Halloweenfest er hygge midt i uhyggen
Hekse og trolde. Spøgelser og spindelvæv. Det er ingredienser i en halloweenfest, som de fleste børn synes, er spændende på den hyggeligt uhyggelige måde. Og de voksne synes, det er sjovt at skabe al uhyggen.
TEKST OG FOTO: FORÆLDREFIDUSER
Et populært arrangement, hvor børn og voksne laver klam mad, dystre græskarlygter osv. Det er nemt for den enkelte familie, det hele er planlagt. Familierne laver noget konkret sammen, det er ofte nemmere end et løst formål. Samtidig serveres der mad, så familierne ikke selv skal sørge for mad derhjemme.
Forberedelse: 3 timer til invitation og tilmeldinger, indkøb, gruppeinddeling, print af opgavelister og koordinering af lokale.
Varighed: 3 timer.
Tidspunkt: Eftermiddag/aften i oktober (Halloween er d. 31/10).
Sted: Skolens kantine eller skolekøkken. Eller fælleshus med køkken og lokale til spisning.
Deltagere: Alle klassens børn og voksne, også gerne søskende.
Sæt holdene til (u)hyggelige opgaver
Hold 1) Halloween-pizza
Hold 2) Grøn syredrik
Hold 3) Blodige popcorn
Hold 4) Pynt, borddækning og menukort
Hold 5) Græskarlygter
Hent opskrifter her.
Hvis I er mange, og grupperne bliver for store, så kan et par forældre sætte lidt lege i gang.
Trin for trin planlægning af halloween
Aftal dato, tidspunkt og sted
- Meld datoen ud med det samme. Læg den ikke alt for tæt på alle andre halloween-arrangementer.
- Find et tidspunkt, hvor flest muligt kan komme, fx kl. 17-20 en hverdag.
- Et godt sted kan være skolekøkkenet eller et fælleshus. Der skal være borde og stole nok og et godt køkken med plads. Husk at booke lokale.
Vælg betalingsmåde
- MobilePay eller kontant før/under arrangementet.
Skriv en indbydende invitation, der deles ud i klassen og via Aula
Husk at skrive:
- Hvad familierne skal medbringe (tallerkener, bestik, glas, drikkevarer og evt. betaling).
- At I ønsker at vide, hvis noget mad ikke spises pga. allergi eller religion.
- Navn, tlf.nr. og e-mail på en kontaktperson.
- Hent en skabelon til en invitation her.
Involvér klasselæreren
- Inviter med, men respektér, hvis læreren ikke kan deltage.
- Aftal, om læreren skal dele invitationen ud i klassen og samle tilmeldinger ind.
Send en venlig reminder ud før tilmeldingsfristen
- Gør, hvad I kan for at få alle børn med.
- Ring til de forældre, der ikke har meldt tilbage inden for tidsfristen.
- Tjek med de familier, som ikke kommer, om barnet kan komme alene.
- Tilbyd at hente og bringe barnet, hvis forældrene er forhindrede.
Fordel lidt af opgaverne mellem jer i initiativgruppen.
- Skriv indkøbsseddel, og køb ind, når I ved, hvor mange der kommer.
- Sæt hold til dagen – bland på tværs af køn og relationer.
- Tjek køkkenet for udstyr (gryder, skåle, gode knive, skeer osv.).
- Forbered bordplan.
På selve aftenen
Initiativgruppen mødes før tid for at gøre klar og fordele, hvad de forskellige hold skal bruge til deres opgave.
Når alle er kommet, så byd velkommen, fortæl om opgaverne, hvordan holdene er sat, og udnævn en tovholder for hvert hold (15 min.).
Holdene hygger med deres opgaver i 1-1½ time. Så skal der spises.
- Bed holdene præsentere det, de har lavet.
- Sæt bordplanen i gang.
Slut af med at sige tak til alle for en hyggelig aften, og hør, hvem der kan blive og hjælpe med oprydningen de sidste 15 minutter, inden I låser af.
En bordplan, der rydder ud i vaner og blander folk, er god. Lad fx én person fra halvdelen af familierne lægge sin sko i en plasticsæk. Et barn fra den anden halvdel trækker en sko, og familierne matches.
Udgivet: 2014