Leder
Vi skal give flygtningefamilier den bedste skolestart
RASMUS EDELBERG, LANDSFORMAND, SKOLE OG FORÆLDRE
Med flag og store smil tager skolerne i de her dage imod de ukrainske flygtningebørn. Det er dejligt at se, for de fortjener den bedste start på skolelivet, vi kan give dem.
Vi oplever en helt særlig vilje til at hjælpe ukrainerne i den danske befolkning, og det fortsætter helt ind i folkeskolen. Ifølge en undersøgelse, som er lavet til magasinet her, så vil 7 ud af 10 forældre hjælpe en flygtningefamilie med at komme ind i et fællesskab på skolen og 6 ud af 10 er villige til at bruge 2-4 timer om måneden fx som en støtte i skole-hjem-samarbejdet, til fritidsaktiviteter og lignende. Det er en kæmpe hjælp til integrationsarbejdet, når civilsamfundet træder i gear. Sammen med forældrene bliver kontaktforældrene en afgørende spiller, for at få det hele til at lykkes. Det er helt naturligt, at de hjælper flygtningebørnene ind i fællesskabet gennem fx legegrupper, sociale aktiviteter og måske en venskabsordning til nytilkomne elever i klassen eller i en modtageklasse på skolen.
Skolebestyrelserne får også en vigtig rolle. De skal vedtage principperne for integrationsarbejdet på selve skolen og finde ud af i hvilken retning, skolen skal gå. I Skole og Forældre har vi en politik for modtagelse af nye børn i folkeskolen, som kan give retning til det arbejde. Hold også øje med om opgaven er prioriteret i budgettet og hvordan skolebestyrelsen kan understøtte kontaktforældrenes arbejde.
Kommunernes opgave bliver bl.a. at sikre, at der er det rette personale med de rette kompetencer, at børnene får basisundervisning i dansk som andetsprog og at det er muligt at få tolkebistand, så forældresamarbejdet kan komme op at køre.
Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil sagde på et pressemøde, at det med tolkene kunne blive svært, da der simpelthen ikke er nok tolke i Danmark, der også behersker det ukrainske sprog. Til gengæld skulle der være økonomi til at ansætte flere medarbejdere til opgaven, selvom en egentlig aftale om det, først skal forhandles mellem kommunerne og regeringen til sommer.
Jeg er dybt bekymret over, om skolerne vil og kan oprette de nødvendige tilbud i tide, hvis de økonomiske rammer først er klar efter sommerferien. Derfor har vi sammen med Skolelederforeningen og Danmarks Lærerforening i fællesskab sat fokus på, at KL og regeringen må tage deres rolle alvorligt, og melde rammerne ud, så vi kan etablere en ordentlig modtagelse i tide. Det går måske for nu, men hvordan ser det ud, hvis der kan komme 100.000 ukrainske flygtninge og deres børn skal være en del af den danske folkeskole. Regeringen har sagt, at den ikke ønsker, det går udover den almene velfærd, så det skal vi hjælpe hinanden med at få til at lykkes.
Vi står foran en kæmpestor opgave, men med gode rammer, rette ressourcer og fælles initiativer, kan vi give de ukrainske børn en god start på skolelivet i Danmark.
LÆS OGSÅ: 6 gode råd om venskabsfamilier
Udgivet: april 2022