Forældres råd om modtagelse af flygtningefamilier

Byd på en kop kaffe, giv barnet en mentor, lav legegrupper og fælles aktiviteter. Sådan lyder rådene fra nogle af de forældre, der har gode erfaringer med at modtage flygtningebørn i deres barns klasse. Læs deres råd her:

TEKST: MAJ CARBONI
ILLUSTRATION: PERNILLE MÜHLBACK

Tilknyt en hjælpefamilie til flygtningefamilierne. Der er så mange ting i skolesystemet, der skal forstås og tages hånd om.
Legegrupper og klasseaktiviteter kan hjælpe meget.
Vi opmuntrede vores børn til at invitere flygtningebørnene med til deres egne fritidsaktiviteter, så de kunne finde en fritidsaktivitet, der var noget for dem
Forældrerådet kan spille en stor rolle med at få dem ind i fællesskabet, men alle forældre, der har overskud til det kan hjælpe – fx ved at tage kontakt til de nye forældre og invitere dem på en kop kaffe
Hvis du sidder i forældrerådet, så skriv direkte til flygtningefamilierne for at sikre dig, at de er informeret om arrangementer o. lign. så deres børn ikke går glip af oplevelser med deres klassekammerater og føler sig ekskluderede.
Snak med dem så meget som muligt og lav legeaftaler og fx fælles kørsel til fx sport.
Vær åben og imødekommende. I stedet for at være berøringsangst, så snak med børnene og deres forældre: Man kan komme meget længere med kropssprog og fagter, end man tror.
Forældrene skal sættes ind i, at forældre er meget mere involveret i barnets skolegang her i Danmark og det er vigtigt, at man deltager i arrangementer i klassen og møder de andre forældre, fordi det giver børnene de bedste muligheder.
Vær nysgerrig. Fortæl om jer selv og lyt til deres fortællinger.

Giv eleven en “mentor” i klassen.

Inddrag børnene og uddeleger opgaverne til de børn, der gerne vil hjælpe. Det kan fx være at vise rundt på skolen, hvordan foregår det til gymnastik, hvor må man opholde sig, hvad gør man hvis man kommer for sent, låne bøger på biblioteket osv. I vores klasse fik en elev hvert frikvarter, ansvaret for, at den nye elev blev inkluderet i legen.
De danske børn, der bliver involveret i integrationen i flygtningebarnet, føler sig værdifulde. Det er win win for alle.

Citaterne er fra en undersøgelse foretaget af Skole og Forældre i perioden 21.-28. marts om forældres holdninger og erfaringer med modtagelse af flygtningebørn i den danske folkeskole med besvarelser fra 626 forældre til børn i folkeskolen. Undersøgelsen er geografisk repræsentativ.

SØGER DU RÅD OM FLYGTNINGEFAMILIERS RETTIGHEDER OG MULIGHEDER I SKOLESYSTEMET? 
Ring til Forældrerådgivningen på 70 25 24 68

Udgivet: April 2022