5 tips fra fagpersoner
Sådan skaber I et godt fællesskab blandt klassens forældre
Hvis fællesskabet blandt forældrene i en klasse er godt, er der en stor sandsynlighed for, at fællesskabet blandt eleverne også er godt. Og det styrker trivslen for alle børn i klassen. Men hvordan skaber man et godt fællesskab med de andre mødre og fædre? Det får du forskere og fagpersoners bud på her.
TEKST: LOTTE T. GREVE
ILLUSTRATION: PERNILLE MÜHLBACH
1. Få gode snakke og oplevelser
Forældrene i en klasse skal have erfaringer sammen for at bygge et fællesskab op, lyder en af pointerne fra Ph.d. Elsebeth Jensen, der forsker i fællesskaber blandt børn og forældre. Det kan I få både ved at tale sammen og ved at gøre noget sammen. På forældremøder har I de formelle samtaler, men det er også vigtigt at dyrke de mere uformelle snakke, som fx kan opstå, når I henter jeres børn på skolen, til en fødselsdag eller til en legeaftale. Det er også en god idé at skabe nogle situationer, som inviterer til, at I forældre får talt sammen. Her kan det være godt med fælles aktiviteter for børn og forældre såsom fællesspisning, en spilleaften eller et møde på den lokale legeplads.
Tip!
På www.skoleborn.dk/foraeldrefiduser er der masser af opskrifter til sjove aktiviteter, I let kan lave sammen i klassen.
2. Fortæl gode historier om fællesskabet
Det styrker også fællesskabet i klassen, hvis I taler positivt om jeres fællesskab, mener Elsebeth Jensen. Det gælder altså om at tale fællesskabet i klassen op. I kan fokusere på de gode ting, såsom legeaftaler på kryds og tværs, hvor gode eleverne er til at få hinanden med, hvor mange der kommer til jeres arrangementer og om de gode oplevelser, I har haft sammen.
I kan også indføre traditioner eller faste arrangementer omkring klassen, som kan blive en del af fortællingen om jeres fællesskab, anbefaler Rikke Alice Bille, der er koordinator i Skole og Forældres Forældrerådgivning. Det kan fx være ”i 5.x mødes vi altid til morgenmad efter ferien” eller ”i 3.a begynder vi altid året med en nytårskur”. Det behøver ikke være noget stort og tidskrævende, understreger Rikke Alice Bille.
Fortællingerne om klassen ændres over tid og hver forælder har sit eget perspektiv og sin egen måde at se klassen på, men de forskellige historier bliver en del af den samlede fortælling om det gode fællesskab.
3. Find fælles værdier
I et godt fællesskab skal der på den ene side være plads til, at I forældre er forskellige, men der skal også være en vis grad af fælles værdier. Elsebeth Jensen understreger, at hver person skal have mulighed for at blive hørt, men samtidig skal der gøres et stykke arbejde for, at klassens forældre accepterer et antal grundlæggende værdier. Det kan I fx tale om på forældremøder, hvor I kan tage emner op, som I mener er vigtige for klassen. Det kan være overordnede værdier om, hvordan elever og forældre opfører sig overfor hinanden, men også være fælles aftaler om eksempelvis brugen af sociale medier, fødselsdage og fester og alkohol (når den tid kommer).
Tip!
Få inspiration til diskussioner og workshops på forældremøder
på www.skoleborn.dk/kontaktforældre
4. Tal pænt til og om de andre
I skal vise hinanden respekt for at kunne arbejde sammen. Hvis I synes at nogle af de andre forældre er ressourcesvage eller mindreværdige, er det ifølge den anerkendte norske skoleforsker Thomas Nordahl, umuligt at samarbejde med dem. Derfor er det vigtigt at forsøge ikke at dømme andre for hurtigt, men være nysgerrige på, hvorfor de gør, som de gør. Alle mennesker gør deres bedste for at opnå det, de gerne vil, med de midler, de har, siger Rikke Alice Bille. Så det er ikke fordi de andre forældre er dumme eller onde, at de gør og siger ting anderledes end dig.
Både når du taler om de andre elever, forældre eller lærere er det vigtigt, at du taler positivt om dem – især foran dit eget barn, siger Rikke Alice Bille. Bak op om fællesskabet og vis dit eget barn, at du kan tale med de andre forældre og børn – husk du er dit barns rollemodel. Hold dig fra at bagtale andre eller tale i et grimt sprog men tal i stedet i en anerkendende tone. Har du brug for at lette dit hjerte og komme af med brok, så find en voksen og sørg for, at det er uden for børnenes hørevidde.
I skal gøre jeres yderste for at forstå og respektere hinanden, men I behøver ikke nødvendigvis blive venner for at få et godt fællesskab. En pointe i Maria Ørskov Akselvolls forskning om skole-hjem-samarbejdet er, at det vigtigste er, at I kan finde fælles fodslag omkring børnene og samarbejde i forældregruppen.
Tip!
På www.skoleborn.dk/trivsel kan du læse om, hvad I kan gøre for at få flere forældre (og børn) til at deltage i klassearrangementer.
5. Få flere med
I et godt fællesskab skal alle helst være med, så gør en indsats for at få så mange forældre som muligt til at deltage i fællesskabet, siger Thomas Nordahl. ALLE forældre vil gerne have, at deres børn klarer sig godt socialt, men forældre er forskellige, og hvad de kan bidrage med er forskelligt. Prøv derfor at være nysgerrige på, hvorfor nogle forældre ikke deltager og, hvad I kan gøre for at få dem til at komme, anbefaler Rikke Alice Bille.
Har du brug for rådgivning til at skabe et godt fællesskab i forældregruppen eller få vendt et dårligt fællesskab? Så kontakt Skole og Forældres Forældrerådgivning.
Se mere på www.foraeldreraadgivningen.dk
Eksperterne bag
Thomas Nordahl er en norsk, internationalt anerkendt skoleforsker og har i mange år forsket i skole-hjem-samarbejdet. Han er professor ved Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk på Høgskolen i Innlandet og har skrevet bogen ’Hjem og skole. Hvordan skaber man et bedre samarbejde?’.
Rikke Alice Bille er koordinator for Skole og Forældres Forældrerådgivning og beskikket censor ved læreruddannelsen. Hun har mange års erfaring med det specialpædagogiske område.
Maria Ørskov Aksvoll har skrevet en ph.d. om forældres oplevelse af skolehjemsamarbejdet.
Elsebeth Jensen er ph.d. og uddannelseschef for HF og Læreruddannelsen i Nr. Nissum, Silkeborg, Skive og Aarhus, Professionshøjskolen VIA, University College. Hun forsker i, hvad fællesskaber er og hvordan de bygges op blandt børn, forældre og lærere.
Udgivet: august 2020