SCROLL NED
• Ser intelligens og kompetencer som noget, man er født med og ikke har mulighed for at udvikle (i hvert fald ikke særlig meget). Talent er medfødt og alene afgørende for succes.
• Ser udfordringer som noget, der skal undgås, for når de støder på udfordringer føler de sig inkompetente og mindre værd. Når noget er svært for dem, ser de det som et tegn på, at de ikke kan finde ud af det.
• Ser fejl som en fiasko og noget, der skal gemmes for andre.
• Prioriterer at vise sit værd og undgå fiasko.
• Opfatter indsats som unødvendig, hvis de har talent for noget. Gør sig med vilje ikke umage, så de har en undskyldning, hvis tingene ikke går som planlagt.
• Modtager kritik som en negativ ting, der sætter dem tilbage og gør dem kede af det.
* Resultat: Får ikke udnyttet sit fulde potentiale.
• Ser intelligens og kompetencer som et udgangspunkt og noget de kan udvikle gennem indsats, hårdt arbejde og ved at udfordre sig selv.
• Ser udfordringer som en inspiration og synes det er spændende at kaste sig ud i nye ting. De søger råd og støtte og udtænker strategier. Når noget er svært for dem, ser de det som tegn på, at de lærer.
• Ser fejl som noget man kan lære af og vil derfor gerne tale om det.
• Prioriterer at udvikle sig og lære af deres fejltagelser.
• Opfatter indsats som afgørende. Tror på, at man altid kan blive bedre til noget lige meget hvor god man er. Hvis man arbejder hårdt for det, er der større sandsynlighed for at få succes og udvikle sig.
• Modtager kritik som en positiv ting, der kan hjælpe dem til at blive bedre.
* Resultat: Bliver robuste, får en glæde ved at lære og opnår meget.
Har de andre forældre på skolen også læst Skolebørn?
Hjælp os med at gøre flere forældre opmærksomme på Magasinet Skolebørn, så de også kan få den nyeste viden og inspiration til livet som skoleforælder.
Download printvenlig plakat her og hæng den op på din skole.
Skolebørn nr. 4 – November 2017. Magasinet Skolebørn udgives af landsorganisationen Skole og Forældre og udkommer fire gange årligt. Det nyeste magasin er forbeholdt forældre på Skole og Forældres medlemsskoler og kan findes på deres Forældreintra. Du er velkommen til at citere og bringe uddrag fra artikler, så længe Skole og Forældres magasin, Skolebørn, tydeligt angives som kilde. Artiklerne er ikke nødvendigvis udtryk for Skole og Forældres holdning.
Redaktion: Redaktør: Maj Carboni: mc@skole-foraeldre.dk · Ansvarshavende redaktør: Mette With Hagensen · Redaktionssekretær og annoncer: Lizzi Ege Johansen: lej@skole-foraeldre.dk
Layout: Gregorius Designthinking
Vil du annoncere i Skolebørn? Se priser her.
Vil du også have det nyeste nummer af Skolebørn? Din skole kan blive medlem her.
Du kan købe det trykte magasin eller magasinet til download her.
Du kan også blive personligt medlem af Skole og Forældre og få det trykte magasin leveret til døren, her.
Skole og Forældre er landsorganisation for forældre til børn i folkeskolen. Medlemmerne er forældrerepræsentanterne i 80 % af folkeskolens skolebestyrelser. Organisationens aktive er selv forældre fra skolebestyrelser. Se mere på: www.skole-foraeldre.dk
Bemærk: Skoleborn.dk anvender cookies til statistik med det formål at forbedre indholdet.