Orienteringsløb – fælles kurs giver sammenhold

”Hvor er vi? Hvor skal vi hen? Derhen, løb!”
Orienteringsløb er en sjovt aktivitet, der giver røde kinder og får klassens børn til at arbejde sammen på nye måder.

TEKST: FORÆLDREFIDUSER
FOTO: COLOURBOX

At finde vej via et kort er en sjov samarbejdsopgave, som kan samle såvel store som små. Det kan foregår udendørs i en skov, en park eller på et areal omkring skolen. Afsæt et par timer til arrangementet og husk, at det vigtigste for børnene er at være sammen og og være fælles om noget
Det er en god samarbejdsøvelse, hvor børn og voksne læser kort og sammen skal finde frem til poster. Blandede hold skaber kendskab på kryds og tværs blandt store som små. Børnene ser de voksne samarbejde og det smitter af på den måde børnene er sammen på og kommunikerer med hinanden. 

Forberedelse: 2-3 timer til at lægge ruten, printe kort, placere poster med opgaver.

Varighed: 2 timer.

Sted: Et sted i lokalområdet – gerne i den lokale park eller i skoven. Har I nogen som er gangbesværet, skal I ruten selvfølgelig tage hensyn til dette.   

Tidspunkt: En weekend.

Deltagere: Alle, også søskende. 

Kort til orienteringsløbet

Download et kort over området fra Google Earth.

  • Planlæg en rute på 2 km. Det kan de fleste gå eller løbe.

Markér 5 poster på kortene.

  • Husk nummer på posterne.

Kopiér kortet – 1 til hvert hold.

Skriv holdnavn på hvert kort, og skriv den rækkefølge, holdet skal tage posterne i.

Læg kortene i plasticcharteks.

  • Hold A: 1,2,3,4,5
  • Hold B: 2,1,4,5,3
  • Hold C: 3,4,5,2,1
  • Hold D: 4,5,1,3,2
  • Hold E: 5,3,2,1,4

Ting, I skal bruge:

  • Kort til hvert hold
  • Charteks
  • Opgaver til hver post
  • Stopur

Evt. opgaver til forældrene:  

  • 20 stk. blandet frugt (1-2 forældre)
  • 5 l kakaomælk (1-2 forældre)
  • 20 boller(1-2 forældre)

Trin for trin planlægning af orienteringsløb

Aftal dato, tidspunkt og område.

  • Meld dato ud til forældrene med det samme, så flest muligt kan deltage. Hent evt. en skabelon til en invitation på her. Husk at skrive navn, tlf.nr. og e-mail på en kontaktperson.
  • Find et tidspunkt, hvor flest muligt kan komme, f.eks. en formiddag i weekenden. 
  • Området skal være nemt at komme hen til, f.eks. omkring skolen eller i en lokal park. Spørg evt. klasselæreren.

Aftal, hvilke opgaver der skal løses på posterne.

  • Del idéerne med hinanden og Keep it simple. Det behøver ikke være store, indviklede opgaver for at gøre det sjovt. Læs mere om til sjove og simple opgaver længere nede på siden.  

Gør, hvad I kan for at få alle børn med.

  • Ring til de forældre, I ikke har hørt fra.
  • Tilbyd at hente og bringe børn, hvor forældrene er forhindrede.

 Klar, parat, løb! 

På selve dagen, når alle er kommet, bydes der velkommen og holdene laves. Det er en god ide at lave holdene på forhånd. Men hvis der ikke har været tid, kan de også sagtens laves på dagen. Det er oplagt at lave grupperne, så man kommer sammen med nogen man normalt ikke taler så meget med.

Send alle hold af sted på samme tid til hver deres startpost.

  • Et par forældre bliver tilbage. De hjælper og tjekker med opgaveløsninger.

Når opgaverne er løst er det tid til boller og kakao med en snak om hvilke opgaver der var sjovest og børn og forældre kan tale lidt sammen, inden I takker alle for et spændende orienteringsløb.

Plug and play! Ideer til opgaver på posterne

5 lette og sjove opgaver

  • Sæt disse 10 ord i alfabetisk rækkefølge.
  • Skriv 5 pigenavne der starter med A og 5 drengenavne som starter med B.
  • Lav en menneskepyramide med jeres gruppe og tag et billede.
  • Opfind et sejt kampråb for jeres hold.
  • Løs denne gåde: “Hvilket stykke tøj kan man ikke have på?” (Svar: legetøj og syltetøj)

2 store, kreative opgaver

Gæt et billede

  • Tag fem fotos af nogle ting fra klassen, som eleverne kender rigtig godt.
  • Tag et udsnit af de fem fotografier, og forstør dem op, så billederne umiddelbart bliver svære at genkende.
  • Print de fem billedudsnit – ét til hver gruppe.
  • Hver gruppe skal gætte, hvad det forestiller.

Opgaven har den fordel, at alle kan deltage, men samtidig giver børnene hjemmebanefordel. Fotografierne giver også anledning til at tale om de ting, som er fotograferet, og hvad de bruges til.

Gæt et ord – den afsluttende opgave.

  • Formulér en positiv sætning om det at gå i klassen, fx: ”I 1. B er der rart at være og rart at lære.”
  • Skriv sætningen med store bogstaver på et stykke papir, og print det ud i det antal eksemplarer, der er grupper.
  • Klip ordene ud hver for sig, og læg de samme ord i plastlommer. Fordel plastlommerne ved de fem poster. Ved nogle poster kan der placeres flere ord.
  • Grupperne samler ord ved hver post og skal til sidst sammensætte dem til den rigtige sætning.

Opgaven har den fordel, at børn og voksne leger med ord sammen. Samtidig får alle en sød påmindelse om, at det er vigtigt at arbejde sammen for, at alle har det godt i klassen.

 

 

Redigeret: Januar 2025