangel på personale, færre uddannede pædagoger, nedskæringer på aktiviteter og kortere åbningstider. Det er nogle af de konsekvenser af besparelser på fritidstilbuddene, som forældrene oplever i følge en ny undersøgelse fra Skole og Forældre.
Se forældrenes eksempler på besparelser her:

TEKST OG: MAJ CARBONI

%

har oplevet besparelser i deres barns fritidstilbud inden for de seneste to år (15 % har ikke oplevet besparelser, og 39 % ved det ikke.)

%

oplever, at besparelserne i høj eller nogen grad har påvirket kvaliteten af deres barns fritidstilbud.

Mangel på personale

”Der er simpelthen ikke nok hænder til at kunne fange de børn ind, som ikke på egen hånd kan overskue mulighederne for aktiviteter, sociale spilleregler eller hvem de skal lege med. De stærke børn trives måske, men de børn, der har det svært ved det sociale, bliver tabt og mistrives i SFO’en. Det giver en forstærket følelse af ikke at være en del af fællesskabet, hvilket bliver trukket med ind i skolen.”

“Der er ikke personale til at holde opsyn på begge legepladser, så der er drenge, der ofte kommer op at slås og forlader skolens område.”

”Mit barn føler sig ofte alene ved konflikter, fordi det kan være svært at finde en voksen, som har tid.”

Færre uddanede pædagoger

”Besparelserne har betydet, at halvdelen af pædagogerne er blevet til medhjælpere, der lige er gået ud af gymnasiet. Den mangel på faglighed kan mærkes. De har specielt svært ved de børn, der har udfordringer. Medhjælperne stopper typisk også efter 6-12 måneder.”

Færre aktiviteter

”Fordi der mangler personale, skal alle børn være indendørs ved køkkenet fra kl. 15.30, så den ene pædagog, der er til hele årgangen, har en chance for at holde øje med børnene.”

”Lukkede aktivitetsrum. Færre hænder og færre muligheder.”

Nedskæringer på mad, ture og åbningstider

“Tidligere var der nogle gange udflugter til zoo, i svømmehal eller lign. Det er der slet ikke er penge til længere. Det er ærgerligt, at børnene ikke får den slags fællesoplevelser ud af huset – særligt nu hvor der næsten heller ingen lejrture er længere.”

”Der er ikke længere eftermiddagsmad, som ellers var et hyggeligt samlingspunkt for børn og pædagoger.”

“Nu lukker de kl. 16.30 i hverdagene og kl. 16 om fredagen. Der er også mindre åbent i ferier.”

Skole og Forældres undersøgelse 
Tal og kommentarer er fra Skole og Forældres undersøgelse fra september 2024 med besvarelser fra 1.317 forældre til børn i folkeskolen, herunder 795 forældre til børn i fritidstilbud. De udvalgte kommentarer er eksempler på hovedtendenserne i forældrenes kommentarer. Blandt respondenterne er der en overvægt af kvinder og af personer med videregående uddannelse. Svarene er derfor vægtede i forhold til respondenternes køn og uddannelsesniveau. Undersøgelsen er geografisk repræsentativ.

HAR DIT BARN UDFORDRINGER I SKOLEN? 
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

Udgivet: november 2024