7 råd til forældre fra verdenskendt forsker: Sådan styrker du dit barns læring i skolen
I de første skoleår har du som forælder større betydning for, hvor meget dit barn lærer i skolen end lærerne har, viser den engelske professor, Charles Desforges’, livslange forskning. Og forældrenes store betydning for børns skolepræstationer fortsætter op gennem skoletiden.
Heldigvis kræver det ikke en lang uddannelse eller særlige evner som underviser at støtte sit barns skolegang.
Her får du den anerkendte forskers 7 råd til, hvad du kan gøre:
TEKST: LINE FELHOLT
ILLUSTRATION: SOLVEIG MØNSTED HVIDT
1. Forældre skal som det første erkende, hvor vigtige de faktisk er for deres barns indlæring.
2. Forældre skal bruge tiden sammen med børnene til at sludre med dem – dvs. deltage i en eller anden form for samtale.
3. Husk at lytte og svare er lige så vigtigt som at tale. Man skal som forældre mere tale MED end TIL sine børn.
4. Materielle goder er ikke en god erstatning for samtaler mellem børn og forældre.
5. Det er ikke let for alle forældre. Nogle forældre arbejder meget for at betale regningerne. Det er tidskrævende og udmattende. Men at tale med sine børn behøver ikke være noget stort. Lidt og ofte er uvurderligt. Tal om tv-programmer, måltider, badetider og mens I spiller eller lægger puslespil. Det gør alt sammen en forskel.
6. Nogle mennesker ser ikke sig selv som de store ’talere’. Andre mangler tillid til deres egne evner til at hjælpe deres børn. Men så svært skal man slet ikke gøre det. Enhver forælder, der kan sludre med en ven, kan sludre med sit barn.
7. Bøger er en vidunderlig hjælp. Ikke kun pga. historien, men også til den samtale, bogen kan give. Og bøger hjælper også med læsefærdigheder, som er det helt store supplement til udviklingen af det talte sprog.
3 råd til skoler fra Desforges
1. Indskolingslærere bør tidligt i skolegangen identificere dem, der kæmper for at tale, og som er langsomme til at lære at læse. De børn har brug for særlig hjælp til sprogudvikling.
2. Hjælpen bør foregå uden at tage børnene ud af deres klasser eller deres normale skoledag. Hvis de fjernes, taber de meget og bliver stemplet som mangelfulde.
3. Det skal i stedet gøres ved at oplære forældrene – eller et andet nært familiemedlem f.eks. bedsteforælder eller ældre søskende – i at give disse børn flere erfaringer og mere samtale derhjemme.
Udgivet: oktober 2021